Zanedlouho, přesněji od 5. února, začínají v Čechách jarní prázdniny, které jsou rozděleny postupně do šesti po sobě jdoucích týdnů. Jako první si jarní prázdniny začnou užívat například děti v Praze 1 až 5, stejně jako v Lounech nebo Karviné. Jako poslední pak přijdou řadu děti například v Benešově nebo Chrudimi, kterým prázdniny začínají v týdnu do 18. 3.. Pro motoristy z toho však plyne, že většina tras vedoucích do hor, ať už českýcn nebo zahraničních, bude s největší pravděpodobností pod návalem výletníků. Odborníci z UAMK proto přichystali několik rad, jaká pravidla pro zimní provoz platí v místech, kam čeští turisté míří nejčastěji.
Jarní prázdniny: Cesty do hor
První, co každého motoristu v souvislosti se zimním provozem napadne, je kontrola zimních plášťů. Samotný fakt, že máme obuty zimní pneumatiky, je základem. České zákonodárství dovoluje mít různé druhy jednotně na jedné a druhé nápravě. Což odborníci ÚAMK nepovažují za vhodné. Stejně tak bychom neměli mít na každé nápravě jinak sjetý vzorek. Když už k tomu dojde, volba je jednoznačná – ty s hlubším dezénem umístit dozadu. Testy automotoklubů jednoznačně prokázaly, že se sice prodlužuje o něco brzdná dráha, nicméně ovladatelnost vozu a zvláště v nebezpečných situacích je výrazně lepší.
Zimní pneumatiky: pravidla ve světě a vhodná údržba
Známé pravidlo také říká, že čím více je sjetý vzorek pláště (nové pneu mají asi 8 mm, zákonné minimum pro zimní obutí je 4 mm), tím více se prodlužuje brzdná dráha a ovladatelnost především na sněhu, ledu a podobných situací. Navíc se snadno může stát, že například při jízdě do Rakouska, kde není výjimkou kontrola hloubky dezénu policií, se v případě samotné hranice 4 mm můžete dočkat problémů. Policie „těsnou hranici“ neuzná. Pokračování v cestě pak bude možné až po přezutí vozu. To by se pak jarní prázdniny změnily ve velké trauma.
Jak je to vůbec s povinností používat (buď v určeném období nebo podle situace na silnici) zimní pláště? Z celkem 27 evropských zemí jich 16 zakotvilo tuto povinnost v zákoně, další zimní pneu doporučují a jen 6 států je má za nepovinné. To platí například o Velké Británii, Nizozemsku, Portugalsku, ale trochu překvapivě i o Polsku.
Z povinnosti mít zimní obutí automaticky vyplývá další otázka, a jak vysoký vzorek musejí mít? Pětice zemí považuje za minimální 3 mm: Estonsko, Finsko, Slovensko, Slovinsko a Švédsko. Francie považuje za minimum 3,5 mm. ČR, Chorvatsko, Rakousko a Itálie vyžadují vzorek 4 mm. V posledním ze zmíněných států jsou zimní pláště povinné jen v určitých regionech, ale pokutuje se třeba 1 682 euro použití zimních plášťů v létě).
Musíme ale počítat i s tím, že například Německo přistupuje k této otázce zcela zásadně. V roce 2018 vyrobené vozy a v letošním roce zakoupené nové zimní pneumatiky musí nést označení trojice horských štítů se sněhovou vločkou uprostřed. Tedy, smí se používat výhradně ryze zimní pláště. Nicméně i nadále, až do pololetí 2020 lze jezdit na starších pláštích, například s označením M + S (bláto a sníh).
Při kontrole vozidla před samotnou cestou není na místě opomenout ani změření tlaku v pneu. Správné údaje jsou zapsány jak ve velkém technickém průkazu, tak často na cedulce přilepené na B sloupku, případně u nádrže. V potaz přitom musíme brát i fakt, že po vyjetí z vyhřáté garáže na ulici nám může tlak různě poskakovat. Je tedy na místě měřit vše na ulici. Navíc je potřeba zohlednit, jak moc je auto naložené. Pokud máte věci vyskládané až po strop a na střechách ještě box s dalším nákladem, pak nebude od věci nafouknout pláště na horní povolenou hodnotu.
Zimní výbava na cesty po Evropě
Německo, přes které například Češi míří do západních rakouských Alp, je jednou z těch zemí, kde povinná zimní výbava v případě, že je na silnicích sníh, led nebo námraza, případně se dá tato situace očekávat, nezahrnuje jen zimní pláště.Nezbytnou je také zásoba nemrznoucí směsi do ostřikovačů, což jasně napovídá, že zimní výbava, kterou bychom měli mít sebou na cestu ho hor, je mnohem širší pojem.
Tím základním je nemrznoucí směs do ostřikovačů. V jejím případě odborníci ÚAMK radí volit „o stupeň“ vyšší hodnotu mrznutí směsi než bychom očekávali. Jedeme-li do hor, může v noci opravdu výrazně poklesnout teplota u venku zaparkovaného vozidla. Následně může trvat i několik hodin, než ostřikovače začnou fungovat.
Je také na místě volit kvalitní směsi, neboť u těch lacinějších muže dojít k situaci, kdy se oddělí složka nemrznoucího alkoholu od vody. A to je samozřejmě špatně. Voda totiž po dopadu na sklo začne namrzat a vytvoří mrznoucí šmouhy. Množství směsi, které si přibalíme do zavazadelníku, volíme i podle toho, zda zároveň s oknem ostřikuje soustava i přední světlomety. Spotřeba je v takovém případě zásadně vyšší.
Kontrole před cestou nemá ujít ani ověření stavu nabití akumulátoru, dostatek brzdové kapaliny, kapaliny pro chlazení motoru, motorového oleje. Zkrátka všech kapalin. Ani to ale není vše. Do výbavy dobře připraveného řidiče by mělo patřit koště na delší násadě. Vždyť například i u našich východních sousedů může řidič dostat pokutu za to, že jede se sněhovou „čepicí“ na střeše. Může tím nejen omezit, ale i ohrozit řidiče vzadu.
K nezbytným drobnostem patří dobrá škrabka na sklo, rozmrazovač zámků, případně silikonový olej na těsnění dveří a zavazadelníku atd. Dobré je mít sebou i startovací kabely. Před jejich použitím je ale nezbytné si připomenout správný návod k použití, jinak můžeme udělat více škody než užitku. Od věci není ani lopatka na odházení sněhu. Konec konců například v Bosně a Hercegovině je tato proprieta povinnou výbavou v období od 1. 11. do 15. 4.
Sněhové řetězy? Někde jsou povinné
Samostatnou kapitolou jsou sněhové řetězy. V celkem 9 z 27 evropských zemích jsou součástí povinné výbavy sněhové řetězy. V některých státech je to časově omezeno. Například v Bulharsko předpis platí od 1. listopadu do 31. března. V dalších státech je povinností mít je a použít v konkrétních oblastech či regionech. To platí pro horské oblasti Francie, Španělska, Itálie, místa v Maďarsku nebo Portugalsku.
Samozřejmě, že v závislosti na okamžité povětrnostní situaci v daném místě může být na určitém silničním horském úseku umístěna dočasná značka přikazující použití sněhových řetězů. S tím se lze setkat jak v českých horách, tak zcela běžně v Rakousku, Švýcarsku nebo Itálii. Při vjezdu do takového úseku bez sněhových řetězů, zvláště omezí-li tím řidič provoz, hrozí mu vysoká pokuta i odstavení nebo odtažení vozu.
S možnou nepřízní počasí je při cestě za lyžováním zkrátka třeba počítat a být podle toho vybaven, a to i sněhovými řetězy. Zároveň je nezbytné dodržovat místní předpisy omezující maximální rychlost se sněhovými řetězy. Obvykle jde nejvýše do 50 km/h.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?