Jistě se vám to stalo, že jste narazili na bezohledného řidiče a řekli jste si, teď mít důkaz pro policii. Nicméně, i když kameru v autě na skle mít budete, je třeba dbát na několik základních pravidel. Váš úmysl se také může obrátit proti vám.
Kamera v autě vám může zajistit velmi důležité důkazy. A vlastnit kameru je současný nejen motoristický fenomén. S jejich zvyšující se popularitou přibývají otazníky nad možnostmi jejich využití. Na co je třeba si dát pozor? "Pokud kamera není umístěna v zorném poli řidiče, nejsou rozeznatelné obličeje jiných osob a záznam používáte pouze pro vlastní potřebu, pak je používání kamer legální," říká odborník ze sdružení pro poškozené.V takovém případě mají pojišťovny povinnost mlčenlivosti o skutečnostech, které se při likvidaci škodních událostí dozví. "Záběry z kamery tak lze předložit i pojišťovně likvidující nehodu a nebude to považováno za šíření záznamu," doplňuje.
Základní pravidla pro použití kamery:
1) Kamera vám v žádném případě nesmí překážet ve výhledu z auta
2) Nesmíte zaznamenávat obličeje jiných osob - nesmí být rozpoznatelné (zákon o ochraně osobních údajů)
3) Své video záznamy nesmíte šířit mezi známými a ani na sociálních sítích nebo je poskytovat ve zpravodajství
4) V případě, že záběry z jízdy poskytnete policii, může je v případě vašeho porušení předpisů použít proti vám jako důkaz
A jak je to se zákonem o ochraně osobních údajů? Ten se nevztahuje na zpracování osobních údajů, které provádí fyzická osoba výlučně pro osobní potřebu. "Stejně tak souhlas nahrávané osoby s pořizováním záznamu je nutný pouze v případě, že je nahrávaná osoba na záznamu rozeznatelná," říká odborník. Pokud si ale kameru umístíte například na zadní sklo, kde by mohla být rozeznatelná registrační značka vozidla či obličej řidiče jedoucího za vámi a nahrávku navíc umístíte například na internet, pak se dopouštíte protiprávního jednání.Záznam jako důkaz u souduPokud se stane nehoda, za důkaz slouží vše, co může vést k prokázání tvrzených skutečností a bylo získáno v souladu se zákonem. O připuštění jednotlivých důkazů však rozhoduje soudce. "Pokud by měl záznam sloužit k prokázání vzniku a průběhu dopravní nehody, pak si myslím, že by jej soud měl připustil," předpokládá odborník.Podstatně komplikovanější situace nastává tehdy, pokud proti sobě stojí svědecká výpověď, záznam z kamery či vyjádření policie. V takovou chvíli platí zásada volného hodnocení důkazů, soud tedy hodnotí každý z nich jednotlivě a všechny pak ve vzájemných souvislostech. Po provedeném hodnocení důkazů pak dojde k závěru, zda považuje tvrzení účastníků za prokázaná či nikoliv.V ojedinělých případech může být nahrávka použita dokonce proti jejímu pořizovateli. "Například, pokud je z nahrávky patrné, že řidič překročil povolenou rychlost. Policie má zákonnou povinnost zahájit šetření a to i tehdy, pokud záznam předkládám jako důkaz v jiném přestupku", uzavírá Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.