Není tomu tak dávno, co na piedestalu sportovních vozů stála svatá trojice Porsche 918 Spyder, Ferrari LaFerrari a McLaren F1. Časy se ale mění ale ale mění a vývoj letí nezadržitelným tempem kupředu, což dokazuje jak Mercedes-AMG Project one, tak Aston Martin Valkyrie - dva novodobí uchazeči o titul krále hypersportovních vozů
Mercedes-AMG získal jistý náskok svou veřejnou prezentací na letošním Frankfurtském Autosalonu, kde ukázal takřka vše a pochlubil se kompletním vozem. Aston Martin na svou oficiální premiéru doprovázenou uvedením technických parametrů sice stále čeká, ovšem vzhledem k tomu, že Project One se k prvním zákazníkům dostane nejdříve za 18 měsíců, zřejmě si budou oba vozy konkurovat. K tomu se ale ještě dostaneme. Pojďme se nyní porovnat na jejich základní srovnání v základních parametrech:
Design
Design obou vozů byl plně podřízen technice, ovšem oba designérské týmy pojali poněkud odlišný postoj. Zatímco Project One by se mohl směle zařadit na závodní dráhu vedle LaFerrari nebo Koenigseggu One:1, Valkyrie působí spíše jako koncept, který se z filmového plátna dostal až na stůl designérů automobilky.
Design obou vozů si je v mnoha ohledech podobný, ostatně pokaždé šlo o dosažení co nejnižšího odporu a maximálního přítlaku, ovšem každý na to šel z jiné strany. Zatímco Project One vsadil na nízkou a širokou stavbu s výrazným nasávacím otvorem na střeše a vysunovacím křídlem, Aston Martin vypadá spíše jako extrémně aerodynamický kokpit přidělaný ke čtyřem kolům. Je sice vyšší, ovšem o dostatečný přítlak se stará masivní přední i zadní spoiler. Společným prvkem je pak zadní centrální výfuk.
Pohonné jednotky
Oba stroje využívají hybridních pohonných jednotek, ovšem každý sází na jiný počet válců nebo hybridní technologii. Konstruktéři Valkyrie zatím drží detaily ohledně jejího motoru pod pokličkou, ovšem mělo by se jednat o 6.5 litrový atmosferický motor V12 o výkonu 820 koní, který je schopen pracovat s hybridní technologií KERS, známou ze závodů F1. Díky tomu se může výkon vyhoupnout i přes hranici 1,000 koní.
Oproti tomu Project One využívá přepracovaný 1,6 litrový přeplňovaný motor V6 známý z vozů Formule 1, který je schopen točit se až na 11,000 otáček. Navíc je vůz doplněn čtveřicí elektromotorů, z nichž dva jsou přímo na předních kolech. Celkový výkon se tak pohybuje na hranici 1,000 koní.
Interiér
U obou vozů už známe i podobu interiéru, který je v obou případech velice čistý, jednoduchý a plně účelový. Oběma interiérům dominuje několik displejů, hranaté volanty a la F1 a dvojice tvarovaných sportovních sedaček. Project One nabízí i nastavitelný volant a pedály, Valkyrie ovšem sází na závodní sezení jako v kokpitu F1, takže kotníky řidiče budou o něco výše jak jeho stehna.
Samotná sedačka pak má být vytvarována přímo pro daného řidiče. Ještě jednou zajímavostí Valkyrie je i volant se zabudovaným displejem, který bude demontovatelný.
Cena a dostupnost
Oba tyto hypersportovní vozy budou skutečně velmi exkluzivní záležitostí, takže s masovou výrobou skutečně nepočítejte. Zatímco Mercedes-AMG Project One by měl být vyroben v 275 kusech za cenu 2,75 milionu euro/ kus (cca 71.8 milionu), Valkyrie vznikne v pouhých 125 kusech pro silniční využití a 25 pro závodní účely. Jeho cena není známa, ovšem odhaduje se v rozmezí 2 až 3 miliony Euro (52,2 až 78,3 milionu korun). Všechny plánované kusy už ale byly zákazníky zamluveny, přitom prví dodávky Mercedesu se očekávají až za 18 měsíců, v případě Aston Martinu bohužel žádné číslo neznáme.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?