Odstraněný filtr pevných částic? Pozor, můžete mít velký problém

Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo (2017)
Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo (2017), foto: Roman Havlín
AutoRoad.cz 13. března 2017 07:35
Sdílej:

Moderní vznětové motory se bez filtru pevných částic již neobejdou. Bez něj ale auto do provozu nesmí.

S příchodem emisní normy Euro 4 a následně Euro 5 se začaly rozšiřovat filtry pevných částic ve vozech se vznětovými motory. Jak název napovídá, slouží k odstranění pevných částic z výfukových zplodin a tím je čistí. Dnes je filtr pevných částic nutností, aby moderní diesel vyhověl emisním normám.

Jenže s filtry pevných částic mohou být problémy a jejich výměna bývá často velmi drahá. Někteří majitelé dieselů si snažili usnadnit život tím, že nechali problematický filtr pevných částic z vozu odstranit. Funkci motoru to neovlivní, ale ovlivní to složení výfukových plynů. "Takto upravené auto nesplňuje vyhlášku a nesmí na silnice," varuje odborník.

Obrovské riziko ale čeká na někoho, kdo si takto upravené auto koupí. Nejen, že neprojde technickou a emisní prohlídkou, ale navíc ho čeká velmi nákladná zpětná montáž filtru pevných částic, pokud chce své auto provozovat. Přitom běžný servis filtru pevných částic není tak nákladný jako jeho zpětná montáž.

A jak vlastně poznat, jestli má kupované auto v pořádku filtr pevných částic? Zřejmě se nevyhnete návštěvě servisu a důkladné diagnostice, která prověří, zda je filtr pevných částic namontován a zda není potřeba ho vyměnit nebo aspoň repasovat. Některé vozy také používají speciální aditiva do paliva, která usnadňují funkci filtru pevných částic.

"Aditivovaný systém používají například vozy Peugeot nebo Citroën s motory HDI," připomíná Foltýn. Nevýhodou je nutnost doplňovat aditiva podle předepsaného servisního intervalu, nicméně kompenzuje to výhoda rychlejší regenerace filtru pevných částic při nižších teplotách, což prodlužuje jeho životnost a spolehlivost.

Záleží na použitém systému filtrace zplodin, ale dopředu si podle VIN kódu kupovaného vozu v autorizovaném servisu nebo u specialisty ověřte, jak se servis filtru pevných částic u vámi kupovaného auta provádí a kolik to stojí. Některé vozy mají filtr bezúdržbový, ale pokud dojde k jeho závadě, může se výměna velice prodražit. "Ceny nových filtrů pevných částic jsou velmi variabilní. Koupíte ho za necelých deset tisíc korun, ale také vás může stát přes padesát tisíc," upozorňuje odborník. Záleží zkrátka na autě a modelu.

Pokud kupujete ojeté auto s dieselovým motorem, postupujte velmi opatrně. Nejlepší je se obrátit na zavedeného a spolehlivého prodejce ojetých vozů, který disponuje širokou nabídkou prověřených a kvalitních aut. Solidní prodejce vám navíc umožní důkladnou prohlídku i ve vámi vybraném servisu a poskytne vám aspoň nějaké garance.

Když ale koupíte ojetý diesel od někoho jen tak na ulici, auto si důkladně neprověříte a později zjistíte, že má například odstraněný filtr pevných částic, jen těžko se dočkáte náhrady škody a vrácení peněz. A sami pak budete muset nainstalování filtru pevných částic zaplatit.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.