V inzerátech autobazarů se často objevuje formulka "Vůz po nekuřákovi", která má pro mnoho kupujících zásadní význam. Co ale dělat v případě, kdy vůz uvnitř opravdu silně zapáchá po cigaretovém dýmu a vy ho přesto toužíte mít? Dá se vůbec takový "interiér" trvale vyčistit?
Boj se zápachem z cigaret se dá rozdělit do tří kategorií, možná bychom je mohli nazvat spíše i etapami. Vždy je potřeba zbavit se nejdříve usazenin fyzickou cestou. Tedy zbavit se popílku na palubní desce a v čalounění - což můžeme i vlastními silami. Pak je potřeba vzít k ruce chemii, která nám pomůže odstranit zápach zažraný do látek a čalounění. Pokud se ale zápachu v automobilu nezbavíte ani opakováním prvních dvou možností, je potřeba nasadit těžkou mechanizaci. Nejlépe pak svěřit automobil do rukou profesionálů.
1. etapa: Hrubý úklid
Vyndejte popelník, pořádně ho vymyjte, vyčistěte a klidně ho vykoupejte v osvěžovači vzduchu. Poté se chopte vysavače, a celý vůz důkladně vyluxujte. Nezapomínejte na strop a důkladnou péči věnujte okolí řidičova okénka. To si totiž většina kuřáků stahuje s mylnou představou, že jím odejde všechen dým. Ten se ale v čalounění, pásech a nejbližším okolí okénka usazuje a později zapáchá.
Nic nepokazíte ani desinfekcí ventilačního systému a výměnou kabinového filtru. Celou první etapu můžete zakončit použitím osvěžovače a pravidelným větráním automobilu.
2. etapa: Chemické prostředky
Použití chemie se rozhodně nevyhnete, zvláště pokud chcete mít interiér opravdu čistý. Dnešní trh už je naštěstí dostatečně zásoben různými čistícími prostředky na všechny typy materiálů, které se v automobilu mohou vyskytnout, ať už jde o plasty, látku či kůži. Pokud byste ale nemohli nic vhodného najít, chybu neuděláte ani s univerzálními čističi na příslušné materiály, které najdete v každé drogerii.
Vždy si působení těchto prostředků zkontrolujte na nějakém méně viditelném místě. Jakmile máte jistotu, že nedojde k poškození, vrhněte se na pečlivé drhnutí každého kousku interiéru. V případě čističů čalounění a koberců klidně použijte kartáček a prostředek do látky zapracujte - vždy podle instrukcí výrobce. Nezapomínejte na pásy ani na hůře přístupné prostory pod sedačkami nebo na jejich bocích. Pokud to bude nutné, klidně sedačky demontujte. Výsledek tím jen posílíte.
3. Etapa: Profesionální mechanizace
Zápach z cigaret je prevít, a pokud se ho ani usilovným a opakovaným čištěním nezbavite, nezbývá jiná varianta, než svěřit vůz odborníkům. Ti většinou používají speciální průmyslové nástroje jako tepovací vysavače, parní čističe či ozónové čističe a nástavce pro špatně přístupná místa. Také mají v použití těchto nástrojů praxi, takže i když možná některý z těchto nástrojů vlastníte, profesionálové by měli být schopni zajistit vám lepší výsledky za kratší čas, který vy můžete strávit příjemnějšími činnostmi. Zvlášť na jaře se navíc tyto úklidové společnosti předhánějí s akcemi na slevových portálech. Správným načasováním tak můžete ušetřit nemalý peníz.
Celý pokus o zbavení se zápachu v interiéru můžete ještě podpořit pravidelným větráním a pár osvědčenými babskými radami. Tou první je rozmístění prodyšných balíčků s namletou kávou v interiéru vozu. Káva má totiž vlastnost pohlcovat pachy. Další možností je použití jedlé sody jako univerzálního čističe na koberce i jako pohlcovače pachů. Jedlou sodu stačí kartáčkem zapracovat do koberce, nechat alespoň 30 minut působit, a poté vysát. Na plasty a skla můžete použít roztok vody a octa v poměru cca 1 ku 8.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.