V posledních letech se stala klimatizace prakticky standardním prvkem výbavy nových automobilů. Zákazník má však stále možnost spokojit se s tou základní manuální, nebo si připlatit za automatickou. Má to však smysl?
Nebudeme vás dlouho napínat: smysl to rozhodně má. Srovnání manuální a automatické klimatizace se již před pár lety zabýval německý autoklub ADAC, který rozdíl vyzkoušel na oblíbené Škodě Octavii.
Že se zapnutá klimatizace podepisuje na spotřebě vozu už je všeobecně známý fakt. Kromě toho však existuje i velký rozdíl v komfortu užívání. Zatímco u automatické klimatizace si pouze nastavíte požadovanou teplotu a systém se o vše postará, v případě manuální klimatizace je potřeba neustále teplotu upravovat a málokdy dosáhnete ideálního výsledku.
Většinu řidičů však bude zajímat hlavně rozdíl ve spotřebě. Ten autoklub ADAC měřil v Octavii stojící v koloně, při jízdě po městě rychlostí maximálně 50 km/h a nakonec při jízdě po dálnici při rychlosti 100 km/h.
Manuální klimatizace, která se ovládá jednoduchým tlačítkem A/C, zvyšovala spotřebu při stání v koloně a jízdě po městě o cca 0,35 litru na 100 km. Při jízdě rychlostí 100 km/h se spotřeba zvýšila pouze o 0,2 litru.
Automatická klimatizace však dosáhla mnohem lepších a vyrovnanějších výsledků. Ačkoliv si během jejího pořízení budete muset nepatrně připlatit, odmění se vám nižší a relativně vyrovnanou spotřebou. Během pokusu ADAC se spotřeba Octavie ve všech třech disciplínách zvýšila v průměru jen o 0,25 l/100 km.
Během používání klimatizace je také důležité si uvědomit, že chladný vzduch by nikdy neměl směřovat přímo na tělo, jinak nám hrozí nachlazení. Ideálním řešením je vhánět chladný vzduch do kabiny přes výdechy směřující na čelní sklo, případně výdechy namířené různě do prostoru kabiny, nikoliv však na sedačky.
Co se samotného nastavení teploty týče, většina odborníků doporučuje udržovat ve vozidle teplotu v rozmezí 20 až 24 stupňů Celsia. Obecné doporučení lékařů však radí udržovat ve voze teplotu maximálně o pět stupňů nižší, než je teplota venkovní. Velké výkyvy teplot během vystupování z vozu se totiž mohou negativně projevit na vašem zdraví.
Pokud je však venku opravdu nesnesitelně a je potřeba teplotu razantně snížit, pokuste se klimatizaci vypnout alespoň pět minut před příjezdem do cíle. Teploty se pak alespoň částečně vyrovnají a váš organismus nezažije po opuštění vozu takový šok.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.