Je všeobecně známo, že jedno z nejvýkonnějších SUV světa, Jeep Grand Cherokee Trackhawk, ukrývá pod svou kapotou stejný motor, jako klasický Muscle car Dodge Challenger Hellcat. Jak ale dopadne závod mezi dvěma stejně výkonnými vozy s jinou koncepcí? Odpověď na tuhle otázku vás možná překvapí.
Jeep Grand Cherokee Trackhawk způsobil ve světě výkonných SUV skutečnou revoluci, proto se ani nelze divit pokusům, kdy bývá srovnáván s čistokrevnými sportovními vozy jako je například McLaren 570S. V jejich přímém srovnání sice pokaždé vyhrál McLaren, ovšem nikdy to nebylo úplně snadné vítězství.
Možná ještě zajímavější je však srovnání Grand Cherokee Trackhawk s vozem Dodge Challenger Hellcat, se kterým Jeep sdílí 6.2 litrový a kompresorem přeplňovaný motor V8 o výkonu 707 koňských sil. Lidé z HOT ROD Network, kteří měli oba vozy zapůjčené na focení, se proto rozhodli pro zajímavé srovnání.
Kromě klasického sprintu se totiž nejdříve rozhodli zjistit, zda je Jeep skutečně takový praktický drsňák, na jakého si hraje. Připojili k němu proto vlek, na něj naložili Challenger a s touto soupravou se vydali na závodní trať, kde si vyzkoušeli sprint na 1/8 míle cca 201 metrů.
Během prvního závodu se řidiči Jeepu nic nedařilo jak mělo. Během pokusu o aktivaci Launch control přejel startovací čáru, launch control se mu aktivovat nepovedlo a nakonec ještě zaspal, což vedlo k výhře Challengeru. Během druhého závodu se však oba řidiči rozhodli srovnat vozy bez jakýchkoliv pomocníků, jen při jízda s klasickou automatickou převodovkou a zda už Jeep exceloval.
Navzdory jeho horší aerodynamice a vyšší váze se už na začátku počítalo s tím, že by měl být díky pohonu všech kol rychlejší. Naopak Challenger na začátku vždy ztrácel, nicméně ke konci závodu už opět Jeep dotahoval.
Jeep však vyhrál i opakovaný závod a dokázal, že je skutečně neuvěřitelně univerzálním strojem, se kterým se můžete stěhovat skutečně těžká břemena, nebo se můžete cestou z výletu stavit na závodním okruhu a potrápit majitele nadupaných Muscle Cars. Tenhle Jeep se zkrátka povedl.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?