Dokud se v Číně kopírovalo jen oblečení, dělali jsme si z toho srandu. Nyní je ale čínský průmysl schopný vyrobit či zkopírovat prakticky cokoliv. A zatímco na laciné kopie drahých mobilních telefonů už výrobci rezignovali, stále více a vášnivěji se diskutuje o laciných čínských kopiích prémiových západních automobilů.
Skvělým příkladem může být čínská automobilka LandWinda a její model X7, který jako by z oka vypadl Range Roveru Evoque. Kromě podobných tvarů vsadila čínská automobilka na podobné logo na kapotě (Land Rover X Land Wind) a za příplatek svým zákazníkům dokonce nabízí vsazení znaku Land Rover do masky.
Zástupce britské automobilky takové jednání samozřejmě vytáčí k nepřítomnosti a my se jim nemůžeme divit. Vývoj automobilu se totiž pohybuje v řádu stovek milionů liber a potom přijde pár průmyslových špionů, na autosalonu vše důkladně vyfotí, změří a za pár měsíců se na čínském trhu objeví podstatně levnější a méně kvalitní kopie, která britskému výrobci může ubrat klienty, ale hlavně snižuje atraktivitu originálu. To ale není problém pouze Britů, s podobným přístupem už se setkal i Mercedes nebo BMW.
Britskému výrobci však zřejmě došla trpělivost a jako první přišel s plánem, jak čínský plagiátorský průmysl alespoň trochu přidusit a zpomalit v jeho aktivitách. V rozhovoru pro Autocar se o plánech rozmluvil šéf designového oddělení automobilky Land Rover Gerry McGovern.
Podle jeho slov je jediným možným řešením přestat ukazovat téměř produkční koncepty v předstihu několika let, což se ostatně stalo například u modelu Velar. Podobného přístupu se pak nejspíš dočkáme u většiny dalších modelů Land Roveru. Řešení je to veskrze prosté, jednoduché a mělo by být i účinné. Kromě plagiátorů však postihne i fanoušky značky, kteří rok co rok netrpělivě čekají, s čím novým se automobilka pochlubí.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.