Pokud chcete zajistit svému dítěti komfortní a hlavně bezpečné cestování, je potřeba mu zvolit vhodnou autosedačku. Ačkoliv vám toto téma může přijít triviálním, možná vás samotné překvapí, na co všechno je třeba si dát pozor.
Kdykoliv převážíte malé dítě v autě, vystavujete ho vysokému riziku poranění. To se však dá minimalizovat koupí a používáním kvalitní a bezpečné autosedačky, která se o vaše dítě postará za všech okolností.
Pokud jste si doteď mysleli, že rozhodující roli hraje při výběru autosedačky věk, musíme vás zklamat. Nejdůležitější je totiž velikost vašeho dítěte, zejména váha a výška. Jedině správně zvolená autosedačka, která bude vaše dítě perfektně obklopovat, vám zajistí maximální možnou míru ochrany.
Také se smiřte s tím, že nemá smysl kupovat větší sedačku se slovy "Do toho doroste", neboť byste riskovali dětský život a beztak příliš neušetřili. Během růstu totiž každé dítě několik autosedaček vystřídá. Pro snazší výběr se ale můžete orientovat alespoň podle jednoduché tabulky se čtyřmi skupinami podle hmotnosti:
Skupina 0: od narození do 13 kg Skupina I: od 9 do 18 kg Skupina II: od 15 do 25 kg Skupina III: od 22 do 36 kgPokud tedy víte,v jaké skupině budete hledat, máte z poloviny vyhráno. Nyní je ale potřeba zhodnotit další detaily, jako např. výška dítěte, hodnocení v testech bezpečnosti, upevňovací systém, univerzálnost, směr ukotvení, materiály nebo komfort.
Chcete-li mít jistotu o bezpečí pro vaše dítě, rozhodně se vydejte pátrat na internet po informacích o vámi zvoleném modelu. Testy autosedaček můžete najít na různých webech zaměřených na spotřebitelské testy, YouTube nebo u ADAC. Kromě bezpečí při nárazech samotných se zaměřte i na jedovaté látky v materiálech atd.
Samotná volba systému uchycení je poměrně jednoduchá - buď sáhnete po klasickém kotvení pomocí bezpečnostních pásů, nebo si zvolíte systém ISOFIX. V každém případě je ale vhodné přijet s vozem k prodejně a montáž sedačky si vyzkoušet, případně požádat o pomoc. Systém ISOFIX totiž může být univerzální i specificky zaměřen na určitě modely. Naopak při poutání pásem může dojít ke špatnému umístění pásu a jeho pozdějšímu uvolnění.
Pokud cestujete více jak jedním vozem, zaměřte se i na to, zda je autosedačka univerzální. Některé sedačky, zvláště ty pro nejmenší, navíc mohou disponovat oddělitelnou základnou. Ta může ve voze zůstat a využít hlavní část autosedačky k přenášení dítěte nebo ve spojení s kočárkem.
Vhodné je také uvažovat o směru, jakým se autosedačka montuje. Ačkoliv je hezké, že chcete dopřát svým dětem výhled na cestu před sebou a chcete na ně vidět ve zpětném zrcátku, podle posledních testů se ukazuje, že sedačky montované zády proti směru jízdy jsou pro děti bezpečnější. V případě čelního nárazu totiž nedochází k takovému namáhání jejich páteře.
Často opomíjenou věcí je i komfort sedačky. Při cestách na dlouhé vzdálenosti je totiž dítě dlouho pevně upoutané na jednom místě, což by nebavilo nikoho. Nejlepší možností proto je, vybírat sedačku přímo s dítětem.
Závěrem je ještě třeba říci, že výběr autosedačky je věc, u které se nevyplatí šetřit. Koupě autosedačky z bazaru je pak vyloženým hazardováním. Materiál, ze kterého jsou sedačky vyrobeny, totiž časem ztrácí své vlastnosti a hlavně tuhost. Navíc nikdy nemáte stoprocentní jistotu, zda si dětská sedačka v rukou původního majitele nějakou nehodou neprošla a není tak skrytě poškozena.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.