Letošní zima sice nebyla nijak extrémní, ovšem několik hromadných nehod na dálnicích opět poukázalo na nešvar řidičů, který dlouhodobě trápí záchranáře. Mnoho řidičů si totiž stále neosvojilo pravidla spojená s vytvářením záchranných uliček, což na silnicích vede k dalším zmatkům či nebezpečným situacím. Nejhorší ale je, že záchranáři kvůli neznalým či neohleduplným řidičům ztrácí drahocenný čas.
Záchranná ulička už byla do našich zákonů implementována před roky, nicméně řada řidičů s ní stále bojuje. Vytvořit průjezd pro vozidla IZS na dvouproudých silnicích problémem nebývá, neboť každý tak nějak podvědomě tuší, že by měl s vozem zajet na kraj silnice a vytvořit průjezd ve středu. Mnoho řidičů už ale zapomíná, že záchranou uličku je potřeba vytvářet ještě před blížícím se zvukem sirén a zachovávat ji i po průjezdu prvních vozidel.
Současné znění definuje situaci na dvouproudých silnicích následovně: „Pokud hustota provozu na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy."
Horší to však bývá v momentě, kdy jsou na silnicích tři a více pruhů v jednom směru jízdy. Zákon sice hovoří jasně „je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích," nicméně řidiči vcelku pravidelně zmatkují a kličkují před záchranáři na poslední chvíli.
Česká republika však byla jediná, která tento postup praktikovala, neboť v ostatních státech se vytváří ulička mezi levým a ostatnímu pruhy. Tomáš Neřold z ministerstva dopravy pro AutoRoad.cz uvedl, že výhodou současné úpravy je „snazší nájezd a výjezd vozidel IZS (jen přes jeden pruh, místo přes dva)."
Podle nové úpravy by se však Česká republika měla připojit k ostatním státům EU, které záchranářskou uličku v legislativě upravují. Nově by se tak automobily řadily v levém pruhu doleva a ve středním pruhu (středních pruzích) a pravém pruhu doprava. Výhoda nynější úpravy tak vezme za své, nicméně Tomáš Neřold připomíná, že z obecné formulace vyplývá, že „řidiči jsou povinni vytvořit prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy." Dojde li tedy na situaci, kdy budete vytvářet záchrannou uličku u sjezdu či nájezdu na dálnici, ponechte si raději více místa k manévrování.
Současné znění Pokud hustota provozu na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána; toto neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.Ministerstvo dopravy ČR
Pozměňovací návrh Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.Ministerstvo dopravy ČR
Nová úprava, která je pozměňovacím návrhem k projednávané novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, se nyní projednává ve Sněmovně. Návrh by pak mohl být schválen zhruba od října. Společně se změnami se ale připravuje i informační kampaň, která řidičům připomene povinnost vytvářet uličku včas a zachovávat ji i po průjezdu vozidel IZS. „Součástí bude grafické zobrazení, jak uličku vytvářet a ukázky toho jaké důsledky pro záchranáře má, když řidiči uličku netvoří," uvedl Tomáš Neřold.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.