Není tomu tak dávno, co na piedestalu sportovních vozů stála svatá trojice Porsche 918 Spyder, Ferrari LaFerrari a McLaren F1. Časy se ale mění ale ale mění a vývoj letí nezadržitelným tempem kupředu, což dokazuje jak Mercedes-AMG Project one, tak Aston Martin Valkyrie - dva novodobí uchazeči o titul krále hypersportovních vozů
Mercedes-AMG získal jistý náskok svou veřejnou prezentací na letošním Frankfurtském Autosalonu, kde ukázal takřka vše a pochlubil se kompletním vozem. Aston Martin na svou oficiální premiéru doprovázenou uvedením technických parametrů sice stále čeká, ovšem vzhledem k tomu, že Project One se k prvním zákazníkům dostane nejdříve za 18 měsíců, zřejmě si budou oba vozy konkurovat. K tomu se ale ještě dostaneme. Pojďme se nyní porovnat na jejich základní srovnání v základních parametrech:
Design
Design obou vozů byl plně podřízen technice, ovšem oba designérské týmy pojali poněkud odlišný postoj. Zatímco Project One by se mohl směle zařadit na závodní dráhu vedle LaFerrari nebo Koenigseggu One:1, Valkyrie působí spíše jako koncept, který se z filmového plátna dostal až na stůl designérů automobilky.
Design obou vozů si je v mnoha ohledech podobný, ostatně pokaždé šlo o dosažení co nejnižšího odporu a maximálního přítlaku, ovšem každý na to šel z jiné strany. Zatímco Project One vsadil na nízkou a širokou stavbu s výrazným nasávacím otvorem na střeše a vysunovacím křídlem, Aston Martin vypadá spíše jako extrémně aerodynamický kokpit přidělaný ke čtyřem kolům. Je sice vyšší, ovšem o dostatečný přítlak se stará masivní přední i zadní spoiler. Společným prvkem je pak zadní centrální výfuk.
Pohonné jednotky
Oba stroje využívají hybridních pohonných jednotek, ovšem každý sází na jiný počet válců nebo hybridní technologii. Konstruktéři Valkyrie zatím drží detaily ohledně jejího motoru pod pokličkou, ovšem mělo by se jednat o 6.5 litrový atmosferický motor V12 o výkonu 820 koní, který je schopen pracovat s hybridní technologií KERS, známou ze závodů F1. Díky tomu se může výkon vyhoupnout i přes hranici 1,000 koní.
Oproti tomu Project One využívá přepracovaný 1,6 litrový přeplňovaný motor V6 známý z vozů Formule 1, který je schopen točit se až na 11,000 otáček. Navíc je vůz doplněn čtveřicí elektromotorů, z nichž dva jsou přímo na předních kolech. Celkový výkon se tak pohybuje na hranici 1,000 koní.
Interiér
U obou vozů už známe i podobu interiéru, který je v obou případech velice čistý, jednoduchý a plně účelový. Oběma interiérům dominuje několik displejů, hranaté volanty a la F1 a dvojice tvarovaných sportovních sedaček. Project One nabízí i nastavitelný volant a pedály, Valkyrie ovšem sází na závodní sezení jako v kokpitu F1, takže kotníky řidiče budou o něco výše jak jeho stehna.
Samotná sedačka pak má být vytvarována přímo pro daného řidiče. Ještě jednou zajímavostí Valkyrie je i volant se zabudovaným displejem, který bude demontovatelný.
Cena a dostupnost
Oba tyto hypersportovní vozy budou skutečně velmi exkluzivní záležitostí, takže s masovou výrobou skutečně nepočítejte. Zatímco Mercedes-AMG Project One by měl být vyroben v 275 kusech za cenu 2,75 milionu euro/ kus (cca 71.8 milionu), Valkyrie vznikne v pouhých 125 kusech pro silniční využití a 25 pro závodní účely. Jeho cena není známa, ovšem odhaduje se v rozmezí 2 až 3 miliony Euro (52,2 až 78,3 milionu korun). Všechny plánované kusy už ale byly zákazníky zamluveny, přitom prví dodávky Mercedesu se očekávají až za 18 měsíců, v případě Aston Martinu bohužel žádné číslo neznáme.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.