Ačkoliv se Dodge Challenger SRT Demon dočkal pompézního oficiálního představení již na autosalonu v New Yorku, stále nás jeho výrobce udivuje novými zajímavostmi. Co nového nám tedy naposledy prozradil o nejrychlejším produkčním autě světa?
Že je Dodge Challenger Demon jedním z nejsilnějších aut není žádnou novinkou. Že má pod kapotou nejsilnější osmiválec na světě s výkonem 840 koní už také většina z nás ví. Je dokonce i známým faktem, že má tak ohromné zrychlení, že mu asociace pořádající závody na čtvrt míle zakázala účast. V sériovém stavu totiž dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za neuvěřitelných 2,3 vteřiny. Co nám tedy ještě Dodge o svém speciálním voze neřekl? Je toho překvapivě dost!
Motor, který Dodge Demon pohání, byl převzat ze slabšího Dodge Challenger SRT Hellcar. Aby však 6,2 litrová V8 vydržela nárůst výkonu, muselo být vyměněno přes 62% vnitřností motoru. Výměny se tak dočkal blok, kliková hřídel, písty nebo kompresor. Jednu věc však má Hellcat a Demon podobnou - hlava válců pro oba motory byla vytvářena na speciálním CNC stroji, určeném jen pro tyto dva vozy. Než je motor odeslán k zabudování do vozu, musí projít pořádnou zkouškou v podobě 42 minut v otáčkách 5,200 ot/min.
Kromě technických faktů ale Dodge uvolnil i některé zajímavosti. Jednou z nich jen informace o tom, že během závodu na 1/4 míle (402 metrů) spotřebuje Demon 4,900 litrů vzduchu - pro srovnání se jedná o kapacitu plic asi 816 lidí. Vzduch z kabiny posádky by Demon dokázal spotřebovat během pouhých 243 metrů.
Zajímavé jsou i parametry chladícího systému. Ten musí zvládat uchladit teplo, které by se dalo převést na jmenovitý výkon 258 kW. To by stačilo na ohřátí litru vody z pokojové teploty do bodu varu za 1,2 vteřiny. Podobnou elektrickou náročnost by mělo například 250 toustovačů.
Pokud se vrátíme zpět k motoru, do toho přitéká vysokooktanové palivo rychlostí 5.1 litru za vteřinu, což odpovídá průměrné sprchové hlavici. Navíc je během každého zdvihu na píst a ojnici vyvíjena síla asi 11 tun (to odpovídá zhruba pěti Challengerum Demon) a to všechno 50x za vteřinu při otářkách 6,300 ot/min.
Poslední zajímavostí je přetížení, které dokáže vůz během zrychlení vyvinout. Díky točivému moment 1,044 Nm vám žaludek začne svírat přetížení 1,8G.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?