Komentář – První sérii The Grand Tour už máme několik týdnů za sebou. Pokud jste si však mysleli, že si od automobilových pořadů odpočinete, BBC vás vyvede z omylu. Včera večer totiž odstartovala už čtyřiadvacátá série Top Gearu. Bez Chrise Evanse a s Mattem LeBlancem v čele.
Když BBC loni odvysílala první díl Top Gearu bez tria Clarkson, Hammond a May, byl to propadák. Kritika byla všudypřítomná a za velkou část z ní mohl Chris Evans. Zrzavý moderátor převzal vůdčí roli po Jeremy Clarksonovi a možná až moc se mu chtěl vyrovnat. Místo vlastního stylu tak víceméně parodoval svého prostořekého kolegu a celý pořad tím hodně degradoval. Nezachránil to ani Matt LeBlanc, ani Chris Harris nebo Eddie Jordan. Ještě před natáčením čtyřiadvacáté série se však Evans rozhodl tým opustit, čímž si Top Gear opět vysloužil pozornost fanoušků po celém světě. Do role ústředního moderátora byl dosazen Joey z Přátel, které doplnili Chris Harris a Rory Reid.
Že by se mohlo po dvanácti měsících odmlčení opět jednat o plnohodnotnou konkurenci The Grand Tour naznačil už trailer. A první díl tuto skutečnost v podstatě jen potvrdil. Top Gear se zbavil svých slabých článků a nahradil je novými a osvědčenými. Zpátky je tak například celebrita za volantem dostupného auta. Tím „dostupným autem“ je minimálně pro letošní rok Toyota GT86. Zpátky je i slavná trať, po níž se celebrity prohání. V první epizodě je to mimochodem James McAvoy, známý například z aktuálního snímku Rozpolcený. Vedení BBC vsadilo také na nové studio, vyzdobené klasickými supersporty a několika obrazovkami. Nechybí samozřejmě ani aktuálně testované stroje.
Co je ale možná vůbec nejdůležitější, ústřední trojice funguje! Sice zatím ne tak dobře jako parta okolo Clarksona, ale pořád je to oproti loňské situaci obrovský upgrade. Hned první reportáž navíc naznačí, že i v kvalitě záběrů má The Grand Tour konkurenci. Harris totiž v americké Daytoně prohání po okruhu Ferrari FXX K a jde mu opravdu výborně. Ve 4K rozlišení sice jednotlivé záběry nedostanete, zpomalené průjezdy zatáčkami zadními partiemi napřed jsou ale i tak neskutečně efektní. Nosnou částí prvního dílu je pak klasická výzva. Tentokrát moderátoři dostali za úkol koupit ojeté auto s velkým počtem najetých kilometrů a jízdou Kazachstánem ukázat, že je spolehlivé. Výsledek neprozradíme, ale přesně tento styl příspěvků nám v The Grand Tour chybí.
Trochu rozpačitě nicméně působil rozhovor s celebritou. McAvoy totiž oproti dřívějším zvyklostem prozradil jen několik málo zajímavostí o sobě či svém vozovém parku, mluvení totiž většinu času obstarali moderátoři. Tohle by se mělo do budoucna určitě zlepšit, Top Gear tady má totiž zajímavý potenciál. Vzpomeňte na divnou rubriku Celebrity Brain Crash, kde ke Clarksonovi a spol. slavné osobnosti ani nedojdou a vždy jakoby „vtipně“ zemřou. Co se povedlo více byl Harrisův instruktorský kurz, jak řídit GT86. Suma sumárum, jsem rád, že můžeme říct: Top Gear je zpátky! Konečně se nesnaží jen napodobit slavnou éru, ale dělá věci i trochu jinak a po svém. Pokud máte až za hrob rádi původní moderátory, pravděpodobně se vám první díl čtyřiadvacáté série líbit nebude. Jinak byste ale, i přes hodně průměrnou „třiadvacítku“, mohli dát BBC ještě jednu šanci.
Naše hodnocení: 85 %
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.