Požár automobilu se dle dostupných statistik jeví jako příliš podceňované riziko. Vždyť čísla mluví jasně – při požárech v dopravě za loňský rok uhynulo 42 lidí. V roce 2015 dokonce o deset více, a nepříjemné prvenství patří roku 2006, když přišlo tímto způsobem o život 132 lidí.
Nejhorší na požáru automobilu je rychlost (s)hoření, která je způsobena jednak použitými materiály a také vysokými provozními teplotami některých z nich. I když to zní neuvěřitelně, automobil může být ohněm kompletně zničený během dvou minut, a jistě si dokážete představit následky člověka, který v takovém automobilu uvízne. Přežití je v této situaci otázkami vteřin, a proto je velmi důležité především velmi rychlé hasení.
Na otázku hasící sprej ano či ne tedy doporučujeme jednoznačné ano. Důležité je ale také složení hasícího spreje - tím nejvhodnějším pro osobní vozidla je práškový, a postačí nám malý, kilový či dvoukilový. Sprejovým ani pěnovým také neuděláme nic špatného, ale v zimě u těchto typů hrozí zamrznutí. Důležité je také umístění – je to stejné jako s reflexní vestou. I když zákon její umístění nijak neupravuje, je v našem osobním zájmu, aby byly tyto věci co nejrychleji po ruce, a abychom nemuseli kvůli jejich vyndání vyskládat celý kufr. Nejvhodnějším umístěním jsou úchyty k podlaze v prostoru předních sedadel či schránka spolujezdce. Navíc ho můžeme v nouzi použít i jako kladivo, kdybychom se například dostali k dopravní nehodě se vzpříčenými dveřmi.
Pokud tedy uvidíte jiného motoristu v nouzi, neváhejte a zastavte. Nemyslete sobecky jen na sebe a poskytněte pomoc druhým. Nikdy totiž nevíte, kdy stejnou pomoc budete potřebovat sami, a i když se některé události jeví za volantem projíždějící vozu jako maličkosti, mnohdy může jít i o život.
Pokud se dostanete k požáru, vždy volejte na telefonní číslo 150 či 112 a postupujte podle pokynů.
Bezpečnostní zásady boje s ohněm na vozidle:1. Při jakémkoli podezření na požár – kouř, je cítit že se něco pálí apod. – je třeba co nejrychleji a bezpečně zastavit.2. Vypněte motor, a pokud je vozidlo vybaveno odpojovačem baterie, vypněte baterie. Již to mnohdy stačí, pokud požár vzniká od zkratu v elektroinstalaci. Většina požárů vzniká v motorové části nebo od rozpáleného výfuku.3. Opusťte vozidlo a s připraveným hasicím přístrojem proveďte vizuální kontrolu. Zjistěte, kde požár vznikl – stačí pohled pod vozidlo od zadní části až dopředu pod motor.4. Pokud se potvrdí požár či žhnutí, všichni by měli co nejrychleji opustit vozidlo a to do bezpečné vzdálenosti (deset metrů rozhodně nestačí) a mimo silnici.5. Pokud hoří motorový prostor a máte hasicí přístroj, nikdy zcela neotevírejte kapotu! Haste nejprve jen s lehce pootevřenou kapotou motoru, abyste zabránili přístupu vzduchu. Pozor na popálení od rozžhavené kapoty! Hašení provádějte na zasažená místa.6. Zároveň vyzvěte někdo ze spolucestujících a ohlaste požár na linku 150 nebo 112.7. Nemáte-li hasicí přístroj k dispozici, lze použít na hašení zasaženého místa deku, kabát, či něco jiného, co by zabránilo přístupu vzduchu a požár se tak nemohl šířit. To platí jen v případě, že se jedná o začínající požár, ve stadiu žhnutí či malého zahoření.8. V případě požáru většího celku, nebo nejste-li schopni požár uhasit, či nemáte-li dostatek hasících prostředků, počkejte na příjezd požární jednotky v bezpečné vzdálenosti. 9. Pokud možno, snažte se odklonit projíždějící vozidla, ale vše záleží na situaci a místě požáru. Bezpečnost vaše i ostatních účastníků je nejdůležitější!10. Dojde li k požáru vozidla následkem dopravní nehody situace je podstatně složitější a jedná se hlavně o záchranu lidských životů.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?