Silnice v KLDR křižuje pestrá směsice starých a otlučených sovětských automobilů, laciné licenčně vyráběné kopie světových značek a pár desítek ilegálně importovaných luxusních limuzín, kterými se honosí prominenti režimu. Mezi touto pestrou sbírkou se však vyjímá i několik stovek stále fungujících vozů Volvo 144 z roku 1973, které severokorejský režim de facto zcizil během sedmdesátých let.
Představovali jste si automobilovou loupež století jako sérii akčních scén z Rychle a zběsile nebo 60 sekund? Pak vás musíme zklamat, její průběh byl o mnoho klidnější a nudnější. Vše totiž začalo jako slibná spolupráce, která se však zvrtla v to, co na severní straně Korejského poloostrova pozorujeme už pár desítek let.
Celý případ, na který upozornilo National Public Radio, se začal psát již před několika desítkami let. V sedmdesátých letech se zdálo, že se ekonomika KLDR plně vzpamatovala z války a začíná pomalu růst. Země byla stále závislá na ekonomické pomoci ze Sovětského svazu, ovšem řada investorů spatřovala v KLDR potencionálně výnosný trh. A řada z těchto investorů pocházela ze Švédska, které s exportem na severokorejský trh souhlasilo.
Primárním bodem zájmu byla především těžba nerostných surovin a spolupráce v mnoha průmyslových odvětvích. Švédsko tak v roce 1974 exportovalo do KLDR vybavení v hodnotě cca 70 milionů dolarů a zhruba stejnou sumu investovalo do rozvoje exportních společností na obou stranách hranic. Kromě průmyslového vybavení bylo do KLDR odesláno i 1000 vozidel Volvo 144, které měly sloužit jako vozy taxislužby.
Vše se vyvíjelo ta slibně, že se Švédsko stalo v roce 1975 první západní zemí, která otevřela v Pchjongjangu svou ambasádu. Ta byla až do roku 2001 jedinou západní ambasádou v celé KLDR, takže de facto zastupovala celý západní svět a často hasila různé diplomatické roztržky.
Krátce po příchodu prvních pracovníků na ambasádu se však začalo ukazovat, že čísla týkající se severokorejské ekonomiky jednoduše nesedí. Krátce nato KLDR přerušila všechny obchody se západem a přestávala splácet půjčky za importované zboží. Lhůty pro splátky byly překročeny, na výzvy nikdo nereagoval a všem bylo jasné, že KLDR své schopnosti značně nadhodnotila.
Erik Cornell, zkušený švédský diplomat nasazený v KLDR do roku 1977. pak ve svých memoárech napsal, že KLDR byla přesvědčena o svém průmyslovém rozvoji na úrovni západních zemí, ovšem nedokázala obchodovat s kýmkoliv mimo komunistický blok.
Still going strong. One of the Volvo's from yr 1974 still unpaid for by DPRK. Running as taxi in Chongjin w almost half million km on odo! pic.twitter.com/2FaMpnPow7
— Sweden in Pyongyang (@SweEmbassyinNK) 21. října 2016
Většina importovaných strojů a materiálu připraveného na průmyslový rozmach tak nakonec podle Cornella zkorodovala a rozpadla se v severokorejských skladištích. Ona tisícovka automobilů Volvo však přežila a neustále jezdí po severokorejských silnicích. Snímky nesmrtelných vozů se stále objevují na internetu, ačkoliv vláda KLDR za ně nikdy nezaplatila.
Podle švédské banky "Swedish Export Credit Agency", která celou investici pojistila, dosáhl v prosince dluh KLDR vůči Švédsku i s úroky cca 322 milionů dolarů. Švédsko neustále 2x ročně zasílá do KLDR výzvu k splacení dluhu, ovšem odpovědi ani plateb se nedostává. Vzhledem k nesmrtelnosti automobilů Volvo však není o důkazy nouze.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).