Aplikace Waze je populární takřka po celém světě a lidé si ji nemohou vynachválit. Navigace pravidelně doplňovaná čerstvými informacemi od mnohamilionové komunity uživatelů má však i své stinné stránky, jak se přesvědčil řidič nedávno utopeného Jeepu Compass.
Když si začátkem minulého týdne parta přátel udělala výlet za památkami Vermontu, rozhodně nikdo z nich nečekal, že cestou zpátky domů si zaplavou. Podle zpráv zveřejněných USA Today však navigace Waze navedla řidiče Jeepu přímo na zamrzlé jezero. Když si řidič svou chybu uvědomil, bylo již příliš pozdě. Posádka se stačila zachránit a dostat do bezpečí, auto však kleslo ke dnu se vším, co v něm bylo.
Automobil přitom řidiči nepatřil, na výlet s přáteli si ho půjčil od jeho majitelky, jisté Tary Guretin. Ta příhodě o tom, co se s jejím autem stalo, nemohla uvěřit a nejspíš podezírala člověka, kterému vůz půjčila, že jí neříká celou pravdu. Vyrazila proto na tu samou trasu co řidič jejího Jeepu, zapnula si navigaci Waze a nestačila se divit. Aplikaci ji totiž začala navádět úplně stejně do středu jezera.
Nejspíš si teď říkáte, že je přeci šílené, aby někdo ignoroval zdravý rozum, věřil jen navigaci a vjel na zamrzlé jezero, že? Tak jednoduché to ale nebylo. Toho dne totiž panovala poměrně hustá mlha, byla tma, pršelo a vjezd do jezera, kterým se běžně spouští lodě, byl špatně osvětlený. Když si řidič uvědomil po čem vlastně jede, byl už cca 30 metrů od břehu.
Když se navíc posádka pokusila opustit auto, led pod autem povolil a vůz se začal potápět. Dveře tak nešly otevřít a posádka musela vylézt skrze okénko řidiče. Mluvčí společnosti Google, která aplikaci Waze vlastní a provozuje, byl rád, že se nikomu nic nestalo. Zároveň však nedokázal vysvětlit, jak mohla navigace navést auto do jezera.
Zajímavé také je, že Jeep se potopil již 12. ledna tohoto roku, ovšem k jeho vyzvednutí došlo až toto pondělí. Na akci totiž museli být pozváni potápěči se speciálním vybavením a také bylo potřeba přivézt loď, která by rozbila led nad autem a místem jeho vyproštění.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.