Existují prostě automobily, které jsou výjimečné. A tím výjimečné nemyslíme něco jako Laurin & Klement, ale opravdu výjimečné. Právě to vznikne, když se legendární pohon všech kol od Subaru spojí s plochým atmosférickým šestiválcem, podvozkem a manuální převodovkou z Imprezy STi. Dokonalý sleeper.
V celé České republice se prodává pouze pár kusů. Všechny při svých vyjížďkách zřejmě dostávají pořádně zabrat, ovšem Legacy Spec. B není automobil pro každého, ale pouze pro věrné fandy se srdcem na správném místě, kteří ví, že je správné auto odměnit pravidelným a poctivým servisem.
Jak tato edice modelu Legacy vlastně vznikla? Subaru se totiž do Evropy nechtělo dovážet přeplňované Legacy STi, místo toho ho tedy "vytvořila". Základem byl již existující motor 3,0 R s již dostatečným výkonem 245 koní. Největším problémem však byla "mdlá" automatická převodovka. Auto tedy dostalo šestistupňový manuál z STi, který přenáší výkon na všechna kola přes středový diferenciál s viskózní spojkou.
Spec. B má navíc zadní diferenciál, tužší převrácené přední vzpěry z STi a tlumiče Bilstein. Na rozdíl od "ostrých" Imprez je však Spec. B mnohem "anonymnější". Nápadné je pouze lemování světlometů, 18" kola, rozměrné nárazníky a dvě koncovky výfuku převzaté z 3,0 R.
A co že dokáže tato perlička vlastně nabídnout? 245 koní při 6600 ot./min., zrychlení z 0 na 100 za 6,5 vteřiny, ostré brzdy a neuvěřitelně zábavný podvozek, kombinující bezpečnost předokolek s obratností zadokolek.
Při pořízení tohoto skvostu je však potřeba počítat s vyššími provozními náklady, což dokazuje už jen průměrná spotřeba, která se pohybuje v rozmezí 11 - 14 litrů. Spec. B je vůz především pro zákazníky, kteří stavějí potěšení z jízdy nade vše. Je to prostě staré dobré Subaru, a je zatraceně dobré.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?