Západ a východ se poprali o první SUV. Boj začal už před válkou

Chevrolet Carryall Suburban
Chevrolet Carryall Suburban, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. června 2017 14:40 | akt. 26. června 2017 15:05
Sdílej:

Vozidla kategorie SUV se v posledních letech stala takovým trhákem, že se automobilky předhánějí v tom, kdo jich na trh dodá víc. Kořeny těchto vozidel bychom však nalezli ještě v době před druhou světovou válkou.

Sportovní užitková vozidla, zkráceně SUV, se v posledních letech stala trhákem automobilového průmyslu. Robustní a prostorná vozidla schopná zvládnout lehčí terén, ale přitom si zachovat i komfortnost a ovladatelnost na běžných silnic učarovala již statisícům řidičů. Napadlo vás však někdy, kdy tento trend začal?

Nás ano, proto vám přinášíme pět nejstarších předchůdců dnešních oblíbených SUV.

Chevrolet Carryall Suburban (1935, pohon zadních kol)

Prvním vozem, který se dá označit za SUV, se v roce 1935 stal Chevrolet Carryall Suburban. Jak už název "Carry All" vypovídá, vůz měl být schopen odvézt vše, čemuž byla přizpůsobena i jeho konstrukce. Prostorná kabina typu "kombi" byla usazena na podvozek pick-upu o nosnosti až půl tuny. Tam, kde by normálně byla umístěna dřevěná podlaha nákladového prostoru, se nyní objevily sedačky až pro osm pasažérů ve třech řadách

Tento vůz však nesloužil k přepravě dětí na sportovní zápasy, ale spíše k přepravě dělníků mezi továrnou a nádražím. Mimo jiné tyto vozy využívala i Národní garda a jednotky civilní obrany. Stejně jako dnešní SUV, i tento vůz měl vyšší stavbu, velkou přepravní kapacitu a vyšší světlou výšku. Ačkoliv toho o motoru příliš nevíme, jeho výkon se měl pohybovat okolo 90 koní a byl přenášen pouze na zadní nápravu.

GAZ-61 (1938, 4×4)

První SUV s pohonem všech kol přišlo z Ruska v roce 1938. Sériové produkce se však vůz GAZ-61 dočkal až v roce 1940. Vůz vznikl naroubováním karoserie vozu GAZ M2 na podvozek s pohonem 4x4. Jednalo se tak o jedno z prvních cestovních vozidel s pohonem 4x4, stoupavostí 38° a schopností brodit 72 cm hlubokou vodu.

Vozy první série nabízely čtyřdveřovou karoserii, poháněny byly 3,5 litrovým šestiválcem o výkonu 63 kW  (85 k) a dosahovaly rychlosti až 100 km/h. Vzhledem k zuřící válce a přírodním podmínkám v Rusku však mnoho těchto vozidel skončilo v rukou vysokých armádních důstojníků. 

Willys Jeep Station Wagon (1946, 4x4)

Jeep Willis je jedním z nejznámějších a nejslavnějších vozidel na světě. Do civilního sektoru se tento původně armádní víceúčelový Jeep dostal až v roce 1944 pod označením Willy CJ (Civillian Jeep). Stále se však jednal o vojenský Jeep bez střechy, který pouze změnil název. Skutečně prvním SUV automobilky se tak stal až v roce 1946 Willys Jeep Station Wagon.

Ten stále nabízel báječné jízdní vlastnosti Willysu na silnici i v terénu, k tomu ovšem přihodil i pevnou střechu, díky které byl vůz využitelný takřka kdykoliv, kdekoliv a k čemukoliv.. S 300,000 vyrobených kusů se jednalo o jeden z nejúspěšnějších derivátů Jeepu.

Land Rover Series I (1948, 4x4)

Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na Land Rover Series I, který ušlapal chodníček dnes již legendárnímu Defenderu. Vůz, který byl silně inspirován Jeepem CJ, měl zajistit levnou dopravu na nákupy, do práce i do školy. Zároveň však měl být schopný i práce na poli. První verze vozu byly vyráběny s plátěnou střechou, v roce 19565 však přišel vůz se střechou pevnou a přepravní kapacitou až 10 osob

GAZ-M72 Poběda (1955, 4x4)

Posledním zajímavým vozem z kategorie SUV je ruský GAZ M72 Poběda, který vznikl kombinací klasického osobního vozu M20 Poběda s podvozkem a motorem z vozu GAZ 69. Díky tomu vůz dostal vyšší světlou výšku, pohon všech kol a výkon 55 koní, díky kterému dokázal vyvinout rychlost až 90 km/h.

Na Pobědě je ovšem nejzajímavější její konstrukce. Podle několika zdrojů je totiž Poběda prvním civilním vozem s pohonem 4x4 využívající samonosnou karoserii. I díky této konstrukci si tak rusové často připisují zásluhy na prvním moderním SUV na světě.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?