Pořídit do auta hasící přístroj? Pravidla, jak při požáru postupovat

AutoRoad.cz, 3. dubna 2017, 12:14 Google+

Požár automobilu se dle dostupných statistik jeví jako příliš podceňované riziko. Vždyť čísla mluví jasně – při požárech v dopravě za loňský rok uhynulo 42 lidí. V roce 2015 dokonce o deset více, a nepříjemné prvenství patří roku 2006, když přišlo tímto způsobem o život 132 lidí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
oheň

oheň | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Nejhorší na požáru automobilu je rychlost (s)hoření, která je způsobena jednak použitými materiály a také vysokými provozními teplotami některých z nich. I když to zní neuvěřitelně, automobil může být ohněm kompletně zničený během dvou minut, a jistě si dokážete představit následky člověka, který v takovém automobilu uvízne. Přežití je v této situaci otázkami vteřin, a proto je velmi důležité především velmi rychlé hasení.

Na otázku hasící sprej ano či ne tedy doporučujeme jednoznačné ano. Důležité je ale také složení hasícího spreje - tím nejvhodnějším pro osobní vozidla je práškový, a postačí nám malý, kilový či dvoukilový. Sprejovým ani pěnovým také neuděláme nic špatného, ale v zimě u těchto typů hrozí zamrznutí. Důležité je také umístění – je to stejné jako s reflexní vestou. I když zákon její umístění nijak neupravuje, je v našem osobním zájmu, aby byly tyto věci co nejrychleji po ruce, a abychom nemuseli kvůli jejich vyndání vyskládat celý kufr. Nejvhodnějším umístěním jsou úchyty k podlaze v prostoru předních sedadel či schránka spolujezdce. Navíc ho můžeme v nouzi použít i jako kladivo, kdybychom se například dostali k dopravní nehodě se vzpříčenými dveřmi.


Pokud tedy uvidíte jiného motoristu v nouzi, neváhejte a zastavte. Nemyslete sobecky jen na sebe a poskytněte pomoc druhým. Nikdy totiž nevíte, kdy stejnou pomoc budete potřebovat sami, a i když se některé události jeví za volantem projíždějící vozu jako maličkosti, mnohdy může jít i o život.

Pokud se dostanete k požáru, vždy volejte na telefonní číslo 150 či 112 a postupujte podle pokynů.  

Bezpečnostní zásady boje s ohněm na vozidle:
1. Při jakémkoli podezření na požár – kouř, je cítit že se něco pálí apod. – je třeba co nejrychleji a bezpečně zastavit.
2. Vypněte motor, a pokud je vozidlo vybaveno odpojovačem baterie, vypněte baterie. Již to mnohdy stačí, pokud požár vzniká od zkratu v elektroinstalaci. Většina požárů vzniká v motorové části nebo od rozpáleného výfuku.
3. Opusťte vozidlo a s připraveným hasicím přístrojem proveďte vizuální kontrolu. Zjistěte, kde požár vznikl – stačí pohled pod vozidlo od zadní části až dopředu pod motor.
4. Pokud se potvrdí požár či žhnutí, všichni by měli co nejrychleji opustit vozidlo a to do bezpečné vzdálenosti (deset metrů rozhodně nestačí) a mimo silnici.
5. Pokud hoří motorový prostor a máte hasicí přístroj, nikdy zcela neotevírejte kapotu! Haste nejprve jen s lehce pootevřenou kapotou motoru, abyste zabránili přístupu vzduchu. Pozor na popálení od rozžhavené kapoty! Hašení provádějte na zasažená místa.
6. Zároveň vyzvěte někdo ze spolucestujících a ohlaste požár na linku 150 nebo 112.
7. Nemáte-li hasicí přístroj k dispozici, lze použít na hašení zasaženého místa deku, kabát, či něco jiného, co by zabránilo přístupu vzduchu a požár se tak nemohl šířit. To platí jen v případě, že se jedná o začínající požár, ve stadiu žhnutí či malého zahoření.
8. V případě požáru většího celku, nebo nejste-li schopni požár uhasit, či nemáte-li dostatek hasících prostředků, počkejte na příjezd požární jednotky v bezpečné vzdálenosti.
9. Pokud možno, snažte se odklonit projíždějící vozidla, ale vše záleží na situaci a místě požáru. Bezpečnost vaše i ostatních účastníků je nejdůležitější!
10. Dojde li k požáru vozidla následkem dopravní nehody situace je podstatně složitější a jedná se hlavně o záchranu lidských životů.

Vytisknout

Diskuze: Pořídit do auta hasící přístroj? Pravidla, jak při požáru postupovat

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Bugatti představuje své nové jízdní kolo

Chcete Bugatti se dvěma koly? Jedno takové je nyní na prodej

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud