Opravdu platíme za STK a měření emisí v ČR hodně? Na to se lidé z ÚAMK zeptali odborníka na problematiku měření emisí Libora Fleischhanse. A jeho odpověď vás rozhodně nepotěší.
"Jediný výdělek STK je samotná kontrola a ta je regulovaná státem, ale ti co mají STK si v současné době sami píší zákony na míru. Takže jsme v začarovaném kruhu a nikdy tam konkurenci mít nebudeme. Dokonce si sami diktují ceny, které nejsou nijak regulovány ze strany státu! To znamená, že ceny porostou stále nahoru a občan je ten chudák, který bude platit to "výpalné" každé dva roky."
Kolik zhruba by reálně mělo stát SME a STK, aby byl i zisk?
Reálně, když si vezmete, že dnes jsou emise dieselů téměř dvakrát dražší než u benzínového vozu, tak ve skutečnosti ty náklady jsou opačné, protože opacimetr není tak složitý, jako benzínový analyzátor.
Cena emisí u benzínového vozu by mohla být zhruba 120 Kč a u naftového vozu cca 80 Kč. STK jako takové by mohlo stát 200 až 300 Kč. Ty aktuální ceny, které jsou nastaveny, jsou neúměrné tomu výkonu.
Kolik stojí STK a SME v zahraničí?
Slovensko: STK - 25 Eur (650 Kč), SME - 22 Eur (570 Kč) = 47 Eur (1220 Kč) Německo: STK a SME - 65 Eur (1680 Kč) Česká republika: STK - 1000 Kč, SME - 800 Kč = 1800 KčJaké je řešení ÚAMK?
ÚAMK je pro to, aby se po vzoru ze zahraničí prováděly kontroly měření emisí a technického stavu vozidla i v rámci roční servisní prohlídky vozidla. Odborníci ÚAMK totiž nevidí dlouhodobou udržitelnost současného stavu STK s vývojem moderních technologií v auto průmyslu. Současný technik na STK nebo SME nemůže už z podstaty věci do podrobná znát individuální technická řešení každého modelu vozu v ČR.
Na to se speciálně školí teamy servisních techniků pro každou značku zvlášť. Navíc to bude motivovat servis uvést vozidlo do perfektního technického stavu, což se v drtivé většině na STK dnes neděje. Dle našeho návrhu a i návrhu odborníků z oboru by vlastník vozu ušetřil čas, peníze a stres.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.