Odstraněný filtr pevných částic? Pozor, můžete mít velký problém

Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo (2017)
Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo (2017), foto: Roman Havlín
AutoRoad.cz 13. března 2017 7:35
Sdílej:

Moderní vznětové motory se bez filtru pevných částic již neobejdou. Bez něj ale auto do provozu nesmí.

S příchodem emisní normy Euro 4 a následně Euro 5 se začaly rozšiřovat filtry pevných částic ve vozech se vznětovými motory. Jak název napovídá, slouží k odstranění pevných částic z výfukových zplodin a tím je čistí. Dnes je filtr pevných částic nutností, aby moderní diesel vyhověl emisním normám.

Jenže s filtry pevných částic mohou být problémy a jejich výměna bývá často velmi drahá. Někteří majitelé dieselů si snažili usnadnit život tím, že nechali problematický filtr pevných částic z vozu odstranit. Funkci motoru to neovlivní, ale ovlivní to složení výfukových plynů. "Takto upravené auto nesplňuje vyhlášku a nesmí na silnice," varuje odborník.

Obrovské riziko ale čeká na někoho, kdo si takto upravené auto koupí. Nejen, že neprojde technickou a emisní prohlídkou, ale navíc ho čeká velmi nákladná zpětná montáž filtru pevných částic, pokud chce své auto provozovat. Přitom běžný servis filtru pevných částic není tak nákladný jako jeho zpětná montáž.

A jak vlastně poznat, jestli má kupované auto v pořádku filtr pevných částic? Zřejmě se nevyhnete návštěvě servisu a důkladné diagnostice, která prověří, zda je filtr pevných částic namontován a zda není potřeba ho vyměnit nebo aspoň repasovat. Některé vozy také používají speciální aditiva do paliva, která usnadňují funkci filtru pevných částic.

"Aditivovaný systém používají například vozy Peugeot nebo Citroën s motory HDI," připomíná Foltýn. Nevýhodou je nutnost doplňovat aditiva podle předepsaného servisního intervalu, nicméně kompenzuje to výhoda rychlejší regenerace filtru pevných částic při nižších teplotách, což prodlužuje jeho životnost a spolehlivost.

Záleží na použitém systému filtrace zplodin, ale dopředu si podle VIN kódu kupovaného vozu v autorizovaném servisu nebo u specialisty ověřte, jak se servis filtru pevných částic u vámi kupovaného auta provádí a kolik to stojí. Některé vozy mají filtr bezúdržbový, ale pokud dojde k jeho závadě, může se výměna velice prodražit. "Ceny nových filtrů pevných částic jsou velmi variabilní. Koupíte ho za necelých deset tisíc korun, ale také vás může stát přes padesát tisíc," upozorňuje odborník. Záleží zkrátka na autě a modelu.

Pokud kupujete ojeté auto s dieselovým motorem, postupujte velmi opatrně. Nejlepší je se obrátit na zavedeného a spolehlivého prodejce ojetých vozů, který disponuje širokou nabídkou prověřených a kvalitních aut. Solidní prodejce vám navíc umožní důkladnou prohlídku i ve vámi vybraném servisu a poskytne vám aspoň nějaké garance.

Když ale koupíte ojetý diesel od někoho jen tak na ulici, auto si důkladně neprověříte a později zjistíte, že má například odstraněný filtr pevných částic, jen těžko se dočkáte náhrady škody a vrácení peněz. A sami pak budete muset nainstalování filtru pevných částic zaplatit.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.