Modré majáky ve zpětném zrcátku? Co dělat, když za vámi jede sanitka, hasiči nebo policie

AutoRoad.cz, 22. prosince 2017, 10:14 Google+

Záchranáři se na našich silnicích stále častěji setkávají s řidiči, kteří nejsou schopni vytvářet v kolonách tzv. záchrannou uličku. Když se jim pak v zrcátku objeví vůz záchranného sboru s rozsvícenými majáky, začnou zmatkovat a záchranáři ztrácí drahé vteřiny, které by mohly věnovat záchraně zdraví nebo životů. Jak se tedy chovat v případě, kdy stojíte v koloně a za vámi se objeví vůz s právem přednosti v jízdě?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 22.12. 21:19) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Předně řečeno, na vytváření záchranné uličky by řidiči měli myslet již v době, kdy se blíží k zácpě na dálnici nebo silnici. Jakmile totiž zastavíte a nenecháte si kolem sebe dostatek prostoru, bude se vám manévrovat již velmi špatně.

Zákon silničním provozu  § 41 odstavec 8 přímo říká: Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. 

Základním pravidlem pro vytváření záchranné uličky na silnicích v ČR je tedy vytvoření záchranného pruhu vždy mezi pravým a ostatními levými pruhy. V případě dvouproudé silnice je to tedy jasné, vozidla v pravém pruhu sjíždí na krajnici/ odstavný pruh, zatímco řidiči v levém pruhu sjíždí ke středovým svodidlům silnice/ dálnice. Mezi těmito řadami vozidel by pak měl vzniknout průjezd o šířce 3 metrů, kterým projedou policisté a sanitní či hasičské vozy.

V případě tří a víceproudých silnic se situace pro mnoho řidičů komplikuje, neboť nevědí k jaké straně mají sjet. Stále však platí, že záchranný pruh se vytváří mezi pravým a ostatními levými pruhy, takže vozidla jedoucí v pravém pruhu opět sjíždí na odstavný pruh/ krajnici, zatímco vozidla v levých pruzích se semknou k sobě a co nejvíce najedou ke středovým svodidlům. Mezi pravým a levým pruhem pak opět musí vzniknout průjezd široký 3 metry, aby jím mohly projet záchranné vozy.

img-responsive

Správné řazení v pruzích | foto: Pozary.cz

Je důležité připomenout, že povinnost vytvořit záchrannou uličku platí už v momentě, kdy vůz s právem přednosti v jízdě dojíždí ke stojící koloně. V případě popojíždějící kolony je to pak doporučeno.

A jaká pravidla platí na území EU?

V Rakousku platí povinnost vytvářet záchrannou uličku mezi levým a ostatními pruhy vpravo ještě před příjezdem vozidel záchranné služby ke stojící nebo pomalu jedoucí koloně. Za nedodržování této povinnosti pak hrozí vysoké pokuty, přesahující i 2000 Euro.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Německo, Slovinsko, Švýcarsko

V těchto zemích platí podobná pravidla jako v Rakousku, tedy v případě dvouproudé silnice se záchranná ulička o šíři 3 metrů vytváří uprostřed, v případě tří a více-proudé silnice pak mezi levým a ostatními pruhy vpravo. Pouze v Německu je nezbytné, pro vytvoření záchranného pruhu, zastavení vozidla. Je tedy důležité dodržovat bezpečnou vzdálenost.

Ve Francii a Španělsku platí podobný princip jako v Rakousku, ovšem zákon stanovuje, že záchranná ulička se vytváří pro "záchranná a další vozidla".

Naopak pro Itálii a Nizozemsko neplatí žádné zvláštní předpisy.

Vytisknout

Diskuze: Modré majáky ve zpětném zrcátku? Co dělat, když za vámi jede sanitka, hasiči nebo policie

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 22.12.2017 21:19 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Mustang Mach 1

Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

Lucie Borhyová je více než rok spojena s DS. Jejím novým strojem je DS 7 Crossback E-TENSE

Lucie Borhyová je spojena s DS. Ukázala zářivý úsměv a svůj nový vůz

Mercedes-Benz C 200 je stále ještě poměrně moderní, dobře vypadající, spolehlivý a za slušné peníze

TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

Peugeot 205 GTI

Restaurování ikony malých Hot Hatch

Renault Megane R. S.

Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Hyundai Ioniq EV

Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

Bývalý šampion F1 Nico Rosberg si test elektrického ID.R užil dešti navzdory

Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Nejslabší Enyaq iV 60 míří do předprodeje. Cena je ale stále nad "magickou" hranicí

Papamobil Toyota Mirai

Papež dostal nový papamobil. Konstrukce nepřekvapí, pohon ale ano

Toyota otevřela nový showroom v Mostě

Toyota rozšiřuje své zastoupení na našem trhu

Hyundai i30 Combi 1.4 T-GDI DCT

Test Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI DTC All Inclusive, oblíbený český kombík se loučí ve vrcholné formě

BMW 4 Cabrio začíná na českém trhu s cenou 1 319 500 Kč s motorem o výkonu 135 kW (184 k)

BMW 4 Cabrio má ceny pro český trh. Mění trochu strategii, na první pohled to ale není znát

HoppyGo

Prodeje nových aut nadále klesají, roste zájem o jejich předplatné

DS3 Crossback 1,5 BlueHDi

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 2

Peugeot Partner

Test Peugeot Partner 1,5 BlueHDi 130, užitkáč s výkonem "jedničkové" Fabie RS

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Chcete jezdit levněji? Zkuste triky na snížení spotřeby

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

  2. TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

  3. Restaurování ikony malých Hot Hatch

  4. Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

  5. Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud