Vlastnit exotický rychlý vůz je snem mnohých. Navíc žijeme v době, kdy je stále snazší si své sny plnit. Pokud ale mezi vaše sny patří vlastnictví vozu Ferrari F360, je důležité si uvědomit, že koupí vše jen začíná. Jeho provoz totiž nepatří mezi nejlevnější záležitosti.
Ferrari 360 Modena se vyrábělo v letech 1999 až 2005 jakožto nástupce modelu F335. Modena dostala nový lehčí a tužší podvozek a o design její karoserie se postaral Pininfarina. Uprostřed vozu byl uložen motor V8 o objemu 3,6 litru s výkonem 294 kW (400 koní) a točivým momentem 373 Nm.
Kromě klasické šestistupňové manuální převodovky si zákazníci mohli objednat i elektrohydraulickou "F1" manuální převodovku. I přes svou váhu takřka 1,5 tuny dokázala Modena dosáhnout rychlosti 100 km/h za necelých 5 vteřin. Maximální rychlost činila 283 km/h.
Ve vodách českého internetu se toho o nákladech spojených s vlastnictvím Modeny příliš nedozvíme, proto jsme se podívali do zahraničí, kde jsme našli hned dva zajímavé zdroje.
Tím prvním je spisovatel a milovník vozů Dough DeMuro. Ten vlastnil své Ferrari F360 necelý rok a hrdě o něm prohlašuje, že to bylo jedno z nejspolehlivějších sportovních aut, které měl. Když vůz kupoval, měl najeto 17.000 mil (27.000 km). Na serveru Jalopnik vyčíslil své náklady spojené s provozováním Ferrari na 13.129 dolarů (cca 323.000 Kč).
Do této částky je ale zahrnuta i ztráta hodnoty mezi nákupem a prodejem, která tvoří 8.500 dolarů (cca 209.000 Kč). Náklady na údržbu za 12 měsíců a 5.000 ujetých mil (cca 8.000 km) činily 4.629 dolarů (cca 114,000 Kč) a zahrnovaly nákup nových pneumatik, 2x výměnu oleje, kompletní výměnu předních brzd, opravu proražené pneumatiky a výměnu baterie.
Druhým majitelem F360, který nechal svět nahlédnout do tajů spojených s údržbou staršího Ferrari, je Rob Ferretti. Ten tomuto tématu věnoval video na svém YouTube kanálu superspeedersRob. Svou Modenu kupoval s nájezdem 52.000 mil (83.000 km) a v době natáčení videa ji vlastnil více než 2 roky. Za tu dobu s ní ujel přes 8.000 mil (cca 12.800 km) a celkově ho údržba Ferrari přišla na 8.000 dolarů (cca 197.000 Kč).
První velkou investici představovala výměna vadné spojky, díky které Rob koupil Ferrari za podstatně nižší cenu. Spojka včetně práce přišla na 2.500 dolarů (cca 61.000 Kč). Dále bylo potřeba vyměnit lambda sondu, baterii a výdech ventilace. Další velkou investici zapříčinil únik oleje. Za ten mohlo špatné těsnění pod víkem ventilů.
Během této opravy se ale Rob rozhodl i k tzv. velkému servisu, který u vozů Ferrari probíhá každé 4 roky a pro mnoho majitelů je noční můrou. Kromě servisu motoru došlo i na výměnu brzd na obou nápravách. Účet ze tento servis se vyšplhal na částku 4.500 dolarů (cca 110.000 Kč), přičemž samotný servis motoru stál 2.000 dolarů (cca 49.000 Kč), což není zas tak zlé pokud si člověk uvědomí, že jako nový stál tento vůz přes 3,5 milionu korun.
Významnou položkou vlastnictví podobně exkluzivních vozů je samozřejmě pojištění. Jeho výši a podmínky se nám ale zjistit nepodařilo, neboť se jedná o velice specifickou záležitost.
Konkrétně model F360 je všeobecně hodnocen jako jeden ze spolehlivějších vozů, který kdy automobilka sídlící v Maranellu vyrobila. V ČR se navíc v současné době jeden velice hezký kousek prodává. Jeho tachometr ukazuje nájezd 52 950 km a cena činí 1.950.000 Kč.
Pokud na podobný vůz máte finance ale nevíte jak jeho koupi ospravedlnit před rodinou, můžete jim třeba říci, že u podobných automobilů, pokud si je ponecháte delší dobu a udržíte je ve výborném stavu, se dá počítat s budoucím růstem hodnoty.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.