Naučíme se konečně vytvářet záchrannou uličku? Změny v zákonech to řidičům usnadní

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 2. dubna 2018 17:00 | akt. 3. dubna 2018 09:31
Sdílej:

Letošní zima sice nebyla nijak extrémní, ovšem několik hromadných nehod na dálnicích opět poukázalo na nešvar řidičů, který dlouhodobě trápí záchranáře. Mnoho řidičů si totiž stále neosvojilo pravidla spojená s vytvářením záchranných uliček, což na silnicích vede k dalším zmatkům či nebezpečným situacím. Nejhorší ale je, že záchranáři kvůli neznalým či neohleduplným řidičům ztrácí drahocenný čas.

Záchranná ulička už byla do našich zákonů implementována před roky, nicméně řada řidičů s ní stále bojuje. Vytvořit průjezd pro vozidla IZS na dvouproudých silnicích problémem nebývá, neboť každý tak nějak podvědomě tuší, že by měl s vozem zajet na kraj silnice a vytvořit průjezd ve středu. Mnoho řidičů už ale zapomíná, že záchranou uličku je potřeba vytvářet ještě před blížícím se zvukem sirén a zachovávat ji i po průjezdu prvních vozidel.

Současné znění definuje situaci na dvouproudých silnicích následovně: „Pokud hustota provozu na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy."

Horší to však bývá v momentě, kdy jsou na silnicích tři a více pruhů v jednom směru jízdy. Zákon sice hovoří jasně „je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích," nicméně řidiči vcelku pravidelně zmatkují a kličkují před záchranáři na poslední chvíli.

Česká republika však byla jediná, která tento postup praktikovala, neboť v ostatních státech se vytváří ulička mezi levým a ostatnímu pruhy. Tomáš Neřold z ministerstva dopravy pro AutoRoad.cz uvedl, že výhodou současné úpravy je „snazší nájezd a výjezd vozidel IZS (jen přes jeden pruh, místo přes dva)."

Podle nové úpravy by se však Česká republika měla připojit k ostatním státům EU, které záchranářskou uličku v legislativě upravují. Nově by se tak automobily řadily v levém pruhu doleva a ve středním pruhu (středních pruzích) a pravém pruhu doprava. Výhoda nynější úpravy tak vezme za své, nicméně Tomáš Neřold připomíná, že z obecné formulace vyplývá, že „řidiči jsou povinni vytvořit prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy." Dojde li tedy na situaci, kdy budete vytvářet záchrannou uličku u sjezdu či nájezdu na dálnici, ponechte si raději více místa k manévrování.

Současné znění Pokud hustota provozu na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána; toto neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.

Ministerstvo dopravy ČR

Pozměňovací návrh Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.

Ministerstvo dopravy ČR

Nová úprava, která je pozměňovacím návrhem k projednávané novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, se nyní projednává ve Sněmovně. Návrh by pak mohl být schválen zhruba od října. Společně se změnami se ale připravuje i informační kampaň, která řidičům připomene povinnost vytvářet uličku včas a zachovávat ji i po průjezdu vozidel IZS. „Součástí bude grafické zobrazení, jak uličku vytvářet a ukázky toho jaké důsledky pro záchranáře má, když řidiči uličku netvoří," uvedl Tomáš Neřold.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.