Vozidla kategorie SUV se v posledních letech stala takovým trhákem, že se automobilky předhánějí v tom, kdo jich na trh dodá víc. Kořeny těchto vozidel bychom však nalezli ještě v době před druhou světovou válkou.
Sportovní užitková vozidla, zkráceně SUV, se v posledních letech stala trhákem automobilového průmyslu. Robustní a prostorná vozidla schopná zvládnout lehčí terén, ale přitom si zachovat i komfortnost a ovladatelnost na běžných silnic učarovala již statisícům řidičů. Napadlo vás však někdy, kdy tento trend začal?
Nás ano, proto vám přinášíme pět nejstarších předchůdců dnešních oblíbených SUV.
Chevrolet Carryall Suburban (1935, pohon zadních kol)
Prvním vozem, který se dá označit za SUV, se v roce 1935 stal Chevrolet Carryall Suburban. Jak už název "Carry All" vypovídá, vůz měl být schopen odvézt vše, čemuž byla přizpůsobena i jeho konstrukce. Prostorná kabina typu "kombi" byla usazena na podvozek pick-upu o nosnosti až půl tuny. Tam, kde by normálně byla umístěna dřevěná podlaha nákladového prostoru, se nyní objevily sedačky až pro osm pasažérů ve třech řadách
Tento vůz však nesloužil k přepravě dětí na sportovní zápasy, ale spíše k přepravě dělníků mezi továrnou a nádražím. Mimo jiné tyto vozy využívala i Národní garda a jednotky civilní obrany. Stejně jako dnešní SUV, i tento vůz měl vyšší stavbu, velkou přepravní kapacitu a vyšší světlou výšku. Ačkoliv toho o motoru příliš nevíme, jeho výkon se měl pohybovat okolo 90 koní a byl přenášen pouze na zadní nápravu.
GAZ-61 (1938, 4×4)
První SUV s pohonem všech kol přišlo z Ruska v roce 1938. Sériové produkce se však vůz GAZ-61 dočkal až v roce 1940. Vůz vznikl naroubováním karoserie vozu GAZ M2 na podvozek s pohonem 4x4. Jednalo se tak o jedno z prvních cestovních vozidel s pohonem 4x4, stoupavostí 38° a schopností brodit 72 cm hlubokou vodu.
Vozy první série nabízely čtyřdveřovou karoserii, poháněny byly 3,5 litrovým šestiválcem o výkonu 63 kW (85 k) a dosahovaly rychlosti až 100 km/h. Vzhledem k zuřící válce a přírodním podmínkám v Rusku však mnoho těchto vozidel skončilo v rukou vysokých armádních důstojníků.
Willys Jeep Station Wagon (1946, 4x4)
Jeep Willis je jedním z nejznámějších a nejslavnějších vozidel na světě. Do civilního sektoru se tento původně armádní víceúčelový Jeep dostal až v roce 1944 pod označením Willy CJ (Civillian Jeep). Stále se však jednal o vojenský Jeep bez střechy, který pouze změnil název. Skutečně prvním SUV automobilky se tak stal až v roce 1946 Willys Jeep Station Wagon.
Ten stále nabízel báječné jízdní vlastnosti Willysu na silnici i v terénu, k tomu ovšem přihodil i pevnou střechu, díky které byl vůz využitelný takřka kdykoliv, kdekoliv a k čemukoliv.. S 300,000 vyrobených kusů se jednalo o jeden z nejúspěšnějších derivátů Jeepu.
Land Rover Series I (1948, 4x4)
Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na Land Rover Series I, který ušlapal chodníček dnes již legendárnímu Defenderu. Vůz, který byl silně inspirován Jeepem CJ, měl zajistit levnou dopravu na nákupy, do práce i do školy. Zároveň však měl být schopný i práce na poli. První verze vozu byly vyráběny s plátěnou střechou, v roce 19565 však přišel vůz se střechou pevnou a přepravní kapacitou až 10 osob
GAZ-M72 Poběda (1955, 4x4)
Posledním zajímavým vozem z kategorie SUV je ruský GAZ M72 Poběda, který vznikl kombinací klasického osobního vozu M20 Poběda s podvozkem a motorem z vozu GAZ 69. Díky tomu vůz dostal vyšší světlou výšku, pohon všech kol a výkon 55 koní, díky kterému dokázal vyvinout rychlost až 90 km/h.
Na Pobědě je ovšem nejzajímavější její konstrukce. Podle několika zdrojů je totiž Poběda prvním civilním vozem s pohonem 4x4 využívající samonosnou karoserii. I díky této konstrukci si tak rusové často připisují zásluhy na prvním moderním SUV na světě.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?