Víte, v jakém stavu jsou vaše stěrače? Poradíme, jak to zjistíte

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Auto Kelly
Antonín Marek , AutoRoad.cz 2. listopadu 2017 09:04 | akt. 2. listopadu 2017 16:17
Sdílej:

Nadešel podzim a jak to tak vypadá, zima nebude daleko. Každý den nás tak na silnicích čeká déšť, vítr, mráz nebo třeba listí a bláto. Je proto důležité zkontrolovat stav vašich stěračů. To, jestli jsou v dobrém, ba dokonce výborném stavu, rozhoduje nejen o dobré viditelnosti, ale zároveň také o bezpečné jízdě.

Na stěrače musí být stoprocentní spoleh. Při prudkém dešti nebo nečistotách na čelním skle je důležité, aby byly v dobré kondici, a vy tak měli perfektní výhled. Možná si teď ani neuvědomujete, jaký by to byl za deště rozdíl, kdybyste své stěrače vyměnili. Nezapomeňte, že v rámci bezpečné jízdy rozhoduje každá sekunda, kdy třeba nemáte tak dobrý výhled, jaký by byl třeba.

Jak moc jsou stěrače opotřebené, to samozřejmě záleží zejména na četnosti užívání. Jejich životnost však ovlivňuje také to, kde parkujete. Pokud máte auto garážované, logicky stěrače ušetříte nejrůznějších škodlivých vlivů, ať už je to mráz, či velké horko, které stěrače zatěžují. Neméně důležitá je také kvalita stěračů, vyplatí se na nich nešetřit a pořídit si kvalitní, které jsou odolné vůči teplotním výkyvům, kamínkům, blátu nebo třeba námraze.

Stěžejní jsou na stěračích gumičky

Pokud odhlédneme od případu, že jsou stěrače z nějakého důvodu nefunkční, je nutné sledovat, v jakém stavu je na nich stírací gumička, která je nejdůležitějším komponentem. V létě se mohla vlivem velkého horka zvlnit a už nedrží tvar. Na podzim a v zimě na ni zase působí teplotní výkyvy, mráz a vítr. Snadno tak ztvrdne nebo zpuchří. Tak jako tak je třeba stěrač vyměnit, aby bylo stírání opět stoprocentní.

Vyberte ten správný rozměr

Při nákupu nových stěračů se zaměřte na jejich správné rozměry a typ. Rozhodně nedoporučujeme univerzální stěrače ze supermarketu. Takové nemusí vašemu autu přesně sedět a nebudou pak stírat správně.

Ideální je v prodejně nebo na e-shopu zadat konkrétní typ vozu, který řídíte. Na výběr pak dostanete z různých variant stěračů přímo pro váš typ auta. Stěrače pak můžete kupovat buď samostatně, nebo rovnou v kompletním setu. V prodeji jsou také stěrače se sadou adaptérů, které zajistí kompatibilitu s většinou aut, která na našich silnicích jezdí. Pokud máte specifické zakřivení skla, vybírejte stěrače hybridní.

Výměnu proveďte důsledně

Pří výměně stěračů je potřeba postupovat důsledně podle montážních instrukcí, které jsou uvedené na zadní straně balení tak, aby stěrač správně sedl do svého ramena a dokonale přilehl na sklo automobilu. Pozor u nových aut, kde je často nutné stěrače nejprve nastavit do montážní polohy.

Nezapomeňte na směs do ostřikovačů

Často se zapomíná dolévat směs do ostřikovačů, která je zvláště v podzimním a zimním období důležitá. Na podzim ve směsích do ostřikovačů určitě oceníte nanočástice s Rain-Off efektem, které zvyšují viditelnost z vozu za deště, a to jak při denním, tak zejména nočním provozu. Nanočástice urychlí stékání vody v malých kapičkách a zamezí, aby voda tvořila nepříjemnou souvislou plochu bránící ve vašem výhledu. Tento efekt ještě posílíte použitím speciálního spreje, tzv. tekutých stěračů skel.

Zimní směsi vybírejte mrazuvzdorné, dejte si přitom pozor na různé hranice odolnosti proti mrazu. Některé vydrží až do -80 stupňů, jiné pouze -5 stupňů. Ty však zase kombinují přidané hodnoty letních a zimních směsí – obsahují účinnou látku pro lepší odstranění hmyzu, který je v teplejších dnech ještě přítomný, ale zároveň nezmrznou v ostřikovačích, pokud například k ránu teplota klesne pod bod mrazu. „Směsi s nanočásticemi lépe odpuzují vodu, nečistoty i oleje, zvyšují lesk nebo chrání před dalším znečištěním a docílí okamžitého povolení námrazy,“ doporučuje marketingový ředitel Auto Kelly, Michal Knor.

Ideální je stěrače měnit dvakrát do roka – na podzim a na jaře. Tedy před a po nejnáročnějším období, co se nepříznivých podmínek týče.

Výměna stěračů nemusí být drahá záležitost. Například v síti prodejen Auto Kelly jsou dostupné stěrače vysoké kvality, kterou hned při prvním dešti přivítáte. Seženete tam navíc i směsi do ostřikovačů a další potřebné vybavení. Pro svůj nákup nemusíte jezdit daleko, kromě e-shopu má Auto Kelly více než osmdesát kamenných prodejen po celé republice.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.