Cena STK je nesmyslně přemrštěná! Proč platíme víc než naši sousedé?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz
Antonín Marek , AutoRoad.cz 16. října 2017 11:58 | akt. 16. října 2017 13:24
Sdílej:

Opravdu platíme za STK a měření emisí v ČR hodně? Na to se lidé z ÚAMK zeptali odborníka na problematiku měření emisí Libora Fleischhanse. A jeho odpověď vás rozhodně nepotěší.

"Jediný výdělek STK je samotná kontrola a ta je regulovaná státem, ale ti co mají STK si v současné době sami píší zákony na míru. Takže jsme v začarovaném kruhu a nikdy tam konkurenci mít nebudeme. Dokonce si sami diktují ceny, které nejsou nijak regulovány ze strany státu! To znamená, že ceny porostou stále nahoru a občan je ten chudák, který bude platit to "výpalné" každé dva roky."

Kolik zhruba by reálně mělo stát SME a STK, aby byl i zisk?

Reálně, když si vezmete, že dnes jsou emise dieselů téměř dvakrát dražší než u benzínového vozu, tak ve skutečnosti ty náklady jsou opačné, protože opacimetr není tak složitý, jako benzínový analyzátor.

Cena emisí u benzínového vozu by mohla být zhruba 120 Kč a u naftového vozu cca 80 Kč. STK jako takové by mohlo stát 200 až 300 Kč. Ty aktuální ceny, které jsou nastaveny, jsou neúměrné tomu výkonu.

Kolik stojí STK a SME v zahraničí?

Slovensko: STK - 25 Eur (650 Kč), SME - 22 Eur (570 Kč) = 47 Eur (1220 Kč) Německo: STK a SME - 65 Eur (1680 Kč) Česká republika: STK - 1000 Kč, SME - 800 Kč = 1800 Kč

Jaké je řešení ÚAMK?

ÚAMK je pro to, aby se po vzoru ze zahraničí prováděly kontroly měření emisí a technického stavu vozidla i v rámci roční servisní prohlídky vozidla. Odborníci ÚAMK totiž nevidí dlouhodobou udržitelnost současného stavu STK s vývojem moderních technologií v auto průmyslu. Současný technik na STK nebo SME nemůže už z podstaty věci do podrobná znát individuální technická řešení každého modelu vozu v ČR.

Na to se speciálně školí teamy servisních techniků pro každou značku zvlášť. Navíc to bude motivovat servis uvést vozidlo do perfektního technického stavu, což se v drtivé většině na STK dnes neděje. Dle našeho návrhu a i návrhu odborníků z oboru by vlastník vozu ušetřil čas, peníze a stres.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.