Znáte ten pocit, kdy bezmocně sedíte v taxíku, minuty ubíhají a vy jen tiše doufáte, že váš řidič se promění v závodního jezdce a doveze vás na smluvenou schůzku včas? Lidé z norského městečka Odda totiž ne, neboť jejich místní taxikář sedí za volantem ostrého hatchbacku Ford Focus RS, se kterým se snad ani nedá přijet pozdě.
Většina taxikářů by si ke své profesi jistě vybrala něco jiného, praktičtějšího a rozhodně ekonomičtějšího. Třeba velký a prostorný kombík s naftovým motorem, hybrid nebo elektromobil. Vždyť na severu Evropy jsou přece elektromobily oblíbené a díky dotacím poměrně dostupné.
Evald Jåstad z norského městečka Odda je ale trochu jiný typ taxikáře a rozhodně se mu nedá upřít tvrdohlavost ani odhodlanost. Se svým taxíkem, kterému většina jeho "běžných" zákazníků přezdívá "modrý blesk", už totiž během 18 měsíců najel úctyhodných 127 138 kilometrů. A pokud se ptáte, kde se vzala ona přezdívka, pak vám rádi připomeneme, že pod kapotou se ukrývá 2.3 litrový motor EcoBoost o výkonu 345 koní.
Každé ráno přitom pro Evalda začíná stejně - 16 kilometrovou projížďkou do jeslí, kam vozí svého malého syna. Ten přitom během cesty neustále křičí "víc plynu, víc plynu". Jakmile je syn ve školce, vydává se Evald za zákazníky, kteří touží po trochu divočejší projížďce v okolí skalního srázu Trolltunga, kterému se však častěji přezdívá "Trolí jazyk".
"Není tu moc lidí, kteří by si mohli žít svůj sen. Já jsem však jedním z nich" říká šestatřicetiletý otec dvou dětí a my mu můžeme jen tiše závidět. Vždyť kdo by nechtěl mít práci nebo služební automobil jako Evald Jåstad? I když, při prvním tankování by nás ta euforie možná přešla.
Pokud by vás zajímalo, jak se turisté nebo místní občané dívají na taxikáře s rally speciálem, určitě doporučujeme shlédnout krátké video, za jehož natočením stojí evropská pobočka Fordu. Máme pro vás ale malé varování, mohla by vás popadnout akutní chuť změnit adresu a povolání.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.