Jistě se vám to stalo, že jste narazili na bezohledného řidiče a řekli jste si, teď mít důkaz pro policii. Nicméně, i když kameru v autě na skle mít budete, je třeba dbát na několik základních pravidel. Váš úmysl se také může obrátit proti vám.
Kamera v autě vám může zajistit velmi důležité důkazy. A vlastnit kameru je současný nejen motoristický fenomén. S jejich zvyšující se popularitou přibývají otazníky nad možnostmi jejich využití. Na co je třeba si dát pozor? "Pokud kamera není umístěna v zorném poli řidiče, nejsou rozeznatelné obličeje jiných osob a záznam používáte pouze pro vlastní potřebu, pak je používání kamer legální," říká odborník ze sdružení pro poškozené.V takovém případě mají pojišťovny povinnost mlčenlivosti o skutečnostech, které se při likvidaci škodních událostí dozví. "Záběry z kamery tak lze předložit i pojišťovně likvidující nehodu a nebude to považováno za šíření záznamu," doplňuje.
Základní pravidla pro použití kamery:
1) Kamera vám v žádném případě nesmí překážet ve výhledu z auta
2) Nesmíte zaznamenávat obličeje jiných osob - nesmí být rozpoznatelné (zákon o ochraně osobních údajů)
3) Své video záznamy nesmíte šířit mezi známými a ani na sociálních sítích nebo je poskytovat ve zpravodajství
4) V případě, že záběry z jízdy poskytnete policii, může je v případě vašeho porušení předpisů použít proti vám jako důkaz
A jak je to se zákonem o ochraně osobních údajů? Ten se nevztahuje na zpracování osobních údajů, které provádí fyzická osoba výlučně pro osobní potřebu. "Stejně tak souhlas nahrávané osoby s pořizováním záznamu je nutný pouze v případě, že je nahrávaná osoba na záznamu rozeznatelná," říká odborník. Pokud si ale kameru umístíte například na zadní sklo, kde by mohla být rozeznatelná registrační značka vozidla či obličej řidiče jedoucího za vámi a nahrávku navíc umístíte například na internet, pak se dopouštíte protiprávního jednání.Záznam jako důkaz u souduPokud se stane nehoda, za důkaz slouží vše, co může vést k prokázání tvrzených skutečností a bylo získáno v souladu se zákonem. O připuštění jednotlivých důkazů však rozhoduje soudce. "Pokud by měl záznam sloužit k prokázání vzniku a průběhu dopravní nehody, pak si myslím, že by jej soud měl připustil," předpokládá odborník.Podstatně komplikovanější situace nastává tehdy, pokud proti sobě stojí svědecká výpověď, záznam z kamery či vyjádření policie. V takovou chvíli platí zásada volného hodnocení důkazů, soud tedy hodnotí každý z nich jednotlivě a všechny pak ve vzájemných souvislostech. Po provedeném hodnocení důkazů pak dojde k závěru, zda považuje tvrzení účastníků za prokázaná či nikoliv.V ojedinělých případech může být nahrávka použita dokonce proti jejímu pořizovateli. "Například, pokud je z nahrávky patrné, že řidič překročil povolenou rychlost. Policie má zákonnou povinnost zahájit šetření a to i tehdy, pokud záznam předkládám jako důkaz v jiném přestupku", uzavírá Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.