Většina řidičů porušuje zákon a ani o tom neví. Jak poznáte, že jste jedním z nich?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. prosince 2017 14:48 | akt. 18. prosince 2017 15:20
Sdílej:

Navzdory moderním zabezpečovacím systémům jsou železniční přejezdy stále poměrně nebezpečným místem, kde se každý rok odehrávají desítky tragických nehod. Kromě rizik spojených s jeho překonáváním se však pravidelně setkáváme i s potížemi při čekání, až vlak bezpečně projede.

Už v autoškole se začínající řidiči učí, jak by se měli u železničního přejezdu chovat. Co znamená jaké světlo, kdy před přejezdem zpomalit na jakou rychlost, jakou rychlostí přejezd překonávat, zda se lze na přejezdu otáčet, zda můžeme na přejezdu předjíždět nebo kdy nesmíme na přejezd za žádných okolností vjet. 

Většinu z toho snad řidiči běžně znají a dodržují, ovšem v Zákoně o silničním provozu je ještě jedna drobnost vztahující se k železničním přejezdům, na kterou mnoho řidičů nepamatuje a zvláště v zimních měsících se z toho začíná stávat velice nepříjemný problém.

Onu kritickou část bychom našli v zákoně č 361/2000 Sb., § 32 Osvětlení vozidel. Ve třetím odstavci je totiž v poslední větou jasně uvedeno, že „Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.”

Přesto se neustále stává, že řidiči přijíždějící k železničnímu přejezdu nechávají potkávací světla puštěná, což zvláště v posledních měsících, kdy se stmívá poměrně brzy, velice nepříjemně osvětluje protijedoucí řidiče i strojvůdce projíždějícího vlaku. Těžko soudit, zda za to může neznalost či ignorace, avšak tohle chování je krajně nepříjemné a v jistých ohledech může být i nebezpečné.

Řidič, který byl takto delší dobu oslňován, si totiž bude muset znovu zvykat na jinak panující tmu. Po několik desítek metrů své jízdy tak jeho zrak nebude fungovat zcela stoprocentně, což by mohlo vést až k nehodě a případným zraněním.

Tomu se přitom dá jednoduše zabránit jednoduchým přepnutím světel z potkávacích na obrysová. Tak zůstane váš vůz zezadu stále dobře vidět a vaše hlavní světlomety nebudou nikoho oslňovat. Úplně ideální je pak postupovat takto i když jste třeba až druhý nebo třetí řidič v koloně. Svým jednáním tak možná inspirujete řidiče ostatní a všem se bude po zvednutí závor pohodlněji a bezpečněji cestovat.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?