Znáte ten pocit, kdy bezmocně sedíte v taxíku, minuty ubíhají a vy jen tiše doufáte, že váš řidič se promění v závodního jezdce a doveze vás na smluvenou schůzku včas? Lidé z norského městečka Odda totiž ne, neboť jejich místní taxikář sedí za volantem ostrého hatchbacku Ford Focus RS, se kterým se snad ani nedá přijet pozdě.
Většina taxikářů by si ke své profesi jistě vybrala něco jiného, praktičtějšího a rozhodně ekonomičtějšího. Třeba velký a prostorný kombík s naftovým motorem, hybrid nebo elektromobil. Vždyť na severu Evropy jsou přece elektromobily oblíbené a díky dotacím poměrně dostupné.
Evald Jåstad z norského městečka Odda je ale trochu jiný typ taxikáře a rozhodně se mu nedá upřít tvrdohlavost ani odhodlanost. Se svým taxíkem, kterému většina jeho "běžných" zákazníků přezdívá "modrý blesk", už totiž během 18 měsíců najel úctyhodných 127 138 kilometrů. A pokud se ptáte, kde se vzala ona přezdívka, pak vám rádi připomeneme, že pod kapotou se ukrývá 2.3 litrový motor EcoBoost o výkonu 345 koní.
Každé ráno přitom pro Evalda začíná stejně - 16 kilometrovou projížďkou do jeslí, kam vozí svého malého syna. Ten přitom během cesty neustále křičí "víc plynu, víc plynu". Jakmile je syn ve školce, vydává se Evald za zákazníky, kteří touží po trochu divočejší projížďce v okolí skalního srázu Trolltunga, kterému se však častěji přezdívá "Trolí jazyk".
"Není tu moc lidí, kteří by si mohli žít svůj sen. Já jsem však jedním z nich" říká šestatřicetiletý otec dvou dětí a my mu můžeme jen tiše závidět. Vždyť kdo by nechtěl mít práci nebo služební automobil jako Evald Jåstad? I když, při prvním tankování by nás ta euforie možná přešla.
Pokud by vás zajímalo, jak se turisté nebo místní občané dívají na taxikáře s rally speciálem, určitě doporučujeme shlédnout krátké video, za jehož natočením stojí evropská pobočka Fordu. Máme pro vás ale malé varování, mohla by vás popadnout akutní chuť změnit adresu a povolání.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.