V inzerátech autobazarů se často objevuje formulka "Vůz po nekuřákovi", která má pro mnoho kupujících zásadní význam. Co ale dělat v případě, kdy vůz uvnitř opravdu silně zapáchá po cigaretovém dýmu a vy ho přesto toužíte mít? Dá se vůbec takový "interiér" trvale vyčistit?
Boj se zápachem z cigaret se dá rozdělit do tří kategorií, možná bychom je mohli nazvat spíše i etapami. Vždy je potřeba zbavit se nejdříve usazenin fyzickou cestou. Tedy zbavit se popílku na palubní desce a v čalounění - což můžeme i vlastními silami. Pak je potřeba vzít k ruce chemii, která nám pomůže odstranit zápach zažraný do látek a čalounění. Pokud se ale zápachu v automobilu nezbavíte ani opakováním prvních dvou možností, je potřeba nasadit těžkou mechanizaci. Nejlépe pak svěřit automobil do rukou profesionálů.
1. etapa: Hrubý úklid
Vyndejte popelník, pořádně ho vymyjte, vyčistěte a klidně ho vykoupejte v osvěžovači vzduchu. Poté se chopte vysavače, a celý vůz důkladně vyluxujte. Nezapomínejte na strop a důkladnou péči věnujte okolí řidičova okénka. To si totiž většina kuřáků stahuje s mylnou představou, že jím odejde všechen dým. Ten se ale v čalounění, pásech a nejbližším okolí okénka usazuje a později zapáchá.
Nic nepokazíte ani desinfekcí ventilačního systému a výměnou kabinového filtru. Celou první etapu můžete zakončit použitím osvěžovače a pravidelným větráním automobilu.
2. etapa: Chemické prostředky
Použití chemie se rozhodně nevyhnete, zvláště pokud chcete mít interiér opravdu čistý. Dnešní trh už je naštěstí dostatečně zásoben různými čistícími prostředky na všechny typy materiálů, které se v automobilu mohou vyskytnout, ať už jde o plasty, látku či kůži. Pokud byste ale nemohli nic vhodného najít, chybu neuděláte ani s univerzálními čističi na příslušné materiály, které najdete v každé drogerii.
Vždy si působení těchto prostředků zkontrolujte na nějakém méně viditelném místě. Jakmile máte jistotu, že nedojde k poškození, vrhněte se na pečlivé drhnutí každého kousku interiéru. V případě čističů čalounění a koberců klidně použijte kartáček a prostředek do látky zapracujte - vždy podle instrukcí výrobce. Nezapomínejte na pásy ani na hůře přístupné prostory pod sedačkami nebo na jejich bocích. Pokud to bude nutné, klidně sedačky demontujte. Výsledek tím jen posílíte.
3. Etapa: Profesionální mechanizace
Zápach z cigaret je prevít, a pokud se ho ani usilovným a opakovaným čištěním nezbavite, nezbývá jiná varianta, než svěřit vůz odborníkům. Ti většinou používají speciální průmyslové nástroje jako tepovací vysavače, parní čističe či ozónové čističe a nástavce pro špatně přístupná místa. Také mají v použití těchto nástrojů praxi, takže i když možná některý z těchto nástrojů vlastníte, profesionálové by měli být schopni zajistit vám lepší výsledky za kratší čas, který vy můžete strávit příjemnějšími činnostmi. Zvlášť na jaře se navíc tyto úklidové společnosti předhánějí s akcemi na slevových portálech. Správným načasováním tak můžete ušetřit nemalý peníz.
Celý pokus o zbavení se zápachu v interiéru můžete ještě podpořit pravidelným větráním a pár osvědčenými babskými radami. Tou první je rozmístění prodyšných balíčků s namletou kávou v interiéru vozu. Káva má totiž vlastnost pohlcovat pachy. Další možností je použití jedlé sody jako univerzálního čističe na koberce i jako pohlcovače pachů. Jedlou sodu stačí kartáčkem zapracovat do koberce, nechat alespoň 30 minut působit, a poté vysát. Na plasty a skla můžete použít roztok vody a octa v poměru cca 1 ku 8.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?