Pojem Terminátor už slyšel asi každý z nás, ovšem většina lidí si pod ním vybaví pouze Arnolda Schwarzeneggera v drsňáckém ohozu, jak trousí hlášku "I'll be back". V zemi nekonečných možností, čímž myslíme samozřejmě Rusko, se však rozhodli přetavit Terminátora ve skutečnost. Stále se jedná o smrtelně nebezpečný stroj, ovšem jeho podoba se té filmové poněkud vzdálila
A co že to ten Terminator vlastně je? Jeho oficiální název zní BMPT Terminátor a jedná se o speciální vozidlo určené k podpoře tanků a jejich ochraně před nepřítelem vybaveným přenosnými protitankovými komplety. Díky své ohromné výzbroji se však jistě stane pohromou i pro nepřátelskou pěchotu v okruhu dvou kilometrů. K tomu se však ještě dostaneme.
Myšlenka na vznik Terminatora není žádnou novinkou, první úvahy o potřebě tohoto vozidla přicházejí již z doby konfliktu v Čečensku, kde ruská tanková mašinerie, která se tou dobou považovala za naprosto elitu, dostala pořádně za uši od pěchoty vybavené přenosnými protitankovými zbraněmi. Svůj podíl na debaklu tankových vojsk mělo jistě více faktorů, nicméně poprvé se objevily požadavky na stroj tohoto typu.
Ruská vláda tak zafinancovala vývoj stroje, jehož konstrukci měla na starosti ruská společnost UralVagonZavod (UVZ) a který se poprvé objevil v roce 2002 pod názvem BMPT. Základem se stal podvozek tanku T-72, který byl osazen speciální věží vyzbrojenou dvojicí 30 mm kanonů, kulometem PKTM ráže 7,62 mm a čtyřmi protitankovými řízenými střelami Ataka. Na korbě samotného tanku se nachází ještě dva 30 mm granátomety mířící dopředu, které vyžadují vlastní obsluhu.
Posádka se tedy vyšplhala na 5 lidí: řidič, dva vojáci ve věži a dva střelci z granátometů. Posádka má k dispozici 850 nábojů do 30 mm kanónů s dostřelem 2 kilometry (polovina je určena proti živé síle a polovina proti obrněným cílům), čtyři protitankové střely Ataka-T s dostřelem až 6 kilometrů, 600 nábojů do granátometů a 2.000 nábojů do kulometu.
Jak uvádí web Armádní noviny, státní zkoušky ukončil Terminátor úspěšně již v roce 2006 a v roce 2010 se měla rozjet výroba, ke které však z rozhodnutí ministra obrany nedošlo . Důvody? Údajně zastaralost platformy, špatně řešená výzbroj a neschopnost vozidla bránit se v poloměru menším než 35 metrů.
Ačkoliv tedy ruská armáda zaplatila kompletní vývoj a společnost již investovala do výrobní linky, nakonec z kontraktu sešlo. Zájemce se ale přeci jen našel - v roce 2011 až 2013 nakoupil Terminátory Kazachstán, který se stal jejich prvním a jediným uživatelem.
Sexy dvojčata si takhle "zvráceně" vydělávají na studium práv + FOTO
Po Syrském konfliktu se však znovu ukázalo, jak jsou tanky zranitelné vůči pěchotě s protitankovými komplety. Ostatně nemusíte dlouho hledat, abyste našli video, na kterém povstalci pomocí "odněkud záhadně získaných protitankových kompletů" úspěšně decimují vládní tanková vojska.
V reakci na to se k pořízení Terminátorů rozhodla nakonec i ruská armáda, která je údajně nasadila v Sýrii již v tomto roce. Oficiálně se tak jedná o první válečný konflikt, ve kterém byl Terminátor nasazen. Jak dobře si vedl ale netušíme. Kromě Ruska a Kazachstánu by se pak dalším vlastníkem mělo stát ještě Alžírsko, které by mělo obdržet první dodávky v následujícím roce. Mezi potencionální zákazníky se ještě řadí Peru a Ázerbájdžán.
Společnost UralVagonZavod však nezůstala jen u jedné generace a v návaznosti na připomínky od ministerstva obrany z roku 2010 vypracovala novou variantu "Terminator 2", která byla představena v roce 2016 a podle všeho by měla být levnější, lépe pancéřovaná a její výzbroj měla také projít modernizací. Před zařazením do výzbroje však bude muset projít vojenskými zkouškami.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?