Dokud se v Číně kopírovalo jen oblečení, dělali jsme si z toho srandu. Nyní je ale čínský průmysl schopný vyrobit či zkopírovat prakticky cokoliv. A zatímco na laciné kopie drahých mobilních telefonů už výrobci rezignovali, stále více a vášnivěji se diskutuje o laciných čínských kopiích prémiových západních automobilů.
Skvělým příkladem může být čínská automobilka LandWinda a její model X7, který jako by z oka vypadl Range Roveru Evoque. Kromě podobných tvarů vsadila čínská automobilka na podobné logo na kapotě (Land Rover X Land Wind) a za příplatek svým zákazníkům dokonce nabízí vsazení znaku Land Rover do masky.
Zástupce britské automobilky takové jednání samozřejmě vytáčí k nepřítomnosti a my se jim nemůžeme divit. Vývoj automobilu se totiž pohybuje v řádu stovek milionů liber a potom přijde pár průmyslových špionů, na autosalonu vše důkladně vyfotí, změří a za pár měsíců se na čínském trhu objeví podstatně levnější a méně kvalitní kopie, která britskému výrobci může ubrat klienty, ale hlavně snižuje atraktivitu originálu. To ale není problém pouze Britů, s podobným přístupem už se setkal i Mercedes nebo BMW.
Britskému výrobci však zřejmě došla trpělivost a jako první přišel s plánem, jak čínský plagiátorský průmysl alespoň trochu přidusit a zpomalit v jeho aktivitách. V rozhovoru pro Autocar se o plánech rozmluvil šéf designového oddělení automobilky Land Rover Gerry McGovern.
Podle jeho slov je jediným možným řešením přestat ukazovat téměř produkční koncepty v předstihu několika let, což se ostatně stalo například u modelu Velar. Podobného přístupu se pak nejspíš dočkáme u většiny dalších modelů Land Roveru. Řešení je to veskrze prosté, jednoduché a mělo by být i účinné. Kromě plagiátorů však postihne i fanoušky značky, kteří rok co rok netrpělivě čekají, s čím novým se automobilka pochlubí.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?