Československo mělo nejlepší lehký tank na světě. Proč se k armádě nikdy nedostal?

AutoRoad.cz, 1. dubna 2018, 10:42 Aktualizováno 1.4.2018, 11:14 Google+

Tank, který do bojů druhé světové války zasáhl na straně německé armády pod označením PzKpfw 38(t) původně vznikl pod úplně jiným označením pro potřeby úplně jiné armády.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 02.04. 07:57) Napište svůj názor
Tank LT 38

Tank LT 38 | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

Panzerkampfwagen 38(t), nebo alespoň jeho raná verze, totiž nebyl ničím jiným než bez boje ukořistěným československým tankem LT vz. 38. Lehký tank vzor 38 byl tank československé konstrukce vyrobený ve spolupráci Škody a ČKD. Bohužel si jej „vypůjčila“ vojska Wehrmachtu po obsazení Československa v roce 1939. LT vz. 38 byl ve své době považován za jeden z nejlepších lehkých tanků na světě.

Vývoj začal v roce 1937, jelikož bylo potřeba nahradit předchozí model LT vz. 35, jehož složitý podvozek trpěl značnou poruchovostí. Zatímco firma Škoda přišla pouze s vylepšeným a upraveným tankem vz. 35, firma ČKD dokázala nabídnout vývozní tank TNH-S, který udělal na armádní představitele dobrý dojem. Po několika drobných úpravách byl tank přijat do výzbroje. První objednávka činila 150 kusů. K jejímu předání československé armádě však nikdy nedošlo.

Testování prototypu Lehkého tanku vz-38 a tančíku AH IV. (4:08) | zdroj: youtube.com

Po okupaci byla nejdříve výroba zastavena, posléze ale Německo projevilo o vysoce kvalitní lehký tank zájem, a tak se výroba znovu rozběhla. Celkově bylo postaveno 1396 tanků, které podporovaly německou okupaci v Polsku, Francii, Belgii, Nizozemsku i SSSR. Němci přidělili tanku název Panzerkampfwagen 38(t), přičemž písmeno v závorce bylo standardní součástí značení pro ukořistěné stroje. Vždy reprezentovalo první písmeno národu výrobce, v našem případě tedy „t“ jako „tschechisch“.

V roce 1940 Němci vyhrožovali invazí do Británie. Jelikož v té době neměli žádné vyloďovací plavidla a pěchota potřebovala palebnou podporu, zkoumaly se možnosti úpravy tanků pro vysazení přímo z nákladních lodí. Zde bylo místo pro lehké tanky Schwimmpanzer II a Schwimmpanzer 38(t), (původně také LT vz. 38), které měly být vybaveny čtveřicí plováků dávající tanku člunový tvar.

Mezi lety 1941 a 1942 však byla výroba různých modifikovaných verzí pozastavena. Za zrušením objednávek stály zkušenosti Wehrmachtu z východní fronty. V Sovětském svazu museli Němci stále častěji čelit vyspělým středním tankům, které zcela deklasovaly většinu německý strojů. Německým odborníkům tak bylo zřejmé, že lehké tanky nemají na východní frontě žádnou budoucnost.

Samotný podvozek byl však natolik osvědčený a spolehlivý, že se jeho výroby Němci nechtěli vzdát. I po ukončení výroby samotných tanků tak pokračovala produkce jejich podvozků, které potom sloužily ke stavbě mnoha různých strojů.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Československo mělo nejlepší lehký tank na světě. Proč se k armádě nikdy nedostal?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 02.04.2018 07:57 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 208 Car Of The Year

Peugeot přepisuje historii

Mercedes-AMG GT Black Series

Mercedes-AMG GT Black Series, trojcípá hvězda míří na zákazníky Lamborghini a Ferrari

Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

DOMA, POHODLÍ A ZADARMO! Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

BMW přináší první virtuální pohled na pohon budoucího vozu BMW i Hydrogen NEXT

VODÍK A ELEKTŘINA! BMW má řešení, jak opět stavět auta s pořádným výkonem i dojezdem

Škoda Octavia Combi 1,5 TSI ACT

MINITEST: Škoda Octavia combi 1,5 TSI IV. generace ve zřejmě nejžádanější konfiguraci

Laurin & Klement / Škoda 110 již v roce 1925 prokázal inovativnost značky. Zákaznící si mohli vybrat z pěti karosérií

Slavné "Simply Clever". Znáte všech 60 prvků? Úplně prvním nebyl deštník v Superbu...

Škoda Kodiaq

Pohon Škoda 4x4. Výhody, funkce, zájem zákazníků

Ilustrační foto

Koupit si nyní auto je extrémně výhodné. Podívejte se proč

Hyundai Kona Electric

Hyundai přispěje České republice v boji proti nemoci COVID-19

Toyota

CO JE BLOCKCHAIN a proč začala Toyota testovat využití této technologie?

reklama

Doporučujeme

Toyota Supra z roku 1994 nemá najeto ani 10 000 kilometrů

Ojetá Toyota za cenu nového Porsche? Ikonický sporťák roste na ceně

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Pohon Škoda 4x4. Výhody, funkce, zájem zákazníků

  2. Koupit si nyní auto je extrémně výhodné. Podívejte se proč

  3. DOMA, POHODLÍ A ZADARMO! Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

  4. CO JE BLOCKCHAIN a proč začala Toyota testovat využití této technologie?

  5. MINITEST: Škoda Octavia combi 1,5 TSI IV. generace ve zřejmě nejžádanější konfiguraci

  6. Hyundai přispěje České republice v boji proti nemoci COVID-19

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud