Koncepce létajících aut je sice ještě roky vzdálená, ovšem své vize budoucnosti nám pomalu představuje stále více světových značek. Jednou z posledních je pak Audi, jejíž koncept Pop.Up Next, na kterém se podílel i Airbus nebo Italdesign, nabízí mnohem víc než jen auto s vrtulemi.
Koncept Pop.Up Next, který byl představen na ženevském autosalonu, je popisován jako "čistě elektrický, plně automatický koncept pro horizontální i vertikální mobilitu. Tento nástupce staršího konceptu "Pop.Up" je vlastně jednoduchou kabinou se dvěma sedadly pro pasažéry, která může být snadno připojena k modulu s koly nebo modulu s vrtulemi.
Aby mohl koncept létat, je potřeba připojit ho ke speciální konstrukci, která svými čtyřmi rameny a osmi vrtulemi vzdáleně připomíná dron. O pohon každé z vrtulí se stará elektromotor s výkonem 20 koní, který čerpá energii z baterií o kapacitě 70 kWh.
Díky kombinovanému výkonu 214 koní pak koncept zvládá vyvinout cestovní rychlost až 120 km/h a jeho dolet se pohybuje okolo 50 km. To sice není mnoho, ovšem velkou výhodou je možnost výměny modulu za nový / dobití baterií, které trvá pouhých 15 minut.
Modul pro jízdu na silnicích vlastně připomíná přerostlý skateboard, na který se umisťuje kabina s cestujícími. O pohon se stará baterie o kapacitě 15 kWh, která pohání dvojici elektrických motorů o výkonu 80 koní. Dojezd na jedno nabití by se měl pohybovat okolo 130 kilometrů.
Hlavním cílem konceptu Pop.Up by mělo být usnadnění dopravy ve velkých městech a aglomeracích. Jak můžeme vidět z prezentačního videa, společnost předpokládá například s využitím pro cestovatele, kteří si po vystoupení z letadla objednají platformu s vrtulemi, kterou následně mohou vyměnit za platformu na kolech - která je doveze až na místo.
Létající moduly se pak dokáží samostatně odpojit a automaticky se navedou k nabíjecí stanici. Stejně tak moduly s kabinou se po opuštění posádky buď odeberou na nabíjecí stanici, nebo jedou vyzvednout dalšího zájemce, který si je může snadno objednat pomocí mobilního telefonu či nositelné elektroniky, jako jsou například chytré hodinky.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.