Už jsme měli tu čest vidět řadu různých úprav elektromobilů, ovšem kousek za našimi hranicemi vznikla úprava, kterou nám rozum nebere. Kufr maličkého elektrického Peugeotu iOn se totiž zásahem kutila proměnil v malou ale plně vybavenou pojízdnou kuchyň. A dost možná je to vůbec nejmenší pojízdná kuchyň v elektromobilu na světě.
Peugeot iOn rozhodně nepatří k nejnovějším ani nejpraktičtějším elektromobilům na trhu. Ostatně už v době svého vzniku byl díky dojezdu max. 130 km určený spíše pro přepravu ve městě a za jeho hranice si s ním troufali jen odvážlivci s tažným lanem a asistenční kartou. Novozélanďan Gavin, který dlouhodobě žije na Slovensku, však na svůj elektrický Peugeot nedá dopustit a s oblibou v něm podniká různě divoké cesty napříč celým Slovenskem. Na cestách mu však zřejmě chyběla kvalitní strava, takže se jednoho dne rozhodl, že si v kufru vozu postaví miniaturní ale plnohodnotnou kuchyň. Naštěstí pro nás pak vše zaznamenal na video a umístil na svůj YouTube kanál Kiwi EV Adventures.
Kufr Peugeotu iOn je však extrémně malý, což si nejprve vyžádalo spoustu přeměřování a různých maket vyrobených z kartonu. Až po řadě pokusů a omylů se Gavin mohl pustit do výroby přímo z překližky, díky které je kuchyň lehká ale zároveň poměrně pevná. I po vyřešení základních tvarů však nastal problém ještě s vytvářením šuplíků a zásuvek, neboť plasty v kufru Peugeotu jsou různě tvarovány.
Už během návrhu samotné kuchyně přitom musel Gevin počítat s místem na malý sporák, lednici a chybět nemohl ani dřez. Díky terasovitému uspořádání se podařilo dostat malý plynový sporák do úrovně linky, nicméně přítomnost otevřeného ohně v zadní části automobilu nám přijde poněkud odvážná.
Ačkoliv to zní neuvěřitelně, kromě sporáku a plochy na přípravu pokrmů se na lince našel i malý prostor pro dřez s baterií. Samotný dřez je ale kvůli úspoře místa vyroben z obyčejné nerezové misky, do které byl s pomocí vrtačky a silikonu vpraven malý vypouštěcí otvor. O přísun vody z malé nádržky se stará elektrický motorek ostřikovačů a voda následně putuje z dřezu do záchytné nádoby, kterou je plastový kbelík.
Úsměvným vrcholem celé přestavby je pak nejspíš malá lednice, do které se stěží vejde pár plechovek piva nebo limonády. Stále však existuje možnost, že uvnitř vozu bude klasický chladící box, do kterého toho půjde naskládat víc. Jeho provoz by ale mohl stát malý elektromobil drahé kilometry dojezdu.
Pohled na výsledek Gevinova snažení je skutečně jedinečný. Člověk na jednu stranu obdivuje ten zápal, zručnost i odhodlání, ačkoliv mu je na druhou stranu jasné, že vaření v podobně stísněném prostoru musí být značně limitující. Podle všeho si ale stavba kuchyně nevyžádala žádné velké vrtání ani řezání do automobilu a manipulace s ní by měla být vzhledem k váze a jednoduchosti snadná. Pokud by tedy časem majitele vozu obtěžovala, může ji velice snadno a rychle odstavit ke stěně garáže.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.