Klimatizace v autě: Je lepší manuální nebo automatická? Jak ji správně nastavit?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 15. června 2017, 13:14 Google+

V posledních letech se stala klimatizace prakticky standardním prvkem výbavy nových automobilů. Zákazník má však stále možnost spokojit se s tou základní manuální, nebo si připlatit za automatickou. Má to však smysl?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Panel automatické klimatizace, ilustrační foto

Panel automatické klimatizace, ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Nebudeme vás dlouho napínat: smysl to rozhodně má. Srovnání manuální a automatické klimatizace se již před pár lety zabýval německý autoklub ADAC, který rozdíl vyzkoušel na oblíbené Škodě Octavii.

Že se zapnutá klimatizace podepisuje na spotřebě vozu už je všeobecně známý fakt. Kromě toho však existuje i velký rozdíl v komfortu užívání. Zatímco u automatické klimatizace si pouze nastavíte požadovanou teplotu a systém se o vše postará, v případě manuální klimatizace je potřeba neustále teplotu upravovat a málokdy dosáhnete ideálního výsledku.

img-responsive

Panel manuální klimatizace, ilustrační foto | foto: pixabay.com

Většinu řidičů však bude zajímat hlavně rozdíl ve spotřebě. Ten autoklub ADAC měřil v Octavii stojící v koloně, při jízdě po městě rychlostí maximálně 50 km/h a nakonec při jízdě po dálnici při rychlosti 100 km/h.

Manuální klimatizace, která se ovládá jednoduchým tlačítkem A/C, zvyšovala spotřebu při stání v koloně a jízdě po městě o cca 0,35 litru na 100 km. Při jízdě rychlostí 100 km/h se spotřeba zvýšila pouze o 0,2 litru.

Automatická klimatizace však dosáhla mnohem lepších a vyrovnanějších výsledků. Ačkoliv si během jejího pořízení budete muset nepatrně připlatit, odmění se vám nižší a relativně vyrovnanou spotřebou. Během pokusu ADAC se spotřeba Octavie ve všech třech disciplínách zvýšila v průměru jen o 0,25 l/100 km.

Během používání klimatizace je také důležité si uvědomit, že chladný vzduch by nikdy neměl směřovat přímo na tělo, jinak nám hrozí nachlazení. Ideálním řešením je vhánět chladný vzduch do kabiny přes výdechy směřující na čelní sklo, případně výdechy namířené různě do prostoru kabiny, nikoliv však na sedačky.

Co se samotného nastavení teploty týče, většina odborníků doporučuje udržovat ve vozidle teplotu v rozmezí 20 až 24 stupňů Celsia. Obecné doporučení lékařů však  radí udržovat ve voze teplotu maximálně o pět stupňů nižší, než je teplota venkovní. Velké výkyvy teplot během vystupování z vozu se totiž mohou negativně projevit na vašem zdraví. 

Pokud je však venku opravdu nesnesitelně a je potřeba teplotu razantně snížit, pokuste se klimatizaci vypnout alespoň pět minut před příjezdem do cíle. Teploty se pak alespoň částečně vyrovnají a váš organismus nezažije po opuštění vozu takový šok.

Vytisknout

Diskuze: Klimatizace v autě: Je lepší manuální nebo automatická? Jak ji správně nastavit?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Koncept Michelin Vision představuje pneumatiky budoucnosti

Žádné přezouvání, žádný defekt. Michelin ukázal revoluční kolo budoucnosti

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud