Škoda 706 RT nebo-li Yellow River JN150? Bratrská pomoc soudruhům z Číny

Yellow River JN150
Yellow River JN150, foto: bbs.360che.com
AutoRoad.cz 6. ledna 2018 07:33 | akt. 6. ledna 2018 07:47
Sdílej:

V produkci osobních i těžkých nákladních automobilů se dnes Čína řadí, alespoň co do počtu vyrobených kusů, mezi největší na světě. V minulosti ale tato skutečnost ani zdaleka nebyla pravidlem. Například výroba těžkých nákladních aut započala na čínském území až koncem padesátých let a nás může těšit, že u toho byli i českoslovenští konstruktéři.

Příběh dnes představovaného automobilu se začíná psát v roce 1956. To byla založena automobilka Jinan Auto Manufacturing, později Jinan General Auto Works, dnes vyrábějící automobily jako Sinotruk. O dva roky později bylo rozhodnuto, že ve městě Ťi-nan, kde automobilka sídlila, budou vyráběny těžké nákladní automobily s nosností 8 tun.

Protože čínští inženýři a technici neměli v této oblasti prakticky žádné znalosti, pozvali si na pomoc konstruktéry z Československa. Jeden z čínských zdrojů dokonce uvádí, že si Číňané „pozvali své komunistické bratry a sestry na výpomoc při konstruování továrny.“ Jiný na druhou stranu zase říká, že byly nakoupeny Škody 706 RT a podle nich stavěny čínské stroje…

Buď jak buď, v roce 1959 odstartovaly testy nového vozu a o rok později se už velice pomalu rozběhla výroba vozu, který si říkal Yellow River JN150 (neboli Žlutá řeka po vzoru čínského veletoku). Kabina se evidentně silně inspirovala československým „eRTéčkem,“ ačkoliv několik odlišností by se najít jistě dalo.

Pod kapotou nákladního modelu s nosností osm tun se objevil naftový šestiválec 6135Q z produkce továrny Shanghai Diesel Engine, který kolem sedmi metrů dlouhému stroji uděloval maximální rychlost 60 km/h. Na spuštění výroby se v roce 1960 přijel podívat také někdejší komunistický vůdce Mao Ce-tung. Přece jen jak často jste svědky založení nového průmyslového odvětví? První rok zakončila filiálka s třiceti vyrobenými kusy.

Slavnější to nebylo ani v dalších letech – v roce 1964 vzniklo 148 automobilů, o dva roky později potom 650 vozů. Nepomohla ani široká nabídka verzí s různými jmény, čítající vedle klasického valníku také sklápěcí korbu, jeřáb, cisternu, skříňovou nástavbu nebo speciální nástavbu pro hasiče. V roce 1966 byla produkce zastavena, protože začala Čínská kulturní revoluce, jejíž následky byly pro celou zemi tragické.

K obnovení výroby došlo až o deset let později. Od té doby začala výrobní čísla stoupat a do roku 1985, kdy se na trh dostal nástupnický typ JN162, se tak údajně povedlo vyrobit něco kolem deseti tisíc JN150 a dalších příbuzných modelů s číselným označením JN151 či JN152.

Ačkoliv letos uplynulo již třicet let od konce výroby, mnohé vozy stále ještě slouží. Jeden perfektně zrestaurovaný kus se dokonce objevil na oslavě padesátých narozenin mateřské automobilky, dnes tedy Sinotruk. A nás může těšit, že první těžký nákladní automobil z Číny vlastně zkonstruovali českoslovenští inženýři. Je to mimochodem další z důkazů, že náš automobilový průmysl býval kdysi skutečně světový...

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.