Požár automobilu se dle dostupných statistik jeví jako příliš podceňované riziko. Vždyť čísla mluví jasně – při požárech v dopravě za loňský rok uhynulo 42 lidí. V roce 2015 dokonce o deset více, a nepříjemné prvenství patří roku 2006, když přišlo tímto způsobem o život 132 lidí.
Nejhorší na požáru automobilu je rychlost (s)hoření, která je způsobena jednak použitými materiály a také vysokými provozními teplotami některých z nich. I když to zní neuvěřitelně, automobil může být ohněm kompletně zničený během dvou minut, a jistě si dokážete představit následky člověka, který v takovém automobilu uvízne. Přežití je v této situaci otázkami vteřin, a proto je velmi důležité především velmi rychlé hasení.
Na otázku hasící sprej ano či ne tedy doporučujeme jednoznačné ano. Důležité je ale také složení hasícího spreje - tím nejvhodnějším pro osobní vozidla je práškový, a postačí nám malý, kilový či dvoukilový. Sprejovým ani pěnovým také neuděláme nic špatného, ale v zimě u těchto typů hrozí zamrznutí. Důležité je také umístění – je to stejné jako s reflexní vestou. I když zákon její umístění nijak neupravuje, je v našem osobním zájmu, aby byly tyto věci co nejrychleji po ruce, a abychom nemuseli kvůli jejich vyndání vyskládat celý kufr. Nejvhodnějším umístěním jsou úchyty k podlaze v prostoru předních sedadel či schránka spolujezdce. Navíc ho můžeme v nouzi použít i jako kladivo, kdybychom se například dostali k dopravní nehodě se vzpříčenými dveřmi.
Pokud tedy uvidíte jiného motoristu v nouzi, neváhejte a zastavte. Nemyslete sobecky jen na sebe a poskytněte pomoc druhým. Nikdy totiž nevíte, kdy stejnou pomoc budete potřebovat sami, a i když se některé události jeví za volantem projíždějící vozu jako maličkosti, mnohdy může jít i o život.
Pokud se dostanete k požáru, vždy volejte na telefonní číslo 150 či 112 a postupujte podle pokynů.
Bezpečnostní zásady boje s ohněm na vozidle:1. Při jakémkoli podezření na požár – kouř, je cítit že se něco pálí apod. – je třeba co nejrychleji a bezpečně zastavit.2. Vypněte motor, a pokud je vozidlo vybaveno odpojovačem baterie, vypněte baterie. Již to mnohdy stačí, pokud požár vzniká od zkratu v elektroinstalaci. Většina požárů vzniká v motorové části nebo od rozpáleného výfuku.3. Opusťte vozidlo a s připraveným hasicím přístrojem proveďte vizuální kontrolu. Zjistěte, kde požár vznikl – stačí pohled pod vozidlo od zadní části až dopředu pod motor.4. Pokud se potvrdí požár či žhnutí, všichni by měli co nejrychleji opustit vozidlo a to do bezpečné vzdálenosti (deset metrů rozhodně nestačí) a mimo silnici.5. Pokud hoří motorový prostor a máte hasicí přístroj, nikdy zcela neotevírejte kapotu! Haste nejprve jen s lehce pootevřenou kapotou motoru, abyste zabránili přístupu vzduchu. Pozor na popálení od rozžhavené kapoty! Hašení provádějte na zasažená místa.6. Zároveň vyzvěte někdo ze spolucestujících a ohlaste požár na linku 150 nebo 112.7. Nemáte-li hasicí přístroj k dispozici, lze použít na hašení zasaženého místa deku, kabát, či něco jiného, co by zabránilo přístupu vzduchu a požár se tak nemohl šířit. To platí jen v případě, že se jedná o začínající požár, ve stadiu žhnutí či malého zahoření.8. V případě požáru většího celku, nebo nejste-li schopni požár uhasit, či nemáte-li dostatek hasících prostředků, počkejte na příjezd požární jednotky v bezpečné vzdálenosti. 9. Pokud možno, snažte se odklonit projíždějící vozidla, ale vše záleží na situaci a místě požáru. Bezpečnost vaše i ostatních účastníků je nejdůležitější!10. Dojde li k požáru vozidla následkem dopravní nehody situace je podstatně složitější a jedná se hlavně o záchranu lidských životů.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?