To rčení zná snad každý, ovšem automobilový průmysl se nám evidentně snaží naznačit, že bychom ho měli změnit. Páté kolo u vozu, rozuměno osobního automobilu, totiž může skvěle posloužit například při vyjíždění z úzkých parkovacích prostor. Skvělý důkaz se k nám dostal až z daleké Brazílie.
Parkování do řady podélně stojících vozidel není příliš oblíbenou disciplínou žádného řidiče. Mnohdy se ale stává, že zaparkovat je tou snazší částí. Pokud se totiž na vás ostatní řidiči příliš nalepí, může být vyjíždění doslova noční můrou.
Totéž se stalo i brazilskému řidiči třetí generace Fordu Mondeo, který si však s nastalou situací poradil s neuvěřitelnou lehkostí. Mnozí přihlížející si tak možná dokonce mysleli, že se stali součástí skryté kamery či nějakého pouličního kouzelníka. Pravda je však poněkud jiná.
Majitel tohoto vozu se totiž spolehl na zapomenutou technickou vychytávku, kterou zná svět již od 50. let. V kufru Mondea je totiž umístěné rameno s kolem, které je poháněno pomocí elektrického motoru. Jakmile se kolo skrze podlahu kufru sklopí na zem, zadní kola se nadzvednou a kolo pomocí elektromotoru přesune záď vozu po potřebného směru / úhlu. Poté už jen stačí vůz opět spustit na kola, vyjet a pokračovat v cestě.
Systém ale samozřejmě funguje i obráceně, takže pokud se snažíte zaparkovat a nejste si jistí svými schopnostmi, pouze vůz zapíchnete čumákem za kufr vozu stojícího před vámi a "páté kolo u vozu" odvede tu nejtěžší práci za vás.
Systém byl přitom poprvé prezentován již v padesátých letech na území Kalifornie, kde se s nim pochlubil šikovný vynálezce. Tehdy ale byla konverze jednodušší, neboť americké vozy měly rezervu často umístěnou vertikálně na samém konci kufru. Konverze tohoto Mondea si ale jistě vyžádala nějaké to řezání, svařování a pár hodin vymýšlení a práce.
Výsledek je ale opravdu zdařilý a nebojíme se říci, že by dokázal zahanbit řadu moderních autonomních parkovacích systémů. Je tedy škoda, že se nikdy masově neuchytil a momentálně ani nevíme o žádné společnosti, která by se jeho instalací veřejně prezentovala.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?