Zimní gumy v letních měsících? Podívejte se, jak dobrý je to nápad

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Dataconsult
Antonín Marek , AutoRoad.cz 16. dubna 2018 9:49 16. dubna 2018 10:34
Sdílej:

Po českých silnicích jezdí cca 5,592 milionu osobních automobilů, takže pokud bychom předpokládali, že se všichni majitelé rozhodnou k jejich přezutí během dubna, zaměstnanci pneuservisů by se pravděpodobně nezastavili. Nic takového se ovšem nestane, neboť zhruba 20 až 25 % řidičů na letní pneumatiky nepřezouvá a dojíždí pneumatiky zimní. Je to ale moudré řešení?

Důvodů proč lidé nepřezouvají je hned několik, ovšem tím nejčastějším jsou finance. A protože peníze jsou vždycky až na první místě, nemůžeme se této skupině řidičů ani příliš divit. Pokud vezmeme v potaz, že průměrné stáří automobilů na našich silnicích bylo podle dat ÚAMK koncem roku 2017 cca 14.62 let, pak průměrná hodnota takového automobilu může podle ÚAMK vycházet na částky pohybující se okolo 25 000 Kč.

Nové pneumatiky a jejich přezutí se však málokdy vejdou do částku 5000 Kč. Mnoho řidičů si tak jednoduše spočítá, že podobná investice jednoduše nemá smysl a buď dojíždí pláště zimní, nebo investují do celoročních. Je to ale opravdu rozumné? Odborníci z ÚAMK k tomu poskytli hned několik vcelku pádných argumentů, které by řidiči měli brát v potaz.

Co dovoluje „dojíždět“ zimní pneu? Zimní pneumatiky nesmějí mít vzorek menší než 4 mm, nicméně pro pláště letní stačí nejméně 1,6 mm. Dokonce i když vezmeme v potaz fakt, že se doporučuje i pro letní pláště optimální vzorek ve výšce alespoň 3 mm, starší zimní obutí to obvykle splňuje.

Odborníci ÚAMK přesto varují – jedna stránka věci jsou peníze, druhá ale  bezpečnost. Je několik faktů, které by měly motoristy varovat a odradit od používání zimní plášťů v létě.

Vyhýbací manévry: Tendence vozidla obutého v létě na zimních pneu je jednoznačná – výraznější naklánění a tendence snadněji se dostat na hranici přilnavosti. Kromě stavby samotných pneu je to dáno také směsí běhounu, která je při teplotách zhruba nad + 7 stupňů Celsia výrazněji měkčí a vláčnější.

Ekologie: V teplých letních měsících se příliš měkká a přilnavá směs zimního pláště snadněji poškozuje, trhá a odletují z ní částice různých velikosti. Ty nejmenší mikro-částice pak vdechujeme, dostávají se do podzemních vod a celkově znečišťují přírodu.

Brzdná dráha: Kvůli odlišnostem ve složení směsí letních a zimních plášťů je výkon zimních pneumatik v teplých měsících až o pětinu slabší. Za vysokých letních teplot pak může rozdíl vzrůst až o třetinu.

Ekonomika. Jízda s tímto obutím znamená vyšší spotřebu paliva - a to v průměru až o 0,2 litru na 100 km. Při dovolenkových letních cestách to představuje o několik set korun vyšší výdaje.

Pokuty. Používání zimního obutí po zbytek roku ale může mít ještě další následky. Například Itálie má předpis, který zakazuje používání zimních pneu od dubna do listopadu. Pokuta pak může dosáhnout až zhruba 50 000 Kč. Tak vysoká je právě s ohledem na všechna výše uvedená negativa.

O podobném kroku, tedy povinném používání výhradně letního obutí v daném období, uvažují i další země - včetně České republiky. Již v minulosti se v parlamentu objevilo několik poslanců, kteří přišli s tímto či podobným návrhem.

Odborníci ÚAMK proto doporučují vždy používat v daném období jen letní pneumatiky. Upozorňují také na testy celoročních pneumatik, které prováděly partnerské automotokluby jako je například německý ADAC. Tyto testy totiž potvrdily, že až na naprosté výjimky jsou celoroční pláště příliš velkým kompromisem, který nedokáže nabídnout odpovídající vlastnosti ani v jednom období.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.