Vozidla kategorie SUV se v posledních letech stala takovým trhákem, že se automobilky předhánějí v tom, kdo jich na trh dodá víc. Kořeny těchto vozidel bychom však nalezli ještě v době před druhou světovou válkou.
Sportovní užitková vozidla, zkráceně SUV, se v posledních letech stala trhákem automobilového průmyslu. Robustní a prostorná vozidla schopná zvládnout lehčí terén, ale přitom si zachovat i komfortnost a ovladatelnost na běžných silnic učarovala již statisícům řidičů. Napadlo vás však někdy, kdy tento trend začal?
Nás ano, proto vám přinášíme pět nejstarších předchůdců dnešních oblíbených SUV.
Chevrolet Carryall Suburban (1935, pohon zadních kol)
Prvním vozem, který se dá označit za SUV, se v roce 1935 stal Chevrolet Carryall Suburban. Jak už název "Carry All" vypovídá, vůz měl být schopen odvézt vše, čemuž byla přizpůsobena i jeho konstrukce. Prostorná kabina typu "kombi" byla usazena na podvozek pick-upu o nosnosti až půl tuny. Tam, kde by normálně byla umístěna dřevěná podlaha nákladového prostoru, se nyní objevily sedačky až pro osm pasažérů ve třech řadách
Tento vůz však nesloužil k přepravě dětí na sportovní zápasy, ale spíše k přepravě dělníků mezi továrnou a nádražím. Mimo jiné tyto vozy využívala i Národní garda a jednotky civilní obrany. Stejně jako dnešní SUV, i tento vůz měl vyšší stavbu, velkou přepravní kapacitu a vyšší světlou výšku. Ačkoliv toho o motoru příliš nevíme, jeho výkon se měl pohybovat okolo 90 koní a byl přenášen pouze na zadní nápravu.
GAZ-61 (1938, 4×4)
První SUV s pohonem všech kol přišlo z Ruska v roce 1938. Sériové produkce se však vůz GAZ-61 dočkal až v roce 1940. Vůz vznikl naroubováním karoserie vozu GAZ M2 na podvozek s pohonem 4x4. Jednalo se tak o jedno z prvních cestovních vozidel s pohonem 4x4, stoupavostí 38° a schopností brodit 72 cm hlubokou vodu.
Vozy první série nabízely čtyřdveřovou karoserii, poháněny byly 3,5 litrovým šestiválcem o výkonu 63 kW (85 k) a dosahovaly rychlosti až 100 km/h. Vzhledem k zuřící válce a přírodním podmínkám v Rusku však mnoho těchto vozidel skončilo v rukou vysokých armádních důstojníků.
Willys Jeep Station Wagon (1946, 4x4)
Jeep Willis je jedním z nejznámějších a nejslavnějších vozidel na světě. Do civilního sektoru se tento původně armádní víceúčelový Jeep dostal až v roce 1944 pod označením Willy CJ (Civillian Jeep). Stále se však jednal o vojenský Jeep bez střechy, který pouze změnil název. Skutečně prvním SUV automobilky se tak stal až v roce 1946 Willys Jeep Station Wagon.
Ten stále nabízel báječné jízdní vlastnosti Willysu na silnici i v terénu, k tomu ovšem přihodil i pevnou střechu, díky které byl vůz využitelný takřka kdykoliv, kdekoliv a k čemukoliv.. S 300,000 vyrobených kusů se jednalo o jeden z nejúspěšnějších derivátů Jeepu.
Land Rover Series I (1948, 4x4)
Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na Land Rover Series I, který ušlapal chodníček dnes již legendárnímu Defenderu. Vůz, který byl silně inspirován Jeepem CJ, měl zajistit levnou dopravu na nákupy, do práce i do školy. Zároveň však měl být schopný i práce na poli. První verze vozu byly vyráběny s plátěnou střechou, v roce 19565 však přišel vůz se střechou pevnou a přepravní kapacitou až 10 osob
GAZ-M72 Poběda (1955, 4x4)
Posledním zajímavým vozem z kategorie SUV je ruský GAZ M72 Poběda, který vznikl kombinací klasického osobního vozu M20 Poběda s podvozkem a motorem z vozu GAZ 69. Díky tomu vůz dostal vyšší světlou výšku, pohon všech kol a výkon 55 koní, díky kterému dokázal vyvinout rychlost až 90 km/h.
Na Pobědě je ovšem nejzajímavější její konstrukce. Podle několika zdrojů je totiž Poběda prvním civilním vozem s pohonem 4x4 využívající samonosnou karoserii. I díky této konstrukci si tak rusové často připisují zásluhy na prvním moderním SUV na světě.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?