Silniční vlaky, neboli „Road Train“, jsou běžné především v Austrálii, Argentině, USA a západní Kanadě, kde se označují jako „triples“. Jedná se o jízdní soupravu tvořenou tahačem a několika návěsy. I když se zpravidla používají tři až čtyři návěsy (běžná délka kolem 50ti metrů, váha několik desítek tun), výjimkou nejsou ani maxi soupravy mající několik desítek návěsů a vážících i dvě stě tun!
Dokážete si představit, že by tahač vezl více než jeden návěs? Zřejmě jste to nikdy neviděli, jelikož je takové použití ve většině evropských zemí nemožné, neboť zde platí zákony o maximální délce jízdní soupravy. I proto u nás jezdí tzv. „trambusy“, nákladní automobily bez typického protáhlého předku. Každý ušetřený metr na délce tahače se využije na délku návěsu a možnost převést najednou větší množství nákladu.
Silniční vlaky se staly symbolem míst jako je Austrálie, kde jsou nezbytností. Umožňují totiž přepravit větší množství nákladu na velké vzdálenosti. V podstatě nahrazují železniční dopravu tam, kde železnice není, a její výstavba by byla neefektivní. A pokud si říkáte, kolik vlastně zvládnou tyto tahače uvézt, pak se podívejte na následující video:
Historie
Historie se píše kolem roku 1871, kdy se silniční vlaky tažené parostrojem krátce využívaly v Indii v počátcích indické železnice. Silniční vlaky přepravovaly zboží i lidi po štěrkových silnicích, které byly vybudovány v trase starých obchodních cest. Okraje silnic nebyly štěrkové a byly určeny pro pěší a pro zvířecí povozy, kterým poskytovaly stín vzrostlé stromy. Dalším rozvojem železnice parovozy v Indii pozbyly na významu.
V roce 1909 Ferdinand Porsche jako ředitel firmy Österreichische Daimler Motoren AG na přání armády zkonstruoval silniční vlak s motorovým vozem a deseti jednonápravovými přívěsnými vozy na benzino-elektrický pohon. Motorový vůz měl poháněnou zadní nápravu (dva elektromotory), každá náprava přívěsů měla svůj elektromotor. Po první světové válce přešly některé tyto silniční vlaky do arzenálu československé armády a byly použity při stavbě pohraničních opevnění.
Road Train v ČR
Silničních nákladních souprav, které přesahují povolenou délku, u nás jezdí v současnosti jen pár. Využívají je české pobočky společností Yusen Logistics a DB Schenker. Provoz tzv. souprav Road Train má sice řadu omezení, výhoda v podobě úspory nákladů je však může v mnoha případech přebít.
První souprava Road Train dostala v ČR povolení v roce 2008. Využívala ji Škoda Auto pro just-in-time dodávky lehkých textilií mezi Mladou Boleslaví a Rokycany. Automobilka se tenkrát zaručila, že hmotnost soupravy nepřesáhne 27 tun, celkově by ale uvezla podstatně víc. Důvodem pro tento pilotní projekt bylo zejména snížení nákladů na přepravu. Podle informací MD už v současné době Škoda tyto nadměrné přepravy nevyužívá.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.