Dobře víme, že udělat si v dnešní uspěchané době na něco čas, není vůbec jednoduché. Kolikrát ho nemáme ani sami na sebe. Ovšem náš vůz takovou kontrolu jednou za čas potřebuje. Jedná se jen o pár důležitých věcí, které nezaberou ani moc času, a dokážou nás ochránit od nejedné nepříjemnosti.
V následujícím článku budeme mluvit o ideálním a zodpovědném řidiči, říkejme mu třeba Honza. I když je to uspěchaný a upracovaný člověk, který se svým vozem pravidelně cestuje, alespoň 1x měsíčně si najde čas, aby zvednul kapotu svého vozu a zkontroloval ty nejdůležitější kapaliny. I kdyby takovou kontrolu nikdy nedělal, měl by se na tyto věci zaměřit alespoň tehdy, když se se svým vozem chystá na dalekou cestu, například na letní dovolenou.
Ke zvednuté kapotě a kontrole provozních kapalin by měla patřit i kontrola správného tlaku v pneumatikách. Pokud bude tlak ideální, odvděčí se nám vůz nejen správnými jízdními vlastnostmi ale i spotřebou pohonných hmot. Špatně nahuštěné pneumatiky mají na všechny tyto vlastnosti negativní vliv, navíc jsou náchylnější k nebezpečnému aquaplaningu.
Některý čtenář by mohl namítnout, že není potřeba tyto kapaliny kontrolovat, když mají novější vozy kontrolky, které by na nízký stav měli upozornit. Bohužel v případě, kdy nás daná kontrolka na problém upozorní, už může být pozdě. Proto je dobré, aby se řidič Honza nespoléhal jen na kontrolky. K zahození není ani vozit malé množství těchto kapalin s sebou! V případě potřeby je sice seženeme na každé benzínce, ale za jiné ceny. Navíc, četnost benzínek je v zahraničí podstatně menší, než u nás.
Olej
Jelikož je problematika olejů celkem rozsáhlá, stejně jako nabízené množství, téma olejů vydá na samostatné články, kterým jsme se věnovali již v minulosti. Pro bližší informace vás tedy odkážeme na následující články. Ve zkratce se dá ale říci, že v případě komplikací jsou dnes všechny motorové oleje plně mísitelné.
Brzdová kapalina
Brzdová kapalina patří bohužel k těm podceňovaným, přitom má zásadní vliv na brzdný účinek automobilu, tedy "něco", co nám může zachránit život. Její výměnu či nedostatečné množství bychom určitě neměli podceňovat. Ideální interval výměny je každé dva roky.
Pokud je brzdová soustava v pořádku, neměla by se nám brzdová kapalina ani sama od sebe ztrácet. Jakýkoliv únik tedy naznačuje netěsnost soustavy. Brzdovou kapalinu tedy můžeme dolít, ale její stav bychom měli pečlivě sledovat, a pokud se bude ztráta opakovat, vůz bychom měli svěřit do rukou odborníků.
Brzdová kapalina se dělí především podle bodu varu. Ty nejčastěji používané mají označení ve formátu "DOT x", například DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1. Jelikož se informace o mísitelnosti brzdových kapalin značně rozcházejí, doporučujeme vždy doplnit pouze tu správnou, určenou pro váš vůz. Její typ bývá vždy napsán přímo na baňce s brzdovou kapalinou.
Chladící kapalina
Interval pro výměnu chladící kapaliny je dán zejména typem, který používáme a pohybuje se od dvou do pěti let. Ani v chladící soustavě by se kapalina neměla sama od sebe ztrácet. Pokud k tomu dochází, indikuje nám to netěsnost celé soustavy či jiné problémy. Jedním z častých příčin úniků bývá děravý chladič či špatné těsnění pod hlavou motoru.
Chladící kapaliny můžeme rozdělit podle barvy na zelenomodré, růžové a červené. Zatímco ty zelenomodré (označeny taktéž G11/G48) mají předepsaný interval výměny 2-3 roky, ty červené, růžové a fialové (označeny G11, G12, G12+ a G13) mají interval výměny až 5 let. Podle výrobců jsou dnes již všechny tyto kapaliny mezi sebou mísitelné. Pokud se ale nejedná o nouzovou situaci, doporučujeme držet se alespoň barevného značení.
I když je většina kapalin vzájemně mísitelná, neznamená to, že mají i srovnatelnou kvalitu. Vždy tedy bude některá kapalina lepší než ta druhá, ale rozeznat tu kvalitní nejde bohužel ani podle barvy, odstínu či vůně. Takže pozor při výběru chladící kapaliny a vybírejte vždy jen ověřené produkty.
Kapalina do ostřikovačů
Tato kapalina bývá snad nejvíce podceňovaná. Přitom nejeden z řidičů jistě zažil tu svízelnou situaci, kdy mu za nepříznivého počasí kapalina do ostřikovačů došla, a stěrače jedoucí na prázdno pak vyčarovaly na předním skle neprůhlednou mlhu. Nemusíme zdůrazňovat jak nebezpečné tyto chvíle za volantem jsou. Důležité je tedy pravidelně dolévat, vhodné je pak v letním období používat letní směs, která oproti té zimní podstatně lépe rozpouští hmyz a čistí přední sklo. Určitě se nevyplatí experimentovat s obyčejnou vodou, jarem a podobně.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.