Požár automobilu se dle dostupných statistik jeví jako příliš podceňované riziko. Vždyť čísla mluví jasně – při požárech v dopravě za loňský rok uhynulo 42 lidí. V roce 2015 dokonce o deset více, a nepříjemné prvenství patří roku 2006, když přišlo tímto způsobem o život 132 lidí.
Nejhorší na požáru automobilu je rychlost (s)hoření, která je způsobena jednak použitými materiály a také vysokými provozními teplotami některých z nich. I když to zní neuvěřitelně, automobil může být ohněm kompletně zničený během dvou minut, a jistě si dokážete představit následky člověka, který v takovém automobilu uvízne. Přežití je v této situaci otázkami vteřin, a proto je velmi důležité především velmi rychlé hasení.
Na otázku hasící sprej ano či ne tedy doporučujeme jednoznačné ano. Důležité je ale také složení hasícího spreje - tím nejvhodnějším pro osobní vozidla je práškový, a postačí nám malý, kilový či dvoukilový. Sprejovým ani pěnovým také neuděláme nic špatného, ale v zimě u těchto typů hrozí zamrznutí. Důležité je také umístění – je to stejné jako s reflexní vestou. I když zákon její umístění nijak neupravuje, je v našem osobním zájmu, aby byly tyto věci co nejrychleji po ruce, a abychom nemuseli kvůli jejich vyndání vyskládat celý kufr. Nejvhodnějším umístěním jsou úchyty k podlaze v prostoru předních sedadel či schránka spolujezdce. Navíc ho můžeme v nouzi použít i jako kladivo, kdybychom se například dostali k dopravní nehodě se vzpříčenými dveřmi.
Pokud tedy uvidíte jiného motoristu v nouzi, neváhejte a zastavte. Nemyslete sobecky jen na sebe a poskytněte pomoc druhým. Nikdy totiž nevíte, kdy stejnou pomoc budete potřebovat sami, a i když se některé události jeví za volantem projíždějící vozu jako maličkosti, mnohdy může jít i o život.
Pokud se dostanete k požáru, vždy volejte na telefonní číslo 150 či 112 a postupujte podle pokynů.
Bezpečnostní zásady boje s ohněm na vozidle:1. Při jakémkoli podezření na požár – kouř, je cítit že se něco pálí apod. – je třeba co nejrychleji a bezpečně zastavit.2. Vypněte motor, a pokud je vozidlo vybaveno odpojovačem baterie, vypněte baterie. Již to mnohdy stačí, pokud požár vzniká od zkratu v elektroinstalaci. Většina požárů vzniká v motorové části nebo od rozpáleného výfuku.3. Opusťte vozidlo a s připraveným hasicím přístrojem proveďte vizuální kontrolu. Zjistěte, kde požár vznikl – stačí pohled pod vozidlo od zadní části až dopředu pod motor.4. Pokud se potvrdí požár či žhnutí, všichni by měli co nejrychleji opustit vozidlo a to do bezpečné vzdálenosti (deset metrů rozhodně nestačí) a mimo silnici.5. Pokud hoří motorový prostor a máte hasicí přístroj, nikdy zcela neotevírejte kapotu! Haste nejprve jen s lehce pootevřenou kapotou motoru, abyste zabránili přístupu vzduchu. Pozor na popálení od rozžhavené kapoty! Hašení provádějte na zasažená místa.6. Zároveň vyzvěte někdo ze spolucestujících a ohlaste požár na linku 150 nebo 112.7. Nemáte-li hasicí přístroj k dispozici, lze použít na hašení zasaženého místa deku, kabát, či něco jiného, co by zabránilo přístupu vzduchu a požár se tak nemohl šířit. To platí jen v případě, že se jedná o začínající požár, ve stadiu žhnutí či malého zahoření.8. V případě požáru většího celku, nebo nejste-li schopni požár uhasit, či nemáte-li dostatek hasících prostředků, počkejte na příjezd požární jednotky v bezpečné vzdálenosti. 9. Pokud možno, snažte se odklonit projíždějící vozidla, ale vše záleží na situaci a místě požáru. Bezpečnost vaše i ostatních účastníků je nejdůležitější!10. Dojde li k požáru vozidla následkem dopravní nehody situace je podstatně složitější a jedná se hlavně o záchranu lidských životů.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.