Australský Road Train: Kolos, který nezná hranic

Road Train
Road Train, foto: pixabay.com
-jka , AutoRoad.cz 24. června 2017 09:26
Sdílej:

Silniční vlaky, neboli „Road Train“, jsou běžné především v Austrálii, Argentině, USA a západní Kanadě, kde se označují jako „triples“. Jedná se o jízdní soupravu tvořenou tahačem a několika návěsy. I když se zpravidla používají tři až čtyři návěsy (běžná délka kolem 50ti metrů, váha několik desítek tun), výjimkou nejsou ani maxi soupravy mající několik desítek návěsů a vážících i dvě stě tun!

Dokážete si představit, že by tahač vezl více než jeden návěs? Zřejmě jste to nikdy neviděli, jelikož je takové použití ve většině evropských zemí nemožné, neboť zde platí zákony o maximální délce jízdní soupravy. I proto u nás jezdí tzv. „trambusy“, nákladní automobily bez typického protáhlého předku. Každý ušetřený metr na délce tahače se využije na délku návěsu a možnost převést najednou větší množství nákladu.

Silniční vlaky se staly symbolem míst jako je Austrálie, kde jsou nezbytností. Umožňují totiž přepravit větší množství nákladu na velké vzdálenosti. V podstatě nahrazují železniční dopravu tam, kde železnice není, a její výstavba by byla neefektivní. A pokud si říkáte, kolik vlastně zvládnou tyto tahače uvézt, pak se podívejte na následující video:

Historie

Historie se píše kolem roku 1871, kdy se silniční vlaky tažené parostrojem krátce využívaly v Indii v počátcích indické železnice. Silniční vlaky přepravovaly zboží i lidi po štěrkových silnicích, které byly vybudovány v trase starých obchodních cest. Okraje silnic nebyly štěrkové a byly určeny pro pěší a pro zvířecí povozy, kterým poskytovaly stín vzrostlé stromy. Dalším rozvojem železnice parovozy v Indii pozbyly na významu.

V roce 1909 Ferdinand Porsche jako ředitel firmy Österreichische Daimler Motoren AG na přání armády zkonstruoval silniční vlak s motorovým vozem a deseti jednonápravovými přívěsnými vozy na benzino-elektrický pohon. Motorový vůz měl poháněnou zadní nápravu (dva elektromotory), každá náprava přívěsů měla svůj elektromotor. Po první světové válce přešly některé tyto silniční vlaky do arzenálu československé armády a byly použity při stavbě pohraničních opevnění.

Road Train v ČR

Silničních nákladních souprav, které přesahují povolenou délku, u nás jezdí v současnosti jen pár. Využívají je české pobočky společností Yusen Logistics a DB Schenker. Provoz tzv. souprav Road Train má sice řadu omezení, výhoda v podobě úspory nákladů je však může v mnoha případech přebít.

První souprava Road Train dostala v ČR povolení v roce 2008. Využívala ji Škoda Auto pro just-in-time dodávky lehkých textilií mezi Mladou Boleslaví a Rokycany. Automobilka se tenkrát zaručila, že hmotnost soupravy nepřesáhne 27 tun, celkově by ale uvezla podstatně víc. Důvodem pro tento pilotní projekt bylo zejména snížení nákladů na přepravu. Podle informací MD už v současné době Škoda tyto nadměrné přepravy nevyužívá.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?