Moderní vznětové motory se bez filtru pevných částic již neobejdou. Bez něj ale auto do provozu nesmí.
S příchodem emisní normy Euro 4 a následně Euro 5 se začaly rozšiřovat filtry pevných částic ve vozech se vznětovými motory. Jak název napovídá, slouží k odstranění pevných částic z výfukových zplodin a tím je čistí. Dnes je filtr pevných částic nutností, aby moderní diesel vyhověl emisním normám.
Jenže s filtry pevných částic mohou být problémy a jejich výměna bývá často velmi drahá. Někteří majitelé dieselů si snažili usnadnit život tím, že nechali problematický filtr pevných částic z vozu odstranit. Funkci motoru to neovlivní, ale ovlivní to složení výfukových plynů. "Takto upravené auto nesplňuje vyhlášku a nesmí na silnice," varuje odborník.
Obrovské riziko ale čeká na někoho, kdo si takto upravené auto koupí. Nejen, že neprojde technickou a emisní prohlídkou, ale navíc ho čeká velmi nákladná zpětná montáž filtru pevných částic, pokud chce své auto provozovat. Přitom běžný servis filtru pevných částic není tak nákladný jako jeho zpětná montáž.
A jak vlastně poznat, jestli má kupované auto v pořádku filtr pevných částic? Zřejmě se nevyhnete návštěvě servisu a důkladné diagnostice, která prověří, zda je filtr pevných částic namontován a zda není potřeba ho vyměnit nebo aspoň repasovat. Některé vozy také používají speciální aditiva do paliva, která usnadňují funkci filtru pevných částic.
"Aditivovaný systém používají například vozy Peugeot nebo Citroën s motory HDI," připomíná Foltýn. Nevýhodou je nutnost doplňovat aditiva podle předepsaného servisního intervalu, nicméně kompenzuje to výhoda rychlejší regenerace filtru pevných částic při nižších teplotách, což prodlužuje jeho životnost a spolehlivost.
Záleží na použitém systému filtrace zplodin, ale dopředu si podle VIN kódu kupovaného vozu v autorizovaném servisu nebo u specialisty ověřte, jak se servis filtru pevných částic u vámi kupovaného auta provádí a kolik to stojí. Některé vozy mají filtr bezúdržbový, ale pokud dojde k jeho závadě, může se výměna velice prodražit. "Ceny nových filtrů pevných částic jsou velmi variabilní. Koupíte ho za necelých deset tisíc korun, ale také vás může stát přes padesát tisíc," upozorňuje odborník. Záleží zkrátka na autě a modelu.
Pokud kupujete ojeté auto s dieselovým motorem, postupujte velmi opatrně. Nejlepší je se obrátit na zavedeného a spolehlivého prodejce ojetých vozů, který disponuje širokou nabídkou prověřených a kvalitních aut. Solidní prodejce vám navíc umožní důkladnou prohlídku i ve vámi vybraném servisu a poskytne vám aspoň nějaké garance.
Když ale koupíte ojetý diesel od někoho jen tak na ulici, auto si důkladně neprověříte a později zjistíte, že má například odstraněný filtr pevných částic, jen těžko se dočkáte náhrady škody a vrácení peněz. A sami pak budete muset nainstalování filtru pevných částic zaplatit.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.