Každý držitel řidičského průkazu by měl z autoškoly odcházet s povědomím, co znamená plná čára, značka zákaz předjíždění a jak se chovat v místech, kde se takové značené objeví. Někteří řidiči v tom však stále mají nejasnosti, proto jsme připravili takový malý souhrn toho nejdůležitějšího, včetně hrozících pokut.
Kromě značek a plných čar na silnici se k zákazu předjíždění vztahuje několik všeobecných pravidel, které by si měl pamatovat opravdu každý. Pokud byste si je chtěli sami zopakovat, nalezli byste je v Zákonu č. 361/2000 Sb. (Zákon o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů) pod paragrafem § 17/ 5:
5) Řidič nesmí předjíždět
a) nemá-li před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí,
b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet,
c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích,
d) na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi,
e) dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo podle odstavce 1 nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu vyznačeném na vozovce v tomtéž směru jízdy,
f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí
1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1 (Vpravo se předjíždí vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy)
2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,
3. na hlavní pozemní komunikaci,
4. na křižovatce s řízeným provozem.
g) na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním.
Porušením těchto pravidel se dopustíte "Nedovolené předjíždění", což je jeden z nejvážnějších přestupků. Jeho spáchání není možné řešit v blokovém řízení, proto je po spáchání přestupku s řidičem zahájeno správní řízení. V tom pak hrozí pokuta v rozmezí 5.000-10.000 Kč, 7 bodů do karty řidiče a zákaz činnosti řízení motorových vozidel v rozpětí 6 měsíců až jednoho roku.
Značka "Zákaz předjíždění"
Kromě obecně platných zásad může být předjíždění ještě zakázáno pomocí značky "Zákaz předjíždění" nebo "Zákaz předjíždění pro nákladní automobily". Pouze z těchto dvou značek plyne výslovný zákaz předjíždění. Pokud byste je tedy ignorovali, hrozí vám stejný postih, jako v prvním případě, tedy pokuta až 10.000 Kč, 7 bodů a zákaz řízení minimálně na půl roku.
K této značce se ale váže i jedna výjimka. Zákaz se totiž týká pouze předjíždění motorových vozidel, což v praxi znamená, že můžete předjet cyklistu, chodce, povoz, jezdce na zvířeti nebo jiné nemotorové vozidlo. Výjimka se vztahuje i na předjíždění motorek, nesmí ale mít postranní vozík. Tato výjimka se ale nevztahuje na všeobecně platné zákazy podle § 17.
Plná čára/čáry
Plná čára, respektive "vodorovné dopravní značení" ve skutečnosti žádnou značku zákazu předjíždění nepředstavuje.
Jednoduchou plnou čáru řidiči pouze nesmějí přejíždět nebo přesahovat nákladem, pokud to není nutné k objíždění, odbočování mimo pozemní komunikace nebo vjíždění na pozemní komunikace. Dvojitou plnou čáru je pak zakázáno přejíždět nebo přesahovat nákladem s výjimkou objíždění.
Samotné přejetí plné čáry je ale trestáno mnohem mírněji, než "Nedovolené předjíždění". Přejetím plné čáry se totiž dopustíte pouze přestupku kvalifikovaného jako "Jiné porušení povinností", za což vám hrozí bloková pokuta do 2.000 Kč nebo pokuta ve správním řízení v rozmezí 1.500 - 2.500 Kč. Nebude vám však hrozit zákaz činnosti ani žádný bodový postih.
Myslete ale na to, že značka "Zákaz předjíždění" a plná čára/y se často kombinují. A nezapomínejte ani na to, že pokud je plná čára umístěna například před křižovatkou, nepřehlednou zatáčkou, atd. (viz § 17/ 5), jejím přejetím byste se dopustili přestupku "Nedovolené předjíždění" a hrozil by vám vyšší trest.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?