Tento víkend začínají prázdniny v Bádensko-Württembersku a Bavorsku. Jedná se o nejlidnatější Německé spolkové státy (téměř 23 milionů obyvatel). Druhá várka turnusů vyrazí z Berlína, Brandenburg, Hamburk, Meklenbursko-Přední Pomořansko a Šlesvicko-Holštýnsko a severu Nizozemska. Na cestu domů se naopak vydávají turisté z Brém, Dolního Saska, Saska a Skandinávie, kde dětem začíná škola.
Začíná tak stěhování národů směrem za vysněnou letní dovolenou nebo návrat z prázdnin a situace na silnicích bude kritická. Odborníci z ÚAMK, ale i ostatních zahraničních autoklubů v Evropě varují před cestou v pátek a sobotou. "Kdo tedy může, ať přehodnotí své plány a vůbec se v pátek a sobotu nevydává na evropské silnice. Doprava bude kritická," varuje viceprezident FIA regionu I., viceprezident AIT a prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.
Pracovníci ÚAMK vyráží v pátek ráno do Chorvatska a budou celou dopravní situaci až do sobotního večera monitorovat přímo z chorvatského Záhřebu.
Kam letos jezdí Němci?Pracovníci německého autoklubu ADAC analyzovali téměř 320.000 žádostí o trasu od jejich členů na letošní prázdniny. 36,2 procent turistů zůstává na prázdniny v Německu, na druhém místě je Itálie s 18,7 procenty, třetí je Chorvatsko s 6,6 procenty, čtvrtá Francie s 6,2 procenty a páté je Rakousko s 6,1 procenty.
Formule 1 v MaďarskuTento víkend se jede velká cena Formule 1 na maďarském Hungaroringu. Směrem do Maďarska se přes Českou republiku, Slovensko a Rakousko vydají desetitisíce fandů tohoto sportu. Bohužel se jejich cesty budou protínat s davem turistů mířících k moři na jih. To způsobí značné problémy na hlavních tazích ve výše zmíněných zemích.
Zákaz převozu dětí v autobusu ve FranciiI tento rok platí ve Francii zákaz převozu dětí v autobusu jen po dva dny. Jedná se o soboty 29. července a 12. srpna po celý den. Zákaz se vztahuje i na zahraniční autobusy a minibusy. Důvodem zákazu je uctění památky tragických nehod autobusů na Francouzském území, které se staly v tyto dny. Při jedné z nich v roce 1982 zemřelo nedaleko Dijonu 55 dětí.
Rakouský tunel Arlberg je uzavřen do říjnaTěžké časy začaly pro cestující v Tyrolsku a Vorarlbersku. Na silnici SS 16 se kvůli náročné opravě uzavřel až do 2. října Arlberg tunel. Během této doby bude doprava odkloněna přes paralelní průsmyk Arlberg. Mimo dopravní špičku tam dochází ke ztrátě 15 až 20 minut. O prázdninách jsou však očekávány dlouhé dopravní zácpy. Tato ztráta času se může výrazně zvýšit.
Hodinové kolony u slovinské PtujeKvůli stavbě dálnice A4 ve Slovinsku mezi městem Ptuj a hraničním přechodem Macelj/Gruskovje se tvoří dopravní zácpy a zpožděním, a to zejména o víkendech, kdy zdržení v koloně je často i na několik hodin. Pracovníci infoservisu ÚAMK doporučují místo objíždět přes hraniční přechod Zavrč nebo Trnovec, dále na Varaždin a po dálnici A4 se dostanete do Záhřebu. I zde však očekávejte zdržení, ale v řádu desítek minut, ale na této dálnici se dá využít mýtná krabička ENC nebo ve Varaždinu zakoupit či dobít. Dopravní omezení v RakouskuOd pondělí 10. července do neděle 3. září opravují v Rakousku dálnici A23 před Vídní. Opravuje se tam vozovka a dva tunely (Stadlau a Hirschstetten) mezi exity Stadlau a Hirschstetten. V každém směru tam je průjezdný jen jeden jízdní pruh a Asfinag, což je tamní správce komunikací, doporučuje místo objíždět sjetím z dálnice A5 na rychlostní silnici S1 a dále pak pokračovat po dálnici A22, která vede od Znojma.
Hraniční kontroly v zahraničíNěmecko namátkově kontroluje vozidla přijíždějící ve směru z jihu na sever. Delší fronty se tvoří zejména na hraničních přechodech Suben (A3 Linec - Pasov), Walserberg (A8 Salzburg - Mnichov) a Kiefersfelden (A93 Kufstein - Rosenheim). Nejkritičtější je situace o víkendech a svátcích.
Rakousko v současné době sleduje své hranice se Slovinskem, Maďarskem a Slovenskem. U přechodů může nastat zpoždění kvůli kontrole platných cestovních dokladů. Stejně jako v Německu je povaha a rozsah kontrol přizpůsobována aktuální situaci.
Nicméně důsledná kontrola hrozí ze strany z Itálie. Vzhledem k rostoucímu počtu uprchlíků na Středozemní trase, uvažuje Rakousko o zavedení ostřejšího monitoringu na hranicích s Itálií. Není vyloučeno, že tento plán bude realizován v nejbližší době.
ÚAMK VARUJE - Krádeže v zahraničí!Od našich členů i zahraničních kolegů jsme dostali upozornění na množící se vykrádání vozidel turistů v zahraničí. Jedná se hlavně o vyrušení signálu dálkového zamykání vozidla, odcizení jízdních kol z držáků na vozidle, vykrádání odstavených karavanů a vozidel na parkovištích, odpočívadlech nebo čerpacích stanicích a podvodné jednání skupinky osob, která simuluje okradení a mezi tím vás další komplic okrade.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.