Škoda 706 RT nebo-li Yellow River JN150? Bratrská pomoc soudruhům z Číny

AutoRoad.cz, 6. ledna 2018, 07:33 Aktualizováno 6.1.2018, 07:47 Google+

V produkci osobních i těžkých nákladních automobilů se dnes Čína řadí, alespoň co do počtu vyrobených kusů, mezi největší na světě. V minulosti ale tato skutečnost ani zdaleka nebyla pravidlem. Například výroba těžkých nákladních aut započala na čínském území až koncem padesátých let a nás může těšit, že u toho byli i českoslovenští konstruktéři.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Yellow River JN150

Yellow River JN150 | foto: bbs.360che.com

Sdílejte článek

Příběh dnes představovaného automobilu se začíná psát v roce 1956. To byla založena automobilka Jinan Auto Manufacturing, později Jinan General Auto Works, dnes vyrábějící automobily jako Sinotruk. O dva roky později bylo rozhodnuto, že ve městě Ťi-nan, kde automobilka sídlila, budou vyráběny těžké nákladní automobily s nosností 8 tun.

Protože čínští inženýři a technici neměli v této oblasti prakticky žádné znalosti, pozvali si na pomoc konstruktéry z Československa. Jeden z čínských zdrojů dokonce uvádí, že si Číňané „pozvali své komunistické bratry a sestry na výpomoc při konstruování továrny.“ Jiný na druhou stranu zase říká, že byly nakoupeny Škody 706 RT a podle nich stavěny čínské stroje…

img-responsive

Jeden z prvních vyrobených kusů čínského modelu, Yellow River JN150. | foto: bbs.360che.com

Buď jak buď, v roce 1959 odstartovaly testy nového vozu a o rok později se už velice pomalu rozběhla výroba vozu, který si říkal Yellow River JN150 (neboli Žlutá řeka po vzoru čínského veletoku). Kabina se evidentně silně inspirovala československým „eRTéčkem,“ ačkoliv několik odlišností by se najít jistě dalo.

Pod kapotou nákladního modelu s nosností osm tun se objevil naftový šestiválec 6135Q z produkce továrny Shanghai Diesel Engine, který kolem sedmi metrů dlouhému stroji uděloval maximální rychlost 60 km/h. Na spuštění výroby se v roce 1960 přijel podívat také někdejší komunistický vůdce Mao Ce-tung. Přece jen jak často jste svědky založení nového průmyslového odvětví? První rok zakončila filiálka s třiceti vyrobenými kusy.

img-responsive

Existovalo také speciální provedení pro hasiče, Yellow River JN150. | foto: bbs.360che.com

Slavnější to nebylo ani v dalších letech – v roce 1964 vzniklo 148 automobilů, o dva roky později potom 650 vozů. Nepomohla ani široká nabídka verzí s různými jmény, čítající vedle klasického valníku také sklápěcí korbu, jeřáb, cisternu, skříňovou nástavbu nebo speciální nástavbu pro hasiče. V roce 1966 byla produkce zastavena, protože začala Čínská kulturní revoluce, jejíž následky byly pro celou zemi tragické.

K obnovení výroby došlo až o deset let později. Od té doby začala výrobní čísla stoupat a do roku 1985, kdy se na trh dostal nástupnický typ JN162, se tak údajně povedlo vyrobit něco kolem deseti tisíc JN150 a dalších příbuzných modelů s číselným označením JN151 či JN152.

Ačkoliv letos uplynulo již třicet let od konce výroby, mnohé vozy stále ještě slouží. Jeden perfektně zrestaurovaný kus se dokonce objevil na oslavě padesátých narozenin mateřské automobilky, dnes tedy Sinotruk. A nás může těšit, že první těžký nákladní automobil z Číny vlastně zkonstruovali českoslovenští inženýři. Je to mimochodem další z důkazů, že náš automobilový průmysl býval kdysi skutečně světový...

Vytisknout

Diskuze: Škoda 706 RT nebo-li Yellow River JN150? Bratrská pomoc soudruhům z Číny

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mitsubishi Colt

Nový Mitsubishi Colt. Základní motorizace špatným vtipem?

Polski Fiat 126p

Legendární maluch motorizoval Polsko, vymysleli ho ale Italové

Ilustrační foto

Absurdní žaloba New Yorku proti Hyundai a Kia

MG ZS

Akční modely MG s bonusem až 90 000 Kč

peugeot 408

TEST Peugeot 408 PureTech 130 Allure Pack – kliďas s tváří agresora

Volkswagen Amarok

Nový Volkswagen Amarok má české ceny

OD DS E-TENSE FE23 PO NOVOU DS 7 E-TENSE 4×4 360

Co má společného prémiové SUV DS s vozy Formule E?

HoppyGo Fiat Ducato

Dovolená s karavanem? Desatero, aby cestování bylo hračkou!

Škoda Kodiaq RS

Škoda připravuje revoluční změnu při tankování

Toyota představila Corollu sedan ve výbavovém stupni GR SPORT

Toyota zapsala nový rekord

Subaru Outback

Subaru Outback - zvednuté kombi, které (nejenom) v terénu zesměšní většinu SUV

Kia EV9

Vrcholné SUV Kia EV9 s diskutabilním designem

Škoda Superb

Škoda díky odkladu Euro 7 mění plány

Ilustrační foto

Poradenská společnost odkryla ziskovost automobilek

Toyota RAV4 PHEV

Toyota plánuje plug-in hybrid s dojezdem 200 kilometrů

reklama

Doporučujeme

Tatra 815

Těžko uvěřit, že jde o historii: Tatra 815 6x6 Dakar se vrátila ale domů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Akční modely MG s bonusem až 90 000 Kč

  2. TEST Peugeot 408 PureTech 130 Allure Pack – kliďas s tváří agresora

  3. Legendární maluch motorizoval Polsko, vymysleli ho ale Italové

  4. Absurdní žaloba New Yorku proti Hyundai a Kia

  5. Nový Mitsubishi Colt. Základní motorizace špatným vtipem?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud