Západ a východ se poprali o první SUV. Boj začal už před válkou

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 26. června 2017, 14:40 Aktualizováno 26.6.2017, 15:05 Google+

Vozidla kategorie SUV se v posledních letech stala takovým trhákem, že se automobilky předhánějí v tom, kdo jich na trh dodá víc. Kořeny těchto vozidel bychom však nalezli ještě v době před druhou světovou válkou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GAZ-M72 Pobeda bývá často označován za první moderní SUV, zejména díky kombinaci samonosné karoserie a pohonu 4x4

GAZ-M72 Pobeda bývá často označován za první moderní SUV, zejména díky kombinaci samonosné karoserie a pohonu 4x4 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Sportovní užitková vozidla, zkráceně SUV, se v posledních letech stala trhákem automobilového průmyslu. Robustní a prostorná vozidla schopná zvládnout lehčí terén, ale přitom si zachovat i komfortnost a ovladatelnost na běžných silnic učarovala již statisícům řidičů. Napadlo vás však někdy, kdy tento trend začal?

Nás ano, proto vám přinášíme pět nejstarších předchůdců dnešních oblíbených SUV.

Chevrolet Carryall Suburban (1935, pohon zadních kol)

Prvním vozem, který se dá označit za SUV, se v roce 1935 stal Chevrolet Carryall Suburban. Jak už název "Carry All" vypovídá, vůz měl být schopen odvézt vše, čemuž byla přizpůsobena i jeho konstrukce. Prostorná kabina typu "kombi" byla usazena na podvozek pick-upu o nosnosti až půl tuny. Tam, kde by normálně byla umístěna dřevěná podlaha nákladového prostoru, se nyní objevily sedačky až pro osm pasažérů ve třech řadách

Tento vůz však nesloužil k přepravě dětí na sportovní zápasy, ale spíše k přepravě dělníků mezi továrnou a nádražím. Mimo jiné tyto vozy využívala i Národní garda a jednotky civilní obrany. Stejně jako dnešní SUV, i tento vůz měl vyšší stavbu, velkou přepravní kapacitu a vyšší světlou výšku. Ačkoliv toho o motoru příliš nevíme, jeho výkon se měl pohybovat okolo 90 koní a byl přenášen pouze na zadní nápravu.

GAZ-61 (1938, 4×4)

První SUV s pohonem všech kol přišlo z Ruska v roce 1938. Sériové produkce se však vůz GAZ-61 dočkal až v roce 1940. Vůz vznikl naroubováním karoserie vozu GAZ M2 na podvozek s pohonem 4x4. Jednalo se tak o jedno z prvních cestovních vozidel s pohonem 4x4, stoupavostí 38° a schopností brodit 72 cm hlubokou vodu.

Vozy první série nabízely čtyřdveřovou karoserii, poháněny byly 3,5 litrovým šestiválcem o výkonu 63 kW  (85 k) a dosahovaly rychlosti až 100 km/h. Vzhledem k zuřící válce a přírodním podmínkám v Rusku však mnoho těchto vozidel skončilo v rukou vysokých armádních důstojníků. 

Willys Jeep Station Wagon (1946, 4x4)

Jeep Willis je jedním z nejznámějších a nejslavnějších vozidel na světě. Do civilního sektoru se tento původně armádní víceúčelový Jeep dostal až v roce 1944 pod označením Willy CJ (Civillian Jeep). Stále se však jednal o vojenský Jeep bez střechy, který pouze změnil název. Skutečně prvním SUV automobilky se tak stal až v roce 1946 Willys Jeep Station Wagon.

Ten stále nabízel báječné jízdní vlastnosti Willysu na silnici i v terénu, k tomu ovšem přihodil i pevnou střechu, díky které byl vůz využitelný takřka kdykoliv, kdekoliv a k čemukoliv.. S 300,000 vyrobených kusů se jednalo o jeden z nejúspěšnějších derivátů Jeepu.

Land Rover Series I (1948, 4x4)

Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na Land Rover Series I, který ušlapal chodníček dnes již legendárnímu Defenderu. Vůz, který byl silně inspirován Jeepem CJ, měl zajistit levnou dopravu na nákupy, do práce i do školy. Zároveň však měl být schopný i práce na poli. První verze vozu byly vyráběny s plátěnou střechou, v roce 19565 však přišel vůz se střechou pevnou a přepravní kapacitou až 10 osob

GAZ-M72 Poběda (1955, 4x4)

Posledním zajímavým vozem z kategorie SUV je ruský GAZ M72 Poběda, který vznikl kombinací klasického osobního vozu M20 Poběda s podvozkem a motorem z vozu GAZ 69. Díky tomu vůz dostal vyšší světlou výšku, pohon všech kol a výkon 55 koní, díky kterému dokázal vyvinout rychlost až 90 km/h.

Na Pobědě je ovšem nejzajímavější její konstrukce. Podle několika zdrojů je totiž Poběda prvním civilním vozem s pohonem 4x4 využívající samonosnou karoserii. I díky této konstrukci si tak rusové často připisují zásluhy na prvním moderním SUV na světě.

Vytisknout

Diskuze: Západ a východ se poprali o první SUV. Boj začal už před válkou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Superb v čele závodu Tour de France

Škoda počtrnácté podporuje Tour de France, k vidění bude i nový Karoq

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud