Automobilová loupež století? Severní Korea se v 70. letech postarala o pozdvižení

mao / AutoRoad.cz, 5. prosince 2017, 11:42 Aktualizováno 5.12.2017, 12:32 Google+

Silnice v KLDR křižuje pestrá směsice starých a otlučených sovětských automobilů, laciné licenčně vyráběné kopie světových značek a pár desítek ilegálně importovaných luxusních limuzín, kterými se honosí prominenti režimu. Mezi touto pestrou sbírkou se však vyjímá i několik stovek stále fungujících vozů Volvo 144 z roku 1973, které severokorejský režim de facto zcizil během sedmdesátých let.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volvo 144, modelový rok 1973

Volvo 144, modelový rok 1973 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Představovali jste si automobilovou loupež století jako sérii akčních scén z Rychle a zběsile nebo 60 sekund? Pak vás musíme zklamat, její průběh byl o mnoho klidnější a nudnější. Vše totiž začalo jako slibná spolupráce, která se však zvrtla v to, co na severní straně Korejského poloostrova pozorujeme už pár desítek let.

Celý případ, na který upozornilo National Public Radio, se začal psát již před několika desítkami let. V sedmdesátých letech se zdálo, že se ekonomika KLDR plně vzpamatovala z války a začíná pomalu růst. Země byla stále závislá na ekonomické pomoci ze Sovětského svazu, ovšem řada investorů spatřovala v KLDR potencionálně výnosný trh. A řada z těchto investorů pocházela ze Švédska, které s exportem na severokorejský trh souhlasilo.

Primárním bodem zájmu byla především těžba nerostných surovin a spolupráce v mnoha průmyslových odvětvích. Švédsko tak v roce 1974 exportovalo do KLDR vybavení v hodnotě cca 70 milionů dolarů a zhruba stejnou sumu investovalo do rozvoje exportních společností na obou stranách hranic. Kromě průmyslového vybavení bylo do KLDR odesláno i 1000 vozidel Volvo 144, které měly sloužit jako vozy taxislužby.

Vše se vyvíjelo ta slibně, že se Švédsko stalo v roce 1975 první západní zemí, která otevřela v Pchjongjangu svou ambasádu. Ta byla až do roku 2001 jedinou západní ambasádou v celé KLDR, takže de facto zastupovala celý západní svět a často hasila různé diplomatické roztržky.

Krátce po příchodu prvních pracovníků na ambasádu se však začalo ukazovat, že čísla týkající se severokorejské ekonomiky jednoduše nesedí. Krátce nato KLDR přerušila všechny obchody se západem a přestávala splácet půjčky za importované zboží. Lhůty pro splátky byly překročeny, na výzvy nikdo nereagoval a všem bylo jasné, že KLDR své schopnosti značně nadhodnotila.

Erik Cornell, zkušený švédský diplomat nasazený v KLDR do roku 1977. pak ve svých memoárech napsal, že KLDR byla přesvědčena o svém průmyslovém rozvoji na úrovni západních zemí, ovšem nedokázala obchodovat s kýmkoliv mimo komunistický blok.

Většina importovaných strojů a materiálu připraveného na průmyslový rozmach tak nakonec podle Cornella zkorodovala a rozpadla se v severokorejských skladištích. Ona tisícovka automobilů Volvo však přežila a neustále jezdí po severokorejských silnicích. Snímky nesmrtelných vozů se stále objevují na internetu, ačkoliv vláda KLDR za ně nikdy nezaplatila.

Podle švédské banky "Swedish Export Credit Agency", která celou investici pojistila, dosáhl v prosince dluh KLDR vůči Švédsku i s úroky cca 322 milionů dolarů. Švédsko neustále 2x ročně zasílá do KLDR výzvu k splacení dluhu, ovšem odpovědi ani plateb se nedostává. Vzhledem k nesmrtelnosti automobilů Volvo však není o důkazy nouze.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Automobilová loupež století? Severní Korea se v 70. letech postarala o pozdvižení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Porsche Cayman

Masivní elektrifikace v Porsche: Příští generace Boxster a Cayman nabídne elektromobily i hybridy

Aston Martin DBS Superleggera Volante

Nejrychlejší Aston Martin bez střechy? DBS Superleggera Volante má 725 koní a uhání až 340 km/h

Zloději katalyzátorů se neštítili krádeže ani za bílého dne, katalyzátor z Priusu získali za necelou minutu (Twitter/@KeithPrinceAM)

Zloději mají nový cíl. Drahou součást vozu, bez které se neobejdete, odvezou za okamžik

Ilustrační foto

Tragické velikonoce na silnicích: 937 nehod, 250 zraněných a 6 mrtvých

Audi A7 Sportback

Světovým luxusním vozem roku 2019 se stala Audi A7

Škoda Scala

Scala přichází k prodejcům. Škoda nabízí testovací jízdy

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Zimní gumy povinně i v létě? V Česku platí vyhláška, o které skoro nikdo neví

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Stává se Jawa obětí vlastního úspěchu? Čekací lhůty začínají být problémem

  2. Pick-up GAZon Next je ruskou odpovědí na extrémně populární modely v USA

  3. Čínská kopie Škodovky? Klony Škody pomohly nastartovat čínský průmysl

  4. Jak jezdí do terénu Japonci? S minidodávkou na podvozku Suzuki Jimny

  5. Dodávka EZ-FLEX bude výhrou pro živnostníky? Renault má ambiciózní plán

  6. V moskevské garáži postavil vlastní Jeep Cherokee. Oleko se povedlo a jezdí dodnes

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud