Dobře víme, že udělat si v dnešní uspěchané době na něco čas, není vůbec jednoduché. Kolikrát ho nemáme ani sami na sebe. Ovšem náš vůz takovou kontrolu jednou za čas potřebuje. Jedná se jen o pár důležitých věcí, které nezaberou ani moc času, a dokážou nás ochránit od nejedné nepříjemnosti.
V následujícím článku budeme mluvit o ideálním a zodpovědném řidiči, říkejme mu třeba Honza. I když je to uspěchaný a upracovaný člověk, který se svým vozem pravidelně cestuje, alespoň 1x měsíčně si najde čas, aby zvednul kapotu svého vozu a zkontroloval ty nejdůležitější kapaliny. I kdyby takovou kontrolu nikdy nedělal, měl by se na tyto věci zaměřit alespoň tehdy, když se se svým vozem chystá na dalekou cestu, například na letní dovolenou.
Ke zvednuté kapotě a kontrole provozních kapalin by měla patřit i kontrola správného tlaku v pneumatikách. Pokud bude tlak ideální, odvděčí se nám vůz nejen správnými jízdními vlastnostmi ale i spotřebou pohonných hmot. Špatně nahuštěné pneumatiky mají na všechny tyto vlastnosti negativní vliv, navíc jsou náchylnější k nebezpečnému aquaplaningu.
Některý čtenář by mohl namítnout, že není potřeba tyto kapaliny kontrolovat, když mají novější vozy kontrolky, které by na nízký stav měli upozornit. Bohužel v případě, kdy nás daná kontrolka na problém upozorní, už může být pozdě. Proto je dobré, aby se řidič Honza nespoléhal jen na kontrolky. K zahození není ani vozit malé množství těchto kapalin s sebou! V případě potřeby je sice seženeme na každé benzínce, ale za jiné ceny. Navíc, četnost benzínek je v zahraničí podstatně menší, než u nás.
Olej
Jelikož je problematika olejů celkem rozsáhlá, stejně jako nabízené množství, téma olejů vydá na samostatné články, kterým jsme se věnovali již v minulosti. Pro bližší informace vás tedy odkážeme na následující články. Ve zkratce se dá ale říci, že v případě komplikací jsou dnes všechny motorové oleje plně mísitelné.
Brzdová kapalina
Brzdová kapalina patří bohužel k těm podceňovaným, přitom má zásadní vliv na brzdný účinek automobilu, tedy "něco", co nám může zachránit život. Její výměnu či nedostatečné množství bychom určitě neměli podceňovat. Ideální interval výměny je každé dva roky.
Pokud je brzdová soustava v pořádku, neměla by se nám brzdová kapalina ani sama od sebe ztrácet. Jakýkoliv únik tedy naznačuje netěsnost soustavy. Brzdovou kapalinu tedy můžeme dolít, ale její stav bychom měli pečlivě sledovat, a pokud se bude ztráta opakovat, vůz bychom měli svěřit do rukou odborníků.
Brzdová kapalina se dělí především podle bodu varu. Ty nejčastěji používané mají označení ve formátu "DOT x", například DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1. Jelikož se informace o mísitelnosti brzdových kapalin značně rozcházejí, doporučujeme vždy doplnit pouze tu správnou, určenou pro váš vůz. Její typ bývá vždy napsán přímo na baňce s brzdovou kapalinou.
Chladící kapalina
Interval pro výměnu chladící kapaliny je dán zejména typem, který používáme a pohybuje se od dvou do pěti let. Ani v chladící soustavě by se kapalina neměla sama od sebe ztrácet. Pokud k tomu dochází, indikuje nám to netěsnost celé soustavy či jiné problémy. Jedním z častých příčin úniků bývá děravý chladič či špatné těsnění pod hlavou motoru.
Chladící kapaliny můžeme rozdělit podle barvy na zelenomodré, růžové a červené. Zatímco ty zelenomodré (označeny taktéž G11/G48) mají předepsaný interval výměny 2-3 roky, ty červené, růžové a fialové (označeny G11, G12, G12+ a G13) mají interval výměny až 5 let. Podle výrobců jsou dnes již všechny tyto kapaliny mezi sebou mísitelné. Pokud se ale nejedná o nouzovou situaci, doporučujeme držet se alespoň barevného značení.
I když je většina kapalin vzájemně mísitelná, neznamená to, že mají i srovnatelnou kvalitu. Vždy tedy bude některá kapalina lepší než ta druhá, ale rozeznat tu kvalitní nejde bohužel ani podle barvy, odstínu či vůně. Takže pozor při výběru chladící kapaliny a vybírejte vždy jen ověřené produkty.
Kapalina do ostřikovačů
Tato kapalina bývá snad nejvíce podceňovaná. Přitom nejeden z řidičů jistě zažil tu svízelnou situaci, kdy mu za nepříznivého počasí kapalina do ostřikovačů došla, a stěrače jedoucí na prázdno pak vyčarovaly na předním skle neprůhlednou mlhu. Nemusíme zdůrazňovat jak nebezpečné tyto chvíle za volantem jsou. Důležité je tedy pravidelně dolévat, vhodné je pak v letním období používat letní směs, která oproti té zimní podstatně lépe rozpouští hmyz a čistí přední sklo. Určitě se nevyplatí experimentovat s obyčejnou vodou, jarem a podobně.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.