V inzerátech autobazarů se často objevuje formulka "Vůz po nekuřákovi", která má pro mnoho kupujících zásadní význam. Co ale dělat v případě, kdy vůz uvnitř opravdu silně zapáchá po cigaretovém dýmu a vy ho přesto toužíte mít? Dá se vůbec takový "interiér" trvale vyčistit?
Boj se zápachem z cigaret se dá rozdělit do tří kategorií, možná bychom je mohli nazvat spíše i etapami. Vždy je potřeba zbavit se nejdříve usazenin fyzickou cestou. Tedy zbavit se popílku na palubní desce a v čalounění - což můžeme i vlastními silami. Pak je potřeba vzít k ruce chemii, která nám pomůže odstranit zápach zažraný do látek a čalounění. Pokud se ale zápachu v automobilu nezbavíte ani opakováním prvních dvou možností, je potřeba nasadit těžkou mechanizaci. Nejlépe pak svěřit automobil do rukou profesionálů.
1. etapa: Hrubý úklid
Vyndejte popelník, pořádně ho vymyjte, vyčistěte a klidně ho vykoupejte v osvěžovači vzduchu. Poté se chopte vysavače, a celý vůz důkladně vyluxujte. Nezapomínejte na strop a důkladnou péči věnujte okolí řidičova okénka. To si totiž většina kuřáků stahuje s mylnou představou, že jím odejde všechen dým. Ten se ale v čalounění, pásech a nejbližším okolí okénka usazuje a později zapáchá.
Nic nepokazíte ani desinfekcí ventilačního systému a výměnou kabinového filtru. Celou první etapu můžete zakončit použitím osvěžovače a pravidelným větráním automobilu.
2. etapa: Chemické prostředky
Použití chemie se rozhodně nevyhnete, zvláště pokud chcete mít interiér opravdu čistý. Dnešní trh už je naštěstí dostatečně zásoben různými čistícími prostředky na všechny typy materiálů, které se v automobilu mohou vyskytnout, ať už jde o plasty, látku či kůži. Pokud byste ale nemohli nic vhodného najít, chybu neuděláte ani s univerzálními čističi na příslušné materiály, které najdete v každé drogerii.
Vždy si působení těchto prostředků zkontrolujte na nějakém méně viditelném místě. Jakmile máte jistotu, že nedojde k poškození, vrhněte se na pečlivé drhnutí každého kousku interiéru. V případě čističů čalounění a koberců klidně použijte kartáček a prostředek do látky zapracujte - vždy podle instrukcí výrobce. Nezapomínejte na pásy ani na hůře přístupné prostory pod sedačkami nebo na jejich bocích. Pokud to bude nutné, klidně sedačky demontujte. Výsledek tím jen posílíte.
3. Etapa: Profesionální mechanizace
Zápach z cigaret je prevít, a pokud se ho ani usilovným a opakovaným čištěním nezbavite, nezbývá jiná varianta, než svěřit vůz odborníkům. Ti většinou používají speciální průmyslové nástroje jako tepovací vysavače, parní čističe či ozónové čističe a nástavce pro špatně přístupná místa. Také mají v použití těchto nástrojů praxi, takže i když možná některý z těchto nástrojů vlastníte, profesionálové by měli být schopni zajistit vám lepší výsledky za kratší čas, který vy můžete strávit příjemnějšími činnostmi. Zvlášť na jaře se navíc tyto úklidové společnosti předhánějí s akcemi na slevových portálech. Správným načasováním tak můžete ušetřit nemalý peníz.
Celý pokus o zbavení se zápachu v interiéru můžete ještě podpořit pravidelným větráním a pár osvědčenými babskými radami. Tou první je rozmístění prodyšných balíčků s namletou kávou v interiéru vozu. Káva má totiž vlastnost pohlcovat pachy. Další možností je použití jedlé sody jako univerzálního čističe na koberce i jako pohlcovače pachů. Jedlou sodu stačí kartáčkem zapracovat do koberce, nechat alespoň 30 minut působit, a poté vysát. Na plasty a skla můžete použít roztok vody a octa v poměru cca 1 ku 8.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.