Zimní gumy v letních měsících? Podívejte se, jak dobrý je to nápad

-mao / AutoRoad.cz, 16. dubna 2018, 09:49 Aktualizováno 16.4.2018, 10:34 Google+

Po českých silnicích jezdí cca 5,592 milionu osobních automobilů, takže pokud bychom předpokládali, že se všichni majitelé rozhodnou k jejich přezutí během dubna, zaměstnanci pneuservisů by se pravděpodobně nezastavili. Nic takového se ovšem nestane, neboť zhruba 20 až 25 % řidičů na letní pneumatiky nepřezouvá a dojíždí pneumatiky zimní. Je to ale moudré řešení?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Dataconsult

Sdílejte článek

Důvodů proč lidé nepřezouvají je hned několik, ovšem tím nejčastějším jsou finance. A protože peníze jsou vždycky až na první místě, nemůžeme se této skupině řidičů ani příliš divit. Pokud vezmeme v potaz, že průměrné stáří automobilů na našich silnicích bylo podle dat ÚAMK koncem roku 2017 cca 14.62 let, pak průměrná hodnota takového automobilu může podle ÚAMK vycházet na částky pohybující se okolo 25 000 Kč.

Nové pneumatiky a jejich přezutí se však málokdy vejdou do částku 5000 Kč. Mnoho řidičů si tak jednoduše spočítá, že podobná investice jednoduše nemá smysl a buď dojíždí pláště zimní, nebo investují do celoročních. Je to ale opravdu rozumné? Odborníci z ÚAMK k tomu poskytli hned několik vcelku pádných argumentů, které by řidiči měli brát v potaz.

Co dovoluje „dojíždět“ zimní pneu? Zimní pneumatiky nesmějí mít vzorek menší než 4 mm, nicméně pro pláště letní stačí nejméně 1,6 mm. Dokonce i když vezmeme v potaz fakt, že se doporučuje i pro letní pláště optimální vzorek ve výšce alespoň 3 mm, starší zimní obutí to obvykle splňuje.

Odborníci ÚAMK přesto varují – jedna stránka věci jsou peníze, druhá ale  bezpečnost. Je několik faktů, které by měly motoristy varovat a odradit od používání zimní plášťů v létě.

Vyhýbací manévry: Tendence vozidla obutého v létě na zimních pneu je jednoznačná – výraznější naklánění a tendence snadněji se dostat na hranici přilnavosti. Kromě stavby samotných pneu je to dáno také směsí běhounu, která je při teplotách zhruba nad + 7 stupňů Celsia výrazněji měkčí a vláčnější.

Ekologie: V teplých letních měsících se příliš měkká a přilnavá směs zimního pláště snadněji poškozuje, trhá a odletují z ní částice různých velikosti. Ty nejmenší mikro-částice pak vdechujeme, dostávají se do podzemních vod a celkově znečišťují přírodu.

Brzdná dráha: Kvůli odlišnostem ve složení směsí letních a zimních plášťů je výkon zimních pneumatik v teplých měsících až o pětinu slabší. Za vysokých letních teplot pak může rozdíl vzrůst až o třetinu.

Ekonomika. Jízda s tímto obutím znamená vyšší spotřebu paliva - a to v průměru až o 0,2 litru na 100 km. Při dovolenkových letních cestách to představuje o několik set korun vyšší výdaje.

Pokuty. Používání zimního obutí po zbytek roku ale může mít ještě další následky. Například Itálie má předpis, který zakazuje používání zimních pneu od dubna do listopadu. Pokuta pak může dosáhnout až zhruba 50 000 Kč. Tak vysoká je právě s ohledem na všechna výše uvedená negativa.

O podobném kroku, tedy povinném používání výhradně letního obutí v daném období, uvažují i další země - včetně České republiky. Již v minulosti se v parlamentu objevilo několik poslanců, kteří přišli s tímto či podobným návrhem.

img-responsive

Investice do kvalitního letního obutí se v každém případě vyplatí | foto: pneumatiky.cz

Odborníci ÚAMK proto doporučují vždy používat v daném období jen letní pneumatiky. Upozorňují také na testy celoročních pneumatik, které prováděly partnerské automotokluby jako je například německý ADAC. Tyto testy totiž potvrdily, že až na naprosté výjimky jsou celoroční pláště příliš velkým kompromisem, který nedokáže nabídnout odpovídající vlastnosti ani v jednom období.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Zimní gumy v letních měsících? Podívejte se, jak dobrý je to nápad

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Po náročných testech si v BMW vybrali Hankook do prvomontáže vozů řady 7 a X3

Proč je zimní pneumatika Hankook Winter i*cept RS2 dobrá volba

Nová tematická výstava názorně přiblíží život běžných motoristů i VIP majitelů vozů L&K/Škoda v Československu let 1918-1938

Jak se jezdilo v Československu před 100 lety? Tohle je Masarykovské Československo

Dvojice zlodějů překonala zabezpečení Tesly Model S pomocí zařízení za 450 Kč

Zloději vyzráli na zaparkovanou Teslu, k její krádeži stačilo zařízení za 450 Kč

Výroba Tesly Model 3

Odborníci připravili zprávu, jak vylepšit Teslu Model 3. Celkem našli 227 možností

Žebříček spolehlivosti ovládla Suzuki

Nejspolehlivější auta podle britských motoristů? První místa obsadily vozy z Japonska

Toyota se stala prvním výrobcem na světě, jehož roční produkce překročila 10 milionů aut. Za úspěchem Toyoty stojí systém, který se dnes označuje jako lean manufacturing.

Nejefektivnější výroba aut na světě? Inspirace supermarkety přinesla Toyotě další prvenství

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Víte, jak správně skladovat pneumatiky? Ušetřete si starosti i finance

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Říká vám něco Ivan Willys? Sovětský Jeep vznikl za pouhých 51 dní

  2. Italští karosáři opět předvedli své umění, z nového Ferrari vykouzlili moderní skvost 90. let

  3. Majitel se rozhodl přestavět náklaďák z 2. světové války na netradiční obytný vůz

  4. Čtyři roky stará auta: Jaká jsou nejspolehlivější?

  5. Rusové vyměnili motor BMW e30 za turbínu ze stíhačky. Výsledek je naprosto šílený

  6. Škoda představila offroadově laděnou Fabii Scoutline, nejlépe jí však bude na silnici

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud