Cena STK je nesmyslně přemrštěná! Proč platíme víc než naši sousedé?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz
Antonín Marek , AutoRoad.cz 16. října 2017 11:58 | akt. 16. října 2017 13:24
Sdílej:

Opravdu platíme za STK a měření emisí v ČR hodně? Na to se lidé z ÚAMK zeptali odborníka na problematiku měření emisí Libora Fleischhanse. A jeho odpověď vás rozhodně nepotěší.

"Jediný výdělek STK je samotná kontrola a ta je regulovaná státem, ale ti co mají STK si v současné době sami píší zákony na míru. Takže jsme v začarovaném kruhu a nikdy tam konkurenci mít nebudeme. Dokonce si sami diktují ceny, které nejsou nijak regulovány ze strany státu! To znamená, že ceny porostou stále nahoru a občan je ten chudák, který bude platit to "výpalné" každé dva roky."

Kolik zhruba by reálně mělo stát SME a STK, aby byl i zisk?

Reálně, když si vezmete, že dnes jsou emise dieselů téměř dvakrát dražší než u benzínového vozu, tak ve skutečnosti ty náklady jsou opačné, protože opacimetr není tak složitý, jako benzínový analyzátor.

Cena emisí u benzínového vozu by mohla být zhruba 120 Kč a u naftového vozu cca 80 Kč. STK jako takové by mohlo stát 200 až 300 Kč. Ty aktuální ceny, které jsou nastaveny, jsou neúměrné tomu výkonu.

Kolik stojí STK a SME v zahraničí?

Slovensko: STK - 25 Eur (650 Kč), SME - 22 Eur (570 Kč) = 47 Eur (1220 Kč) Německo: STK a SME - 65 Eur (1680 Kč) Česká republika: STK - 1000 Kč, SME - 800 Kč = 1800 Kč

Jaké je řešení ÚAMK?

ÚAMK je pro to, aby se po vzoru ze zahraničí prováděly kontroly měření emisí a technického stavu vozidla i v rámci roční servisní prohlídky vozidla. Odborníci ÚAMK totiž nevidí dlouhodobou udržitelnost současného stavu STK s vývojem moderních technologií v auto průmyslu. Současný technik na STK nebo SME nemůže už z podstaty věci do podrobná znát individuální technická řešení každého modelu vozu v ČR.

Na to se speciálně školí teamy servisních techniků pro každou značku zvlášť. Navíc to bude motivovat servis uvést vozidlo do perfektního technického stavu, což se v drtivé většině na STK dnes neděje. Dle našeho návrhu a i návrhu odborníků z oboru by vlastník vozu ušetřil čas, peníze a stres.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.