Australský Road Train: Kolos, který nezná hranic

Road Train
Road Train, foto: pixabay.com
-jka , AutoRoad.cz 24. června 2017 09:26
Sdílej:

Silniční vlaky, neboli „Road Train“, jsou běžné především v Austrálii, Argentině, USA a západní Kanadě, kde se označují jako „triples“. Jedná se o jízdní soupravu tvořenou tahačem a několika návěsy. I když se zpravidla používají tři až čtyři návěsy (běžná délka kolem 50ti metrů, váha několik desítek tun), výjimkou nejsou ani maxi soupravy mající několik desítek návěsů a vážících i dvě stě tun!

Dokážete si představit, že by tahač vezl více než jeden návěs? Zřejmě jste to nikdy neviděli, jelikož je takové použití ve většině evropských zemí nemožné, neboť zde platí zákony o maximální délce jízdní soupravy. I proto u nás jezdí tzv. „trambusy“, nákladní automobily bez typického protáhlého předku. Každý ušetřený metr na délce tahače se využije na délku návěsu a možnost převést najednou větší množství nákladu.

Silniční vlaky se staly symbolem míst jako je Austrálie, kde jsou nezbytností. Umožňují totiž přepravit větší množství nákladu na velké vzdálenosti. V podstatě nahrazují železniční dopravu tam, kde železnice není, a její výstavba by byla neefektivní. A pokud si říkáte, kolik vlastně zvládnou tyto tahače uvézt, pak se podívejte na následující video:

Historie

Historie se píše kolem roku 1871, kdy se silniční vlaky tažené parostrojem krátce využívaly v Indii v počátcích indické železnice. Silniční vlaky přepravovaly zboží i lidi po štěrkových silnicích, které byly vybudovány v trase starých obchodních cest. Okraje silnic nebyly štěrkové a byly určeny pro pěší a pro zvířecí povozy, kterým poskytovaly stín vzrostlé stromy. Dalším rozvojem železnice parovozy v Indii pozbyly na významu.

V roce 1909 Ferdinand Porsche jako ředitel firmy Österreichische Daimler Motoren AG na přání armády zkonstruoval silniční vlak s motorovým vozem a deseti jednonápravovými přívěsnými vozy na benzino-elektrický pohon. Motorový vůz měl poháněnou zadní nápravu (dva elektromotory), každá náprava přívěsů měla svůj elektromotor. Po první světové válce přešly některé tyto silniční vlaky do arzenálu československé armády a byly použity při stavbě pohraničních opevnění.

Road Train v ČR

Silničních nákladních souprav, které přesahují povolenou délku, u nás jezdí v současnosti jen pár. Využívají je české pobočky společností Yusen Logistics a DB Schenker. Provoz tzv. souprav Road Train má sice řadu omezení, výhoda v podobě úspory nákladů je však může v mnoha případech přebít.

První souprava Road Train dostala v ČR povolení v roce 2008. Využívala ji Škoda Auto pro just-in-time dodávky lehkých textilií mezi Mladou Boleslaví a Rokycany. Automobilka se tenkrát zaručila, že hmotnost soupravy nepřesáhne 27 tun, celkově by ale uvezla podstatně víc. Důvodem pro tento pilotní projekt bylo zejména snížení nákladů na přepravu. Podle informací MD už v současné době Škoda tyto nadměrné přepravy nevyužívá.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.