Platný jak páté kolo u vozu? I takhle šikovně se dá rezerva použít

Geniální parkovací systém využívá "páté kolo"
Geniální parkovací systém využívá "páté kolo", foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 21. února 2018 9:30 21. února 2018 17:21
Sdílej:

To rčení zná snad každý, ovšem automobilový průmysl se nám evidentně snaží naznačit, že bychom ho měli změnit. Páté kolo u vozu, rozuměno osobního automobilu, totiž může skvěle posloužit například při vyjíždění z úzkých parkovacích prostor. Skvělý důkaz se k nám dostal až z daleké Brazílie.

Parkování do řady podélně stojících vozidel není příliš oblíbenou disciplínou žádného řidiče. Mnohdy se ale stává, že zaparkovat je tou snazší částí. Pokud se totiž na vás ostatní řidiči příliš nalepí, může být vyjíždění doslova noční můrou.

Totéž se stalo i brazilskému řidiči třetí generace Fordu Mondeo, který si však s nastalou situací poradil s neuvěřitelnou lehkostí. Mnozí přihlížející si tak možná dokonce mysleli, že se stali součástí skryté kamery či nějakého pouličního kouzelníka. Pravda je však poněkud jiná.

Majitel tohoto vozu se totiž spolehl na zapomenutou technickou vychytávku, kterou zná svět již od 50. let. V kufru Mondea je totiž umístěné rameno s kolem, které je poháněno pomocí elektrického motoru. Jakmile se kolo skrze podlahu kufru sklopí na zem, zadní kola se nadzvednou a kolo pomocí elektromotoru přesune záď vozu po potřebného směru / úhlu. Poté už jen stačí vůz opět spustit na kola, vyjet a pokračovat v cestě.

Systém ale samozřejmě funguje i obráceně, takže pokud se snažíte zaparkovat a nejste si jistí svými schopnostmi, pouze vůz zapíchnete čumákem za kufr vozu stojícího před vámi a "páté kolo u vozu" odvede tu nejtěžší práci za vás.

Systém byl přitom poprvé prezentován již v padesátých letech na území Kalifornie, kde se s nim pochlubil šikovný vynálezce. Tehdy ale byla konverze jednodušší, neboť americké vozy měly rezervu často umístěnou vertikálně na samém konci kufru. Konverze tohoto Mondea si ale jistě vyžádala nějaké to řezání, svařování a pár hodin vymýšlení a práce.

Výsledek je ale opravdu zdařilý a nebojíme se říci, že by dokázal zahanbit řadu moderních autonomních parkovacích systémů. Je tedy škoda, že se nikdy masově neuchytil a momentálně ani nevíme o žádné společnosti, která by se jeho instalací veřejně prezentovala.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.