Ačkoliv se Dodge Challenger SRT Demon dočkal pompézního oficiálního představení již na autosalonu v New Yorku, stále nás jeho výrobce udivuje novými zajímavostmi. Co nového nám tedy naposledy prozradil o nejrychlejším produkčním autě světa?
Že je Dodge Challenger Demon jedním z nejsilnějších aut není žádnou novinkou. Že má pod kapotou nejsilnější osmiválec na světě s výkonem 840 koní už také většina z nás ví. Je dokonce i známým faktem, že má tak ohromné zrychlení, že mu asociace pořádající závody na čtvrt míle zakázala účast. V sériovém stavu totiž dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za neuvěřitelných 2,3 vteřiny. Co nám tedy ještě Dodge o svém speciálním voze neřekl? Je toho překvapivě dost!
Motor, který Dodge Demon pohání, byl převzat ze slabšího Dodge Challenger SRT Hellcar. Aby však 6,2 litrová V8 vydržela nárůst výkonu, muselo být vyměněno přes 62% vnitřností motoru. Výměny se tak dočkal blok, kliková hřídel, písty nebo kompresor. Jednu věc však má Hellcat a Demon podobnou - hlava válců pro oba motory byla vytvářena na speciálním CNC stroji, určeném jen pro tyto dva vozy. Než je motor odeslán k zabudování do vozu, musí projít pořádnou zkouškou v podobě 42 minut v otáčkách 5,200 ot/min.
Kromě technických faktů ale Dodge uvolnil i některé zajímavosti. Jednou z nich jen informace o tom, že během závodu na 1/4 míle (402 metrů) spotřebuje Demon 4,900 litrů vzduchu - pro srovnání se jedná o kapacitu plic asi 816 lidí. Vzduch z kabiny posádky by Demon dokázal spotřebovat během pouhých 243 metrů.
Zajímavé jsou i parametry chladícího systému. Ten musí zvládat uchladit teplo, které by se dalo převést na jmenovitý výkon 258 kW. To by stačilo na ohřátí litru vody z pokojové teploty do bodu varu za 1,2 vteřiny. Podobnou elektrickou náročnost by mělo například 250 toustovačů.
Pokud se vrátíme zpět k motoru, do toho přitéká vysokooktanové palivo rychlostí 5.1 litru za vteřinu, což odpovídá průměrné sprchové hlavici. Navíc je během každého zdvihu na píst a ojnici vyvíjena síla asi 11 tun (to odpovídá zhruba pěti Challengerum Demon) a to všechno 50x za vteřinu při otářkách 6,300 ot/min.
Poslední zajímavostí je přetížení, které dokáže vůz během zrychlení vyvinout. Díky točivému moment 1,044 Nm vám žaludek začne svírat přetížení 1,8G.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.