Ačkoliv se Dodge Challenger SRT Demon dočkal pompézního oficiálního představení již na autosalonu v New Yorku, stále nás jeho výrobce udivuje novými zajímavostmi. Co nového nám tedy naposledy prozradil o nejrychlejším produkčním autě světa?
Že je Dodge Challenger Demon jedním z nejsilnějších aut není žádnou novinkou. Že má pod kapotou nejsilnější osmiválec na světě s výkonem 840 koní už také většina z nás ví. Je dokonce i známým faktem, že má tak ohromné zrychlení, že mu asociace pořádající závody na čtvrt míle zakázala účast. V sériovém stavu totiž dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za neuvěřitelných 2,3 vteřiny. Co nám tedy ještě Dodge o svém speciálním voze neřekl? Je toho překvapivě dost!
Motor, který Dodge Demon pohání, byl převzat ze slabšího Dodge Challenger SRT Hellcar. Aby však 6,2 litrová V8 vydržela nárůst výkonu, muselo být vyměněno přes 62% vnitřností motoru. Výměny se tak dočkal blok, kliková hřídel, písty nebo kompresor. Jednu věc však má Hellcat a Demon podobnou - hlava válců pro oba motory byla vytvářena na speciálním CNC stroji, určeném jen pro tyto dva vozy. Než je motor odeslán k zabudování do vozu, musí projít pořádnou zkouškou v podobě 42 minut v otáčkách 5,200 ot/min.
Kromě technických faktů ale Dodge uvolnil i některé zajímavosti. Jednou z nich jen informace o tom, že během závodu na 1/4 míle (402 metrů) spotřebuje Demon 4,900 litrů vzduchu - pro srovnání se jedná o kapacitu plic asi 816 lidí. Vzduch z kabiny posádky by Demon dokázal spotřebovat během pouhých 243 metrů.
Zajímavé jsou i parametry chladícího systému. Ten musí zvládat uchladit teplo, které by se dalo převést na jmenovitý výkon 258 kW. To by stačilo na ohřátí litru vody z pokojové teploty do bodu varu za 1,2 vteřiny. Podobnou elektrickou náročnost by mělo například 250 toustovačů.
Pokud se vrátíme zpět k motoru, do toho přitéká vysokooktanové palivo rychlostí 5.1 litru za vteřinu, což odpovídá průměrné sprchové hlavici. Navíc je během každého zdvihu na píst a ojnici vyvíjena síla asi 11 tun (to odpovídá zhruba pěti Challengerum Demon) a to všechno 50x za vteřinu při otářkách 6,300 ot/min.
Poslední zajímavostí je přetížení, které dokáže vůz během zrychlení vyvinout. Díky točivému moment 1,044 Nm vám žaludek začne svírat přetížení 1,8G.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?