Západ a východ se poprali o první SUV. Boj začal už před válkou

Chevrolet Carryall Suburban
Chevrolet Carryall Suburban, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. června 2017 14:40 | akt. 26. června 2017 15:05
Sdílej:

Vozidla kategorie SUV se v posledních letech stala takovým trhákem, že se automobilky předhánějí v tom, kdo jich na trh dodá víc. Kořeny těchto vozidel bychom však nalezli ještě v době před druhou světovou válkou.

Sportovní užitková vozidla, zkráceně SUV, se v posledních letech stala trhákem automobilového průmyslu. Robustní a prostorná vozidla schopná zvládnout lehčí terén, ale přitom si zachovat i komfortnost a ovladatelnost na běžných silnic učarovala již statisícům řidičů. Napadlo vás však někdy, kdy tento trend začal?

Nás ano, proto vám přinášíme pět nejstarších předchůdců dnešních oblíbených SUV.

Chevrolet Carryall Suburban (1935, pohon zadních kol)

Prvním vozem, který se dá označit za SUV, se v roce 1935 stal Chevrolet Carryall Suburban. Jak už název "Carry All" vypovídá, vůz měl být schopen odvézt vše, čemuž byla přizpůsobena i jeho konstrukce. Prostorná kabina typu "kombi" byla usazena na podvozek pick-upu o nosnosti až půl tuny. Tam, kde by normálně byla umístěna dřevěná podlaha nákladového prostoru, se nyní objevily sedačky až pro osm pasažérů ve třech řadách

Tento vůz však nesloužil k přepravě dětí na sportovní zápasy, ale spíše k přepravě dělníků mezi továrnou a nádražím. Mimo jiné tyto vozy využívala i Národní garda a jednotky civilní obrany. Stejně jako dnešní SUV, i tento vůz měl vyšší stavbu, velkou přepravní kapacitu a vyšší světlou výšku. Ačkoliv toho o motoru příliš nevíme, jeho výkon se měl pohybovat okolo 90 koní a byl přenášen pouze na zadní nápravu.

GAZ-61 (1938, 4×4)

První SUV s pohonem všech kol přišlo z Ruska v roce 1938. Sériové produkce se však vůz GAZ-61 dočkal až v roce 1940. Vůz vznikl naroubováním karoserie vozu GAZ M2 na podvozek s pohonem 4x4. Jednalo se tak o jedno z prvních cestovních vozidel s pohonem 4x4, stoupavostí 38° a schopností brodit 72 cm hlubokou vodu.

Vozy první série nabízely čtyřdveřovou karoserii, poháněny byly 3,5 litrovým šestiválcem o výkonu 63 kW  (85 k) a dosahovaly rychlosti až 100 km/h. Vzhledem k zuřící válce a přírodním podmínkám v Rusku však mnoho těchto vozidel skončilo v rukou vysokých armádních důstojníků. 

Willys Jeep Station Wagon (1946, 4x4)

Jeep Willis je jedním z nejznámějších a nejslavnějších vozidel na světě. Do civilního sektoru se tento původně armádní víceúčelový Jeep dostal až v roce 1944 pod označením Willy CJ (Civillian Jeep). Stále se však jednal o vojenský Jeep bez střechy, který pouze změnil název. Skutečně prvním SUV automobilky se tak stal až v roce 1946 Willys Jeep Station Wagon.

Ten stále nabízel báječné jízdní vlastnosti Willysu na silnici i v terénu, k tomu ovšem přihodil i pevnou střechu, díky které byl vůz využitelný takřka kdykoliv, kdekoliv a k čemukoliv.. S 300,000 vyrobených kusů se jednalo o jeden z nejúspěšnějších derivátů Jeepu.

Land Rover Series I (1948, 4x4)

Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na Land Rover Series I, který ušlapal chodníček dnes již legendárnímu Defenderu. Vůz, který byl silně inspirován Jeepem CJ, měl zajistit levnou dopravu na nákupy, do práce i do školy. Zároveň však měl být schopný i práce na poli. První verze vozu byly vyráběny s plátěnou střechou, v roce 19565 však přišel vůz se střechou pevnou a přepravní kapacitou až 10 osob

GAZ-M72 Poběda (1955, 4x4)

Posledním zajímavým vozem z kategorie SUV je ruský GAZ M72 Poběda, který vznikl kombinací klasického osobního vozu M20 Poběda s podvozkem a motorem z vozu GAZ 69. Díky tomu vůz dostal vyšší světlou výšku, pohon všech kol a výkon 55 koní, díky kterému dokázal vyvinout rychlost až 90 km/h.

Na Pobědě je ovšem nejzajímavější její konstrukce. Podle několika zdrojů je totiž Poběda prvním civilním vozem s pohonem 4x4 využívající samonosnou karoserii. I díky této konstrukci si tak rusové často připisují zásluhy na prvním moderním SUV na světě.

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.