Komentář – První sérii The Grand Tour už máme několik týdnů za sebou. Pokud jste si však mysleli, že si od automobilových pořadů odpočinete, BBC vás vyvede z omylu. Včera večer totiž odstartovala už čtyřiadvacátá série Top Gearu. Bez Chrise Evanse a s Mattem LeBlancem v čele.
Když BBC loni odvysílala první díl Top Gearu bez tria Clarkson, Hammond a May, byl to propadák. Kritika byla všudypřítomná a za velkou část z ní mohl Chris Evans. Zrzavý moderátor převzal vůdčí roli po Jeremy Clarksonovi a možná až moc se mu chtěl vyrovnat. Místo vlastního stylu tak víceméně parodoval svého prostořekého kolegu a celý pořad tím hodně degradoval. Nezachránil to ani Matt LeBlanc, ani Chris Harris nebo Eddie Jordan. Ještě před natáčením čtyřiadvacáté série se však Evans rozhodl tým opustit, čímž si Top Gear opět vysloužil pozornost fanoušků po celém světě. Do role ústředního moderátora byl dosazen Joey z Přátel, které doplnili Chris Harris a Rory Reid.
Že by se mohlo po dvanácti měsících odmlčení opět jednat o plnohodnotnou konkurenci The Grand Tour naznačil už trailer. A první díl tuto skutečnost v podstatě jen potvrdil. Top Gear se zbavil svých slabých článků a nahradil je novými a osvědčenými. Zpátky je tak například celebrita za volantem dostupného auta. Tím „dostupným autem“ je minimálně pro letošní rok Toyota GT86. Zpátky je i slavná trať, po níž se celebrity prohání. V první epizodě je to mimochodem James McAvoy, známý například z aktuálního snímku Rozpolcený. Vedení BBC vsadilo také na nové studio, vyzdobené klasickými supersporty a několika obrazovkami. Nechybí samozřejmě ani aktuálně testované stroje.
Co je ale možná vůbec nejdůležitější, ústřední trojice funguje! Sice zatím ne tak dobře jako parta okolo Clarksona, ale pořád je to oproti loňské situaci obrovský upgrade. Hned první reportáž navíc naznačí, že i v kvalitě záběrů má The Grand Tour konkurenci. Harris totiž v americké Daytoně prohání po okruhu Ferrari FXX K a jde mu opravdu výborně. Ve 4K rozlišení sice jednotlivé záběry nedostanete, zpomalené průjezdy zatáčkami zadními partiemi napřed jsou ale i tak neskutečně efektní. Nosnou částí prvního dílu je pak klasická výzva. Tentokrát moderátoři dostali za úkol koupit ojeté auto s velkým počtem najetých kilometrů a jízdou Kazachstánem ukázat, že je spolehlivé. Výsledek neprozradíme, ale přesně tento styl příspěvků nám v The Grand Tour chybí.
Trochu rozpačitě nicméně působil rozhovor s celebritou. McAvoy totiž oproti dřívějším zvyklostem prozradil jen několik málo zajímavostí o sobě či svém vozovém parku, mluvení totiž většinu času obstarali moderátoři. Tohle by se mělo do budoucna určitě zlepšit, Top Gear tady má totiž zajímavý potenciál. Vzpomeňte na divnou rubriku Celebrity Brain Crash, kde ke Clarksonovi a spol. slavné osobnosti ani nedojdou a vždy jakoby „vtipně“ zemřou. Co se povedlo více byl Harrisův instruktorský kurz, jak řídit GT86. Suma sumárum, jsem rád, že můžeme říct: Top Gear je zpátky! Konečně se nesnaží jen napodobit slavnou éru, ale dělá věci i trochu jinak a po svém. Pokud máte až za hrob rádi původní moderátory, pravděpodobně se vám první díl čtyřiadvacáté série líbit nebude. Jinak byste ale, i přes hodně průměrnou „třiadvacítku“, mohli dát BBC ještě jednu šanci.
Naše hodnocení: 85 %
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?