SUV a Crossovery jsou mezi lidmi stále populárnějšími, a to nejen z pohledu tradičních zákazníků. Tato vozidla se totiž začínají stále častěji objevovat i na dílnách tuningových společností, které z těchto neohrabaných a mnohdy zbytečně těžkých stodol křesají výkonná monstra.
Jedno takové extrémní monstrum se před lety zrodilo i ve společnosti Severn Valley Motorsport, která sídlí ve Velké Británii. Tamní technici, kteří se specializují na Nissany GT-R, totiž naroubovali motor z Godzilly do populárního kompaktního SUV Qashqai. A právě tehdy se zrodil extrémní Qashqai-R s výkonem 1 100 koní a zhruba stejným točivým momentem.
Tahle sláva se však udála již v roce 2014 a od té doby se mnohé změnilo. Jednou z hlavních novinek byl nový vládce na trůnu extrémních SUV - Toyota Land Cruiser s výkonem 2000 koní, která dosáhla maximální rychlosti 370 km/h a stala se tak nejrychlejším SUV světa.
Lidé z SVM to však vzali jako výzvu, kterou s nadšením přijali. Jejich Qashqai prošel řadou úprav, přičemž ty nejpodstatnější se udály v motoru. Ten dostal nové kované vnitřnosti, větší turbo a řadu dalších úprav, díky kterým se výkon vyšplhal na 2000 koní.
S takto upraveným Qashqai-R vyrazili lidé z SVM na sobotní akci VMax 200, na které vozidla poměřovala síly na soukromé 3.2 kilometrů dlouhé dráze. Na té dosáhl upravený Qashqai úctyhodné rychlosti 382.7 km/h, čímž nejen že překonal vlastníka Koenigseggu Agera RS s max. rychlostí 356 km/h, ale hlavně se nejrychlejším SUV světa.
Není to přitom jediné SUV od automobilky Nissan, které ukrývá motor z modelu GT-R. Již dříve vzniklo několik kusů šíleného Juke-R, který dokonce vyráběla samotná automobilka. K žádným podobným kouskům se s ním však nikdo neodhodlal. Tedy alespoň prozatím.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.