Na většině území Česka se s pravou zimou setkáváme vždy jen na pár týdnů v roce, nicméně i tak bychom měli být schopni reagovat na nové podmínky adekvátně. Kdo nemá zimní pneumatiky, ten nemá na silnicích co dělat. Ostatní účastníci provozu by si však měli uvědomit, jaké jsou jejich povinnosti a jak na bezpečnou jízdu v nových podmínkách svůj vůz připravit.
Tohle téma je poněkud nevděčné, objevuje se každým rokem, na každém rohu, v každém médiu a přesto se najdou tací, kteří ho rok co rok ignorují. Je však potřeba si uvědomit, že v zimních měsících platí pro řidiče nová pravidla, kterými je nutné se bezpodmínečně řídit.
Na co tedy nezapomenout, když přijdete ke svému sněhem a ledem pokrytému vozu, se kterým se nutně potřebujete dostat do práce? Není toho málo, přesto se to dá stihnout během chvíle. Základem je vůz důkladně a kompletně očistit jak od sněhu, tak od ledu.
Mnoho řidičů se při úklidu neustále primárně zaměřuje pouze na skla, ovšem to je chyba. Váš vůz by měl být kompletně zbaven i jakékoliv sněhové pokrývky, která by se mohla během cesty uvolnit a zkomplikovat tak život vám, někomu za vámi nebo chodcům. Na povinnost očistit vůz od sněhu už dokonce od roku 2015 pamatuje i silniční zákon, takže pokud vůz neočistíte, hrozí vám pokuta. Pokuty se však nevztahují jen na české silnice, nepříjemně zaskočit by vás mohly i v okolních zemích.
Pokud vám ale stále chybí motivace, pak vás možná povzbudí, že očištěný vůz bude mít o něco málo nižší spotřebu, než vůz zasypaný sněhem. Ten totiž zvyšuje aerodynamický odpor a pokud je mokrý, pak vám ještě přidá pěkných pár kilo.
Jakmile se zbavíte sněhové pokrývky, věnujte se důkladnému oškrábání oken. Rozhodně zapomeňte na úzké průzory, přes které možná uvidíte, ale budete si koledovat o pořádný malér v podobě nehody a následného popotahování s pojišťovnou. Vyplatí se ještě zkontrolovat světlomety a registrační značku. V případě nečitelné značky vám totiž hrozí pokuta také.
Jakmile se dostanete do vozu, pravděpodobně se budete muset vypořádat s mlžením oken. Tomu se dá buď jednoduše zabránit nanesením holící pěny a následným rozleštěním, nebo můžete použít jednoduchý trik: Naplno pusťte ventilátory s teplým vzduchem a zapněte klimatizaci. Ta totiž odvádí vlhkost z interiéru, takže mlha z oken zmizí o to rychleji.
Vůz můžete nastartovat ještě před úklidem, nezapomeňte si ale očistit okolí dveří, aby vám sníh nenapadal dovnitř. Nenechávejte však motor nastartovaný zbytečně dlouho, neboť pro jeho zahřátí je mnohem lepší plynulá a pomalá jízda, než volnoběh.
Poslední radou je pak dovybavit váš vůz o pár věcí, které by se vám mohly během zimní sezóny hodit. Od kvalitního tažného lana, přes smetáček s delší násadou (kvůli střeše), škrabku na skla, startovací kabely, deku, teplé pracovní rukavice až po skládací lopatku (pokud se chystáte do hor) nebo trochu té nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů. Šikovným pomocníkem se může stát i rozmrazovač, ale ten si dejte raději do kapsy oblíbeného kabátu, neboť zamčený v autě vám bude k ničemu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?