Moderní vznětové motory se bez filtru pevných částic již neobejdou. Bez něj ale auto do provozu nesmí.
S příchodem emisní normy Euro 4 a následně Euro 5 se začaly rozšiřovat filtry pevných částic ve vozech se vznětovými motory. Jak název napovídá, slouží k odstranění pevných částic z výfukových zplodin a tím je čistí. Dnes je filtr pevných částic nutností, aby moderní diesel vyhověl emisním normám.
Jenže s filtry pevných částic mohou být problémy a jejich výměna bývá často velmi drahá. Někteří majitelé dieselů si snažili usnadnit život tím, že nechali problematický filtr pevných částic z vozu odstranit. Funkci motoru to neovlivní, ale ovlivní to složení výfukových plynů. "Takto upravené auto nesplňuje vyhlášku a nesmí na silnice," varuje odborník.
Obrovské riziko ale čeká na někoho, kdo si takto upravené auto koupí. Nejen, že neprojde technickou a emisní prohlídkou, ale navíc ho čeká velmi nákladná zpětná montáž filtru pevných částic, pokud chce své auto provozovat. Přitom běžný servis filtru pevných částic není tak nákladný jako jeho zpětná montáž.
A jak vlastně poznat, jestli má kupované auto v pořádku filtr pevných částic? Zřejmě se nevyhnete návštěvě servisu a důkladné diagnostice, která prověří, zda je filtr pevných částic namontován a zda není potřeba ho vyměnit nebo aspoň repasovat. Některé vozy také používají speciální aditiva do paliva, která usnadňují funkci filtru pevných částic.
"Aditivovaný systém používají například vozy Peugeot nebo Citroën s motory HDI," připomíná Foltýn. Nevýhodou je nutnost doplňovat aditiva podle předepsaného servisního intervalu, nicméně kompenzuje to výhoda rychlejší regenerace filtru pevných částic při nižších teplotách, což prodlužuje jeho životnost a spolehlivost.
Záleží na použitém systému filtrace zplodin, ale dopředu si podle VIN kódu kupovaného vozu v autorizovaném servisu nebo u specialisty ověřte, jak se servis filtru pevných částic u vámi kupovaného auta provádí a kolik to stojí. Některé vozy mají filtr bezúdržbový, ale pokud dojde k jeho závadě, může se výměna velice prodražit. "Ceny nových filtrů pevných částic jsou velmi variabilní. Koupíte ho za necelých deset tisíc korun, ale také vás může stát přes padesát tisíc," upozorňuje odborník. Záleží zkrátka na autě a modelu.
Pokud kupujete ojeté auto s dieselovým motorem, postupujte velmi opatrně. Nejlepší je se obrátit na zavedeného a spolehlivého prodejce ojetých vozů, který disponuje širokou nabídkou prověřených a kvalitních aut. Solidní prodejce vám navíc umožní důkladnou prohlídku i ve vámi vybraném servisu a poskytne vám aspoň nějaké garance.
Když ale koupíte ojetý diesel od někoho jen tak na ulici, auto si důkladně neprověříte a později zjistíte, že má například odstraněný filtr pevných částic, jen těžko se dočkáte náhrady škody a vrácení peněz. A sami pak budete muset nainstalování filtru pevných částic zaplatit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.