Československo mělo nejlepší lehký tank na světě. Proč se k armádě nikdy nedostal?

AutoRoad.cz, 1. dubna 2018, 10:42 Aktualizováno 1.4.2018, 11:14 Google+

Tank, který do bojů druhé světové války zasáhl na straně německé armády pod označením PzKpfw 38(t) původně vznikl pod úplně jiným označením pro potřeby úplně jiné armády.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 02.04. 07:57) Napište svůj názor
Tank LT 38

Tank LT 38 | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

Panzerkampfwagen 38(t), nebo alespoň jeho raná verze, totiž nebyl ničím jiným než bez boje ukořistěným československým tankem LT vz. 38. Lehký tank vzor 38 byl tank československé konstrukce vyrobený ve spolupráci Škody a ČKD. Bohužel si jej „vypůjčila“ vojska Wehrmachtu po obsazení Československa v roce 1939. LT vz. 38 byl ve své době považován za jeden z nejlepších lehkých tanků na světě.

Vývoj začal v roce 1937, jelikož bylo potřeba nahradit předchozí model LT vz. 35, jehož složitý podvozek trpěl značnou poruchovostí. Zatímco firma Škoda přišla pouze s vylepšeným a upraveným tankem vz. 35, firma ČKD dokázala nabídnout vývozní tank TNH-S, který udělal na armádní představitele dobrý dojem. Po několika drobných úpravách byl tank přijat do výzbroje. První objednávka činila 150 kusů. K jejímu předání československé armádě však nikdy nedošlo.

Testování prototypu Lehkého tanku vz-38 a tančíku AH IV. (4:08) | zdroj: youtube.com

Po okupaci byla nejdříve výroba zastavena, posléze ale Německo projevilo o vysoce kvalitní lehký tank zájem, a tak se výroba znovu rozběhla. Celkově bylo postaveno 1396 tanků, které podporovaly německou okupaci v Polsku, Francii, Belgii, Nizozemsku i SSSR. Němci přidělili tanku název Panzerkampfwagen 38(t), přičemž písmeno v závorce bylo standardní součástí značení pro ukořistěné stroje. Vždy reprezentovalo první písmeno národu výrobce, v našem případě tedy „t“ jako „tschechisch“.

V roce 1940 Němci vyhrožovali invazí do Británie. Jelikož v té době neměli žádné vyloďovací plavidla a pěchota potřebovala palebnou podporu, zkoumaly se možnosti úpravy tanků pro vysazení přímo z nákladních lodí. Zde bylo místo pro lehké tanky Schwimmpanzer II a Schwimmpanzer 38(t), (původně také LT vz. 38), které měly být vybaveny čtveřicí plováků dávající tanku člunový tvar.

Mezi lety 1941 a 1942 však byla výroba různých modifikovaných verzí pozastavena. Za zrušením objednávek stály zkušenosti Wehrmachtu z východní fronty. V Sovětském svazu museli Němci stále častěji čelit vyspělým středním tankům, které zcela deklasovaly většinu německý strojů. Německým odborníkům tak bylo zřejmé, že lehké tanky nemají na východní frontě žádnou budoucnost.

Samotný podvozek byl však natolik osvědčený a spolehlivý, že se jeho výroby Němci nechtěli vzdát. I po ukončení výroby samotných tanků tak pokračovala produkce jejich podvozků, které potom sloužily ke stavbě mnoha různých strojů.

Vytisknout

Diskuze: Československo mělo nejlepší lehký tank na světě. Proč se k armádě nikdy nedostal?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 02.04.2018 07:57 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai Tucson PHEV

Test Hyundai Tucson N-Line 1.6 T-GDI PHEV, slibuje 265 koní se spotřebou 1,4 litru

Porsche 911 GT3

Porsche chce obhájit titul na Nürburgringu s vozem 911 GT3 R

Designová skica poodhaluje novou Škodu Enyaq Coupé iV

Šéf odborů Škody promluvil o projektu Trinity

Ilustrační foto

Volkswagen si věří a označil automobilku, které jde po krku

Ford Kuga PHEV

TEST: Ford Kuga PHEV Vignale - nejlepší plug-in hybridní SUV na trhu?

Ilustrační foto

Škoda jede na 66%. Šéf odborů promluvil o příčinách a naznačil možné důsledky

BMW přináší první virtuální pohled na pohon budoucího vozu BMW i Hydrogen NEXT

Konečně průlom? Vodíkový pohon by měl výrazně zlevnit

Panel klimatizace, ilustrační foto

Používání klimatizace v autě. Ať je pomocníkem a ne škůdcem

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se stal nejdražším prodaným automobilem všech dob

Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

MG EHS

Závodní premiéra nového MG EHS s výkonem 258 koní

Brabus Marine Shadow 300 Edition One

Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

Ford Ranger Raptor

Máte zálusk na nového Raptora? Ode dneška si jej můžete objednat či nakonfigurovat

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Ilustrační foto

Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

reklama

Doporučujeme

Toyota Supra z roku 1994 nemá najeto ani 10 000 kilometrů

Ojetá Toyota za cenu nového Porsche? Ikonický sporťák roste na ceně

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Používání klimatizace v autě. Ať je pomocníkem a ne škůdcem

  2. Konečně průlom? Vodíkový pohon by měl výrazně zlevnit

  3. TEST: Ford Kuga PHEV Vignale - nejlepší plug-in hybridní SUV na trhu?

  4. Šéf odborů Škody promluvil o projektu Trinity

  5. Volkswagen si věří a označil automobilku, které jde po krku

  6. Porsche chce obhájit titul na Nürburgringu s vozem 911 GT3 R

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud