Silniční vlaky, neboli „Road Train“, jsou běžné především v Austrálii, Argentině, USA a západní Kanadě, kde se označují jako „triples“. Jedná se o jízdní soupravu tvořenou tahačem a několika návěsy. I když se zpravidla používají tři až čtyři návěsy (běžná délka kolem 50ti metrů, váha několik desítek tun), výjimkou nejsou ani maxi soupravy mající několik desítek návěsů a vážících i dvě stě tun!
Dokážete si představit, že by tahač vezl více než jeden návěs? Zřejmě jste to nikdy neviděli, jelikož je takové použití ve většině evropských zemí nemožné, neboť zde platí zákony o maximální délce jízdní soupravy. I proto u nás jezdí tzv. „trambusy“, nákladní automobily bez typického protáhlého předku. Každý ušetřený metr na délce tahače se využije na délku návěsu a možnost převést najednou větší množství nákladu.
Silniční vlaky se staly symbolem míst jako je Austrálie, kde jsou nezbytností. Umožňují totiž přepravit větší množství nákladu na velké vzdálenosti. V podstatě nahrazují železniční dopravu tam, kde železnice není, a její výstavba by byla neefektivní. A pokud si říkáte, kolik vlastně zvládnou tyto tahače uvézt, pak se podívejte na následující video:
Historie
Historie se píše kolem roku 1871, kdy se silniční vlaky tažené parostrojem krátce využívaly v Indii v počátcích indické železnice. Silniční vlaky přepravovaly zboží i lidi po štěrkových silnicích, které byly vybudovány v trase starých obchodních cest. Okraje silnic nebyly štěrkové a byly určeny pro pěší a pro zvířecí povozy, kterým poskytovaly stín vzrostlé stromy. Dalším rozvojem železnice parovozy v Indii pozbyly na významu.
V roce 1909 Ferdinand Porsche jako ředitel firmy Österreichische Daimler Motoren AG na přání armády zkonstruoval silniční vlak s motorovým vozem a deseti jednonápravovými přívěsnými vozy na benzino-elektrický pohon. Motorový vůz měl poháněnou zadní nápravu (dva elektromotory), každá náprava přívěsů měla svůj elektromotor. Po první světové válce přešly některé tyto silniční vlaky do arzenálu československé armády a byly použity při stavbě pohraničních opevnění.
Road Train v ČR
Silničních nákladních souprav, které přesahují povolenou délku, u nás jezdí v současnosti jen pár. Využívají je české pobočky společností Yusen Logistics a DB Schenker. Provoz tzv. souprav Road Train má sice řadu omezení, výhoda v podobě úspory nákladů je však může v mnoha případech přebít.
První souprava Road Train dostala v ČR povolení v roce 2008. Využívala ji Škoda Auto pro just-in-time dodávky lehkých textilií mezi Mladou Boleslaví a Rokycany. Automobilka se tenkrát zaručila, že hmotnost soupravy nepřesáhne 27 tun, celkově by ale uvezla podstatně víc. Důvodem pro tento pilotní projekt bylo zejména snížení nákladů na přepravu. Podle informací MD už v současné době Škoda tyto nadměrné přepravy nevyužívá.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?