Pojem Terminátor už slyšel asi každý z nás, ovšem většina lidí si pod ním vybaví pouze Arnolda Schwarzeneggera v drsňáckém ohozu, jak trousí hlášku "I'll be back". V zemi nekonečných možností, čímž myslíme samozřejmě Rusko, se však rozhodli přetavit Terminátora ve skutečnost. Stále se jedná o smrtelně nebezpečný stroj, ovšem jeho podoba se té filmové poněkud vzdálila
A co že to ten Terminator vlastně je? Jeho oficiální název zní BMPT Terminátor a jedná se o speciální vozidlo určené k podpoře tanků a jejich ochraně před nepřítelem vybaveným přenosnými protitankovými komplety. Díky své ohromné výzbroji se však jistě stane pohromou i pro nepřátelskou pěchotu v okruhu dvou kilometrů. K tomu se však ještě dostaneme.
Myšlenka na vznik Terminatora není žádnou novinkou, první úvahy o potřebě tohoto vozidla přicházejí již z doby konfliktu v Čečensku, kde ruská tanková mašinerie, která se tou dobou považovala za naprosto elitu, dostala pořádně za uši od pěchoty vybavené přenosnými protitankovými zbraněmi. Svůj podíl na debaklu tankových vojsk mělo jistě více faktorů, nicméně poprvé se objevily požadavky na stroj tohoto typu.
Ruská vláda tak zafinancovala vývoj stroje, jehož konstrukci měla na starosti ruská společnost UralVagonZavod (UVZ) a který se poprvé objevil v roce 2002 pod názvem BMPT. Základem se stal podvozek tanku T-72, který byl osazen speciální věží vyzbrojenou dvojicí 30 mm kanonů, kulometem PKTM ráže 7,62 mm a čtyřmi protitankovými řízenými střelami Ataka. Na korbě samotného tanku se nachází ještě dva 30 mm granátomety mířící dopředu, které vyžadují vlastní obsluhu.
Posádka se tedy vyšplhala na 5 lidí: řidič, dva vojáci ve věži a dva střelci z granátometů. Posádka má k dispozici 850 nábojů do 30 mm kanónů s dostřelem 2 kilometry (polovina je určena proti živé síle a polovina proti obrněným cílům), čtyři protitankové střely Ataka-T s dostřelem až 6 kilometrů, 600 nábojů do granátometů a 2.000 nábojů do kulometu.
Jak uvádí web Armádní noviny, státní zkoušky ukončil Terminátor úspěšně již v roce 2006 a v roce 2010 se měla rozjet výroba, ke které však z rozhodnutí ministra obrany nedošlo . Důvody? Údajně zastaralost platformy, špatně řešená výzbroj a neschopnost vozidla bránit se v poloměru menším než 35 metrů.
Ačkoliv tedy ruská armáda zaplatila kompletní vývoj a společnost již investovala do výrobní linky, nakonec z kontraktu sešlo. Zájemce se ale přeci jen našel - v roce 2011 až 2013 nakoupil Terminátory Kazachstán, který se stal jejich prvním a jediným uživatelem.
Sexy dvojčata si takhle "zvráceně" vydělávají na studium práv + FOTO
Po Syrském konfliktu se však znovu ukázalo, jak jsou tanky zranitelné vůči pěchotě s protitankovými komplety. Ostatně nemusíte dlouho hledat, abyste našli video, na kterém povstalci pomocí "odněkud záhadně získaných protitankových kompletů" úspěšně decimují vládní tanková vojska.
V reakci na to se k pořízení Terminátorů rozhodla nakonec i ruská armáda, která je údajně nasadila v Sýrii již v tomto roce. Oficiálně se tak jedná o první válečný konflikt, ve kterém byl Terminátor nasazen. Jak dobře si vedl ale netušíme. Kromě Ruska a Kazachstánu by se pak dalším vlastníkem mělo stát ještě Alžírsko, které by mělo obdržet první dodávky v následujícím roce. Mezi potencionální zákazníky se ještě řadí Peru a Ázerbájdžán.
Společnost UralVagonZavod však nezůstala jen u jedné generace a v návaznosti na připomínky od ministerstva obrany z roku 2010 vypracovala novou variantu "Terminator 2", která byla představena v roce 2016 a podle všeho by měla být levnější, lépe pancéřovaná a její výzbroj měla také projít modernizací. Před zařazením do výzbroje však bude muset projít vojenskými zkouškami.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).