Letošní zima sice nebyla nijak extrémní, ovšem několik hromadných nehod na dálnicích opět poukázalo na nešvar řidičů, který dlouhodobě trápí záchranáře. Mnoho řidičů si totiž stále neosvojilo pravidla spojená s vytvářením záchranných uliček, což na silnicích vede k dalším zmatkům či nebezpečným situacím. Nejhorší ale je, že záchranáři kvůli neznalým či neohleduplným řidičům ztrácí drahocenný čas.
Záchranná ulička už byla do našich zákonů implementována před roky, nicméně řada řidičů s ní stále bojuje. Vytvořit průjezd pro vozidla IZS na dvouproudých silnicích problémem nebývá, neboť každý tak nějak podvědomě tuší, že by měl s vozem zajet na kraj silnice a vytvořit průjezd ve středu. Mnoho řidičů už ale zapomíná, že záchranou uličku je potřeba vytvářet ještě před blížícím se zvukem sirén a zachovávat ji i po průjezdu prvních vozidel.
Současné znění definuje situaci na dvouproudých silnicích následovně: „Pokud hustota provozu na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy."
Horší to však bývá v momentě, kdy jsou na silnicích tři a více pruhů v jednom směru jízdy. Zákon sice hovoří jasně „je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích," nicméně řidiči vcelku pravidelně zmatkují a kličkují před záchranáři na poslední chvíli.
Česká republika však byla jediná, která tento postup praktikovala, neboť v ostatních státech se vytváří ulička mezi levým a ostatnímu pruhy. Tomáš Neřold z ministerstva dopravy pro AutoRoad.cz uvedl, že výhodou současné úpravy je „snazší nájezd a výjezd vozidel IZS (jen přes jeden pruh, místo přes dva)."
Podle nové úpravy by se však Česká republika měla připojit k ostatním státům EU, které záchranářskou uličku v legislativě upravují. Nově by se tak automobily řadily v levém pruhu doleva a ve středním pruhu (středních pruzích) a pravém pruhu doprava. Výhoda nynější úpravy tak vezme za své, nicméně Tomáš Neřold připomíná, že z obecné formulace vyplývá, že „řidiči jsou povinni vytvořit prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy." Dojde li tedy na situaci, kdy budete vytvářet záchrannou uličku u sjezdu či nájezdu na dálnici, ponechte si raději více místa k manévrování.
Současné znění Pokud hustota provozu na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána; toto neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.Ministerstvo dopravy ČR
Pozměňovací návrh Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.Ministerstvo dopravy ČR
Nová úprava, která je pozměňovacím návrhem k projednávané novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, se nyní projednává ve Sněmovně. Návrh by pak mohl být schválen zhruba od října. Společně se změnami se ale připravuje i informační kampaň, která řidičům připomene povinnost vytvářet uličku včas a zachovávat ji i po průjezdu vozidel IZS. „Součástí bude grafické zobrazení, jak uličku vytvářet a ukázky toho jaké důsledky pro záchranáře má, když řidiči uličku netvoří," uvedl Tomáš Neřold.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?