Silniční vlaky, neboli „Road Train“, jsou běžné především v Austrálii, Argentině, USA a západní Kanadě, kde se označují jako „triples“. Jedná se o jízdní soupravu tvořenou tahačem a několika návěsy. I když se zpravidla používají tři až čtyři návěsy (běžná délka kolem 50ti metrů, váha několik desítek tun), výjimkou nejsou ani maxi soupravy mající několik desítek návěsů a vážících i dvě stě tun!
Dokážete si představit, že by tahač vezl více než jeden návěs? Zřejmě jste to nikdy neviděli, jelikož je takové použití ve většině evropských zemí nemožné, neboť zde platí zákony o maximální délce jízdní soupravy. I proto u nás jezdí tzv. „trambusy“, nákladní automobily bez typického protáhlého předku. Každý ušetřený metr na délce tahače se využije na délku návěsu a možnost převést najednou větší množství nákladu.
Silniční vlaky se staly symbolem míst jako je Austrálie, kde jsou nezbytností. Umožňují totiž přepravit větší množství nákladu na velké vzdálenosti. V podstatě nahrazují železniční dopravu tam, kde železnice není, a její výstavba by byla neefektivní. A pokud si říkáte, kolik vlastně zvládnou tyto tahače uvézt, pak se podívejte na následující video:
Historie
Historie se píše kolem roku 1871, kdy se silniční vlaky tažené parostrojem krátce využívaly v Indii v počátcích indické železnice. Silniční vlaky přepravovaly zboží i lidi po štěrkových silnicích, které byly vybudovány v trase starých obchodních cest. Okraje silnic nebyly štěrkové a byly určeny pro pěší a pro zvířecí povozy, kterým poskytovaly stín vzrostlé stromy. Dalším rozvojem železnice parovozy v Indii pozbyly na významu.
V roce 1909 Ferdinand Porsche jako ředitel firmy Österreichische Daimler Motoren AG na přání armády zkonstruoval silniční vlak s motorovým vozem a deseti jednonápravovými přívěsnými vozy na benzino-elektrický pohon. Motorový vůz měl poháněnou zadní nápravu (dva elektromotory), každá náprava přívěsů měla svůj elektromotor. Po první světové válce přešly některé tyto silniční vlaky do arzenálu československé armády a byly použity při stavbě pohraničních opevnění.
Road Train v ČR
Silničních nákladních souprav, které přesahují povolenou délku, u nás jezdí v současnosti jen pár. Využívají je české pobočky společností Yusen Logistics a DB Schenker. Provoz tzv. souprav Road Train má sice řadu omezení, výhoda v podobě úspory nákladů je však může v mnoha případech přebít.
První souprava Road Train dostala v ČR povolení v roce 2008. Využívala ji Škoda Auto pro just-in-time dodávky lehkých textilií mezi Mladou Boleslaví a Rokycany. Automobilka se tenkrát zaručila, že hmotnost soupravy nepřesáhne 27 tun, celkově by ale uvezla podstatně víc. Důvodem pro tento pilotní projekt bylo zejména snížení nákladů na přepravu. Podle informací MD už v současné době Škoda tyto nadměrné přepravy nevyužívá.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.