Klimatizace v autě: Je lepší manuální nebo automatická? Jak ji správně nastavit?

Panel automatické klimatizace, ilustrační foto
Panel automatické klimatizace, ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 15. června 2017 13:14
Sdílej:

V posledních letech se stala klimatizace prakticky standardním prvkem výbavy nových automobilů. Zákazník má však stále možnost spokojit se s tou základní manuální, nebo si připlatit za automatickou. Má to však smysl?

Nebudeme vás dlouho napínat: smysl to rozhodně má. Srovnání manuální a automatické klimatizace se již před pár lety zabýval německý autoklub ADAC, který rozdíl vyzkoušel na oblíbené Škodě Octavii.

Že se zapnutá klimatizace podepisuje na spotřebě vozu už je všeobecně známý fakt. Kromě toho však existuje i velký rozdíl v komfortu užívání. Zatímco u automatické klimatizace si pouze nastavíte požadovanou teplotu a systém se o vše postará, v případě manuální klimatizace je potřeba neustále teplotu upravovat a málokdy dosáhnete ideálního výsledku.

Většinu řidičů však bude zajímat hlavně rozdíl ve spotřebě. Ten autoklub ADAC měřil v Octavii stojící v koloně, při jízdě po městě rychlostí maximálně 50 km/h a nakonec při jízdě po dálnici při rychlosti 100 km/h.

Manuální klimatizace, která se ovládá jednoduchým tlačítkem A/C, zvyšovala spotřebu při stání v koloně a jízdě po městě o cca 0,35 litru na 100 km. Při jízdě rychlostí 100 km/h se spotřeba zvýšila pouze o 0,2 litru.

Automatická klimatizace však dosáhla mnohem lepších a vyrovnanějších výsledků. Ačkoliv si během jejího pořízení budete muset nepatrně připlatit, odmění se vám nižší a relativně vyrovnanou spotřebou. Během pokusu ADAC se spotřeba Octavie ve všech třech disciplínách zvýšila v průměru jen o 0,25 l/100 km.

Během používání klimatizace je také důležité si uvědomit, že chladný vzduch by nikdy neměl směřovat přímo na tělo, jinak nám hrozí nachlazení. Ideálním řešením je vhánět chladný vzduch do kabiny přes výdechy směřující na čelní sklo, případně výdechy namířené různě do prostoru kabiny, nikoliv však na sedačky.

Co se samotného nastavení teploty týče, většina odborníků doporučuje udržovat ve vozidle teplotu v rozmezí 20 až 24 stupňů Celsia. Obecné doporučení lékařů však  radí udržovat ve voze teplotu maximálně o pět stupňů nižší, než je teplota venkovní. Velké výkyvy teplot během vystupování z vozu se totiž mohou negativně projevit na vašem zdraví. 

Pokud je však venku opravdu nesnesitelně a je potřeba teplotu razantně snížit, pokuste se klimatizaci vypnout alespoň pět minut před příjezdem do cíle. Teploty se pak alespoň částečně vyrovnají a váš organismus nezažije po opuštění vozu takový šok.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.