Pokud chcete zajistit svému dítěti komfortní a hlavně bezpečné cestování, je potřeba mu zvolit vhodnou autosedačku. Ačkoliv vám toto téma může přijít triviálním, možná vás samotné překvapí, na co všechno je třeba si dát pozor.
Kdykoliv převážíte malé dítě v autě, vystavujete ho vysokému riziku poranění. To se však dá minimalizovat koupí a používáním kvalitní a bezpečné autosedačky, která se o vaše dítě postará za všech okolností.
Pokud jste si doteď mysleli, že rozhodující roli hraje při výběru autosedačky věk, musíme vás zklamat. Nejdůležitější je totiž velikost vašeho dítěte, zejména váha a výška. Jedině správně zvolená autosedačka, která bude vaše dítě perfektně obklopovat, vám zajistí maximální možnou míru ochrany.
Také se smiřte s tím, že nemá smysl kupovat větší sedačku se slovy "Do toho doroste", neboť byste riskovali dětský život a beztak příliš neušetřili. Během růstu totiž každé dítě několik autosedaček vystřídá. Pro snazší výběr se ale můžete orientovat alespoň podle jednoduché tabulky se čtyřmi skupinami podle hmotnosti:
Skupina 0: od narození do 13 kg Skupina I: od 9 do 18 kg Skupina II: od 15 do 25 kg Skupina III: od 22 do 36 kgPokud tedy víte,v jaké skupině budete hledat, máte z poloviny vyhráno. Nyní je ale potřeba zhodnotit další detaily, jako např. výška dítěte, hodnocení v testech bezpečnosti, upevňovací systém, univerzálnost, směr ukotvení, materiály nebo komfort.
Chcete-li mít jistotu o bezpečí pro vaše dítě, rozhodně se vydejte pátrat na internet po informacích o vámi zvoleném modelu. Testy autosedaček můžete najít na různých webech zaměřených na spotřebitelské testy, YouTube nebo u ADAC. Kromě bezpečí při nárazech samotných se zaměřte i na jedovaté látky v materiálech atd.
Samotná volba systému uchycení je poměrně jednoduchá - buď sáhnete po klasickém kotvení pomocí bezpečnostních pásů, nebo si zvolíte systém ISOFIX. V každém případě je ale vhodné přijet s vozem k prodejně a montáž sedačky si vyzkoušet, případně požádat o pomoc. Systém ISOFIX totiž může být univerzální i specificky zaměřen na určitě modely. Naopak při poutání pásem může dojít ke špatnému umístění pásu a jeho pozdějšímu uvolnění.
Pokud cestujete více jak jedním vozem, zaměřte se i na to, zda je autosedačka univerzální. Některé sedačky, zvláště ty pro nejmenší, navíc mohou disponovat oddělitelnou základnou. Ta může ve voze zůstat a využít hlavní část autosedačky k přenášení dítěte nebo ve spojení s kočárkem.
Vhodné je také uvažovat o směru, jakým se autosedačka montuje. Ačkoliv je hezké, že chcete dopřát svým dětem výhled na cestu před sebou a chcete na ně vidět ve zpětném zrcátku, podle posledních testů se ukazuje, že sedačky montované zády proti směru jízdy jsou pro děti bezpečnější. V případě čelního nárazu totiž nedochází k takovému namáhání jejich páteře.
Často opomíjenou věcí je i komfort sedačky. Při cestách na dlouhé vzdálenosti je totiž dítě dlouho pevně upoutané na jednom místě, což by nebavilo nikoho. Nejlepší možností proto je, vybírat sedačku přímo s dítětem.
Závěrem je ještě třeba říci, že výběr autosedačky je věc, u které se nevyplatí šetřit. Koupě autosedačky z bazaru je pak vyloženým hazardováním. Materiál, ze kterého jsou sedačky vyrobeny, totiž časem ztrácí své vlastnosti a hlavně tuhost. Navíc nikdy nemáte stoprocentní jistotu, zda si dětská sedačka v rukou původního majitele nějakou nehodou neprošla a není tak skrytě poškozena.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?