Vlastnit exotický rychlý vůz je snem mnohých. Navíc žijeme v době, kdy je stále snazší si své sny plnit. Pokud ale mezi vaše sny patří vlastnictví vozu Ferrari F360, je důležité si uvědomit, že koupí vše jen začíná. Jeho provoz totiž nepatří mezi nejlevnější záležitosti.
Ferrari 360 Modena se vyrábělo v letech 1999 až 2005 jakožto nástupce modelu F335. Modena dostala nový lehčí a tužší podvozek a o design její karoserie se postaral Pininfarina. Uprostřed vozu byl uložen motor V8 o objemu 3,6 litru s výkonem 294 kW (400 koní) a točivým momentem 373 Nm.
Kromě klasické šestistupňové manuální převodovky si zákazníci mohli objednat i elektrohydraulickou "F1" manuální převodovku. I přes svou váhu takřka 1,5 tuny dokázala Modena dosáhnout rychlosti 100 km/h za necelých 5 vteřin. Maximální rychlost činila 283 km/h.
Ve vodách českého internetu se toho o nákladech spojených s vlastnictvím Modeny příliš nedozvíme, proto jsme se podívali do zahraničí, kde jsme našli hned dva zajímavé zdroje.
Tím prvním je spisovatel a milovník vozů Dough DeMuro. Ten vlastnil své Ferrari F360 necelý rok a hrdě o něm prohlašuje, že to bylo jedno z nejspolehlivějších sportovních aut, které měl. Když vůz kupoval, měl najeto 17.000 mil (27.000 km). Na serveru Jalopnik vyčíslil své náklady spojené s provozováním Ferrari na 13.129 dolarů (cca 323.000 Kč).
Do této částky je ale zahrnuta i ztráta hodnoty mezi nákupem a prodejem, která tvoří 8.500 dolarů (cca 209.000 Kč). Náklady na údržbu za 12 měsíců a 5.000 ujetých mil (cca 8.000 km) činily 4.629 dolarů (cca 114,000 Kč) a zahrnovaly nákup nových pneumatik, 2x výměnu oleje, kompletní výměnu předních brzd, opravu proražené pneumatiky a výměnu baterie.
Druhým majitelem F360, který nechal svět nahlédnout do tajů spojených s údržbou staršího Ferrari, je Rob Ferretti. Ten tomuto tématu věnoval video na svém YouTube kanálu superspeedersRob. Svou Modenu kupoval s nájezdem 52.000 mil (83.000 km) a v době natáčení videa ji vlastnil více než 2 roky. Za tu dobu s ní ujel přes 8.000 mil (cca 12.800 km) a celkově ho údržba Ferrari přišla na 8.000 dolarů (cca 197.000 Kč).
První velkou investici představovala výměna vadné spojky, díky které Rob koupil Ferrari za podstatně nižší cenu. Spojka včetně práce přišla na 2.500 dolarů (cca 61.000 Kč). Dále bylo potřeba vyměnit lambda sondu, baterii a výdech ventilace. Další velkou investici zapříčinil únik oleje. Za ten mohlo špatné těsnění pod víkem ventilů.
Během této opravy se ale Rob rozhodl i k tzv. velkému servisu, který u vozů Ferrari probíhá každé 4 roky a pro mnoho majitelů je noční můrou. Kromě servisu motoru došlo i na výměnu brzd na obou nápravách. Účet ze tento servis se vyšplhal na částku 4.500 dolarů (cca 110.000 Kč), přičemž samotný servis motoru stál 2.000 dolarů (cca 49.000 Kč), což není zas tak zlé pokud si člověk uvědomí, že jako nový stál tento vůz přes 3,5 milionu korun.
Významnou položkou vlastnictví podobně exkluzivních vozů je samozřejmě pojištění. Jeho výši a podmínky se nám ale zjistit nepodařilo, neboť se jedná o velice specifickou záležitost.
Konkrétně model F360 je všeobecně hodnocen jako jeden ze spolehlivějších vozů, který kdy automobilka sídlící v Maranellu vyrobila. V ČR se navíc v současné době jeden velice hezký kousek prodává. Jeho tachometr ukazuje nájezd 52 950 km a cena činí 1.950.000 Kč.
Pokud na podobný vůz máte finance ale nevíte jak jeho koupi ospravedlnit před rodinou, můžete jim třeba říci, že u podobných automobilů, pokud si je ponecháte delší dobu a udržíte je ve výborném stavu, se dá počítat s budoucím růstem hodnoty.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.