Koupě ojetého vozu je vděčné a nevyčerpatelné téma. I přes neustále dostupnější informace a rady se ale potencionální kupci nechávají stále unést „výhodnou nabídkou“, která končí zklamáním, nepojízdným automobilem či nedostupným telefonním číslem prodejce. Přiznáváme, že koupě ojetého vozu s sebou nese vždy určité riziko, to ale můžete při dodržení základních pravidel alespoň minimalizovat.
"Nebýt na to sám"
Ano, to je ideální situace, když máte po ruce dobrého známého, který autům rozumí a s výběrem vám rád pomůže. Bohužel, takových lidí nebývá mnoho, a ne každý je ochotný obětovat čas než „najdete to pravé.“ Naštěstí existují veřejně dostupné služby, které vám dokáží s výběrem pomoci. Žádná z nich sice není zdarma, investované peníze do informací ohledně historie vámi vybraného vozu se vám ale vždy vrátí a umožní ten správný výběr. Absolutním základem by měla být kontrola dostupných informací, které se vážou k VIN kódu vámi vybraného vozu. Takový výpis z historie vozidla umožňuje například systém AUTOTRACER od Cebie, díky kterému zjistíte, zda vozidlo není kradené nebo zatížené leasingem. Připlatit si můžete také za informace týkající se záznamů tachometru a případných záznamů o poškození.
Existují dokonce i firmy, které se spolu s vámi přijedou na vybraný vůz podívat a podrobí ho detailní prohlídce. Dostačující informace by vám měl poskytnout i autorizovaný servis či prodejce značky v okolí, který po předchozí domluvě může vámi vybraný vůz zkontrolovat. Pokud vám prodejce takovou kontrolu neumožní, není to dobré znamení.
Výběr ojetiny
Základní filtr bychom si měli udělat již při samotném výběru, který probíhá zpravidla na internetu. Podezřelých indikátorů ojetin, kterým je dobré se vyhnout, je hned několik. Podezřele levné nabídky je dobré ihned přeskočit, šance na výhodnou koupi bez investic je minimální. Nápadné jsou také inzeráty, které obsahují minimum fotografií, nebo je z nich zjevné, že zde vozidla dlouho „stojí“ (např. zasněžené fotografie v aktuálním ročním období). Doporučit také můžeme výběr aut se servisní knížkou, a pokud je to možné, ověřit si následně u orazítkovaných servisů i její pravost. Obecně je doporučováno volit raději větší nájezd kilometrů s podloženou historií, než nájezd nízký, lež ničím nepodložený.
Prohlídka vozu
Než si začneme prohlížet auto jako takové, důležité je zkontrolovat i doklady. Ty by měli být kompletní, v nich uvedený VIN kód se musí shodovat s kódem automobilu a prodejce, s nímž jednáme, musí být uvedený ve velkém technickém průkazu jako vlastník. Pokud je vlastník při prodeji zastupován, musí mít od vlastníka vozu plnou moc.
Pokud preferujete koupi z bazaru, protože se bojíte uplatňování případných reklamací, ujistěte se, že bazar je opravdu vlastníkem vozu. Pokud ho má pouze v komisním prodeji, tak je rozhodující, kdo podepisuje smlouvu. Je-li to bazar, drží záruku on.
Při prohlídce vozu nikam nepospíchejte, a důsledně si prohlédněte veškeré spáry karoserie a barevnou celistvost celého vozu. Stav interiéru, zejména pak volantu a řadicí páky nám může napovědět, zda lze najetým kilometrům věřit. Obezřetní bychom ale měli být v obou extrémních případech, neboť ani výměna těchto dílů za účelem omlazení automobilu není ničím výjimečným. Doporučujeme také udělat si čas na otestování všech funkcí a ovládacích prvků automobilu. Záruka na skryté vady se vztahuje pouze na ty vady, které nebylo možné v době prodeje odhalit. U naftových motorů vybavených DPF (filtrem pevných částic) je nutné zkontrolovat skrze diagnostiku stav a funkčnost tohoto systému, porouchané a zanesené systémy znamenají výměnu v řádech desítek tisíc.
Důležitá smlouva
V kupní smlouvě požadujte ustanovení, že prodávající je jediným vlastníkem vozidla a že na vozidle neváznou žádné dluhy ani závazky. Tím se vyvarujete celé řadě závažných rizik právní povahy, které je nemožné odhalit předem, jako je například vozidlo, které je předmětem soudního sporu, společným majetkem manželů, vozidlo zahrnuté v exekuci či vozidlo, kterým je ručeno.
Od vozidla vyžadujte kompletní dokumentaci, smlouvu si v klidu přečtěte a neakceptujte žádné věty, kterými se prodejce zříká odpovědnosti za skutečný stav kilometrů či formulace typu „kupuji vozidlo tak jak je.“
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?