Na 30. ročníku výstavy historických vozidel a youngtimerů Techno Classica v německém Essenu představí Škoda Auto ve dnech 21. až 25. března řadu unikátních vozů, které formovaly její 123letou historii. Vedle modelů se zvýšenou průchodností terénem půjde o zástupce třídy luxusních vozů, výrazné milníky na poli motorsportu i ve výrobě otevřených modelů.
Dominantou expozice automobilky Škoda budou vozy, které lze zařadit jako historické předchůdce dnes velmi oblíbené kategorie SUV. Škoda Auto má v této oblasti velké zkušenosti, zejména ve stavbě vozidel se zvýšenou průchodností terénem a konstrukční robustností.
To je případ všestranného vozu Trekka, který vznikal v letech 1966 až 1972 na Novém Zélandu na vozu Škoda OCTAVIA a s rozsáhlým využitím jeho technických skupin, včetně motoru, převodovky či náprav. Trekka se dodávala s některou z prakticky řešených dvou- až osmimístných karoserií, díky malým převisům a solidní světlé výšce si dobře vedla i v terénu, ačkoli disponovala jen pohonem zadních kol.
Na bázi úspěšného modelu Škoda 1101 Tudor vznikl v roce 1947 otevřený vojenský vůz s účelně střiženou karoserií, vybavenou mimo jiné i sklopným čelním sklem a plátěnou stahovací střechou. Verze Škoda 1101 VO (a později P) sloužily armádě a bezpečnostních složkách. V roce 1952 pak debutoval typ Škoda 973 ,Babeta‘. Jen 3,5 metru dlouhý terénní vůz se vyznačoval přiřaditelným pohonem předních kol a extrémně dobrou průchodností terénem. Zvládal 58-procentní stoupání, překonával překážky vysoké 25 centimetrů a nezastavily ho ani 60 cm hluboké brody, do paměti veřejnosti se zapsal účinkováním v hudebním filmu Kdyby tisíc klarinetů.
Zábavu v terénu evokuje na výstavě v Essenu Škoda Buggy typ 736, která na počátku 70. let vystihla módní trend lehkých « plážových » vozidel. Na podvozku modelu Škoda 100/110 se čtyřválcovým motorem o objemu 1,1 litru a výkonu 53 k vzniklo v letech 1972 až 1975 pět návrhůnevšední buggy – jeden ve vývojovém oddělení automobilky, čtyři další v jejím odborném učilišti.
Vstup do segmentu SUV zahájila Škoda Auto v březnu 2005, když na ženevském autosalonu představila atraktivní studii Yeti, v září téhož roku pak na autosalonu ve Frankfurtu následovalo otevřené provedení Škoda Yeti Cabrio - zářivě oranžová studie s odnímatelnou pevnou střechou nad předními sedadly a stahovací plátěnou střechou nad druhou řadou sedadel.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?