V Česku dominovaly bílá se šedivou, stříbrná a žlutá zcela propadly Černá byla znakem luxusu, červená sportovního srdce.
Bílý odstín nového vozidla byl v loňském roce již pošesté za sebou celosvětovou jedničkou. Rozhodlo se pro něj 37 procent kupujících. Miláčkem byla u čínských řidičů, kde jí dalo přednost 57 procent novopečených majitelů nového automobilu. Vysoké oblibě se těšila také v ostatních asijských státech (48 %) a Africe (47 %). Naopak nejmenší podíl si získala v Severní Americe (25 %), Evropě (27 %) a Rusku (28 %), byť i zde byla barvou první volby.
Osmnáctiprocentní podíl a současně pomyslnou druhou pozici celosvětově získala barva černá. Nejčastěji se pro ni rozhodli japonští kupující (22 %), v těsném závěsu jsou Severní Amerika (21 %) a Evropa (20 %). Výraznou výjimkou byla Indie. Zde se černá nenosí, což potvrdilo to, že se pro ni rozhodla jen 3 procenta majitelů nových aut. „V Evropě byla ovšem černá barva jedničkou u kategorií osobních automobilů, které si majitelé pořizují i s ohledem na potřebu vyjádření své prestiže. U vozidel střední třídy si ji zvolilo 23, v luxusní kategorii dokonce 35 procent kupujících,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Shodně po 11 procentech majitelů nových aut se rozhodlo pro šedivou či stříbrnou barvu. Celosvětově obliba stříbrné klesá, naopak stále více kupujících se rozhoduje pro barvu šedivou. Mezi jednotlivými regiony panují markantní rozdíly. Šedivá byla hitem v Jižní Koreji, přednost jí dalo 19 procent majitelů nových vozů. Stala se tak druhou nejoblíbenější barvou. V Evropě se pro ni rozhodlo 17 procent a v Severní Americe 16 procent automobilistů. Stříbrná byla se 31 procenty barvou první volby v Indii. Druhou příčku obsadila v Jižní Americe (24 %), Rusku (17 %) a Africe (16 %). Naopak až jako čtvrtou ji volili kupující v Evropě, Severní Americe, Číně a Jižní Koreji.
S výrazným odstupem následují barvy červená, modrá či hnědá (resp. béžová). Přízeň nových majitelů aut si získaly shodně po 6 procentech. Červená je nejpopulárnější v Severní Americe, kde se pro ni rozhodla celá desetina kupujících, naopak se jí vyhýbají Číňané (2 %) a také Afričané (4 %). V Evropě zlákala 6 procent majitelů nových vozů. Zde se naopak 9 procent kupujících rozhodlo pro barvu modrou, podobně jako v Rusku. Modrou ale nemají rádi v Číně, do některého z jejích odstínů byl oděn jen každý stý nový automobil. Jen o procento více příznivců si získala v zemích Jižní Ameriky. Hnědá či béžová barva je nejoblíbenější v Číně či Rusku (8 % nových vozidel), naopak jen 2 procenta kupujících ji zvolilo v Africe či Jižní Americe.
Pro žlutou (respektive zlatou) barvu se globálně rozhodla 3 procenta kupců. Nejraději ji mají v Číně (5 %) a Indii (4 %), na opačném konci se nacházejí Evropa, Japonsko, Jižní Korea a Afrika (po 1 %).
Zelená barva se objevila jen na každém stém novém automobilu. Výjimkou byli Rusové, kde se pro ni rozhodlo 5 procent kupujících, v ostatních částech světa se jednalo o jedno, maximálně dvě (Severní Amerika a Indie) procenta.
Češi měli nejraději bílou a šedou. Jsou však velké rozdíly mezi jednotlivými značkami
V roce 2016 nejčastěji vyjel nový osobní automobil z prodejny v bílé barvě (29,5 %). Druhá příčka patřila barvě šedé (21,1 %) a třetí pak modré (13,6 %). V těsném závěsu pak následovaly černá (12 %) a červená (11,1 %). Hnědá si získala 6,8 % kupujících, zelenožlutá 2,7 %, zelená 1,9 %. Další barvy byly na nových automobilech spíše raritou. Oranžová se vyskytla na 0,7 % vozidel, fialová, stříbrná a žlutá shodně jen na každém tisícím novém vozidle. Oproti evropskému průměru jsou u nás výrazně oblíbenější barvy červená, modrá a zelená, naopak citelně méně se prodává aut černých a stříbrných.
Zajímavé je srovnání popularity barev u nově registrovaných vozidel v roce 2011. Jedničkou byla s 19,4 procenty šedá barva, druhé bílé patřilo o dvě procenta méně. Třetí příčka patřila červené (15,6 %), následovala modrá (12,9 %) a v těsném sledu černá (12,1 %). Překvapivé může být, že před pěti lety bylo každé čtrnácté nově registrované auto stříbrné. Oproti loňsku bylo dvojnásobně více aut v zelené (3,9 %).
Nejvíce bílých se u nás poprvé zaregistrovalo vozidel značky Škoda, Audi, Renault, Peugeot, Citroën, Hyundai, Kia, Volkswagen či Volvo. „Uvedené značky si ve velkém pořizují podnikající subjekty. Bílá barva je ideálním podkladem pro následné provádění polepů firemními nápisy,“ konstatuje Roman Budský. Černá byla symbolem luxusu. Dominovala u nových vozů BMW, Porsche a Mercedes-Benz. Modrou jako jedničku zvolili noví majitelé luxusní značky Rolls Royce. Zelená byla nejoblíbenější u těch, kdo si pořídili novou Ladu či Lamborghini. Šedou měli nejvíce v oblibě kupci nových Fordů a Jaguarů. No a červená? Tu tradičně nejčastěji volili alfisté a majitelé nových Ferrari, nejoblíbenější byla také u nově registrovaných vozů Mazda či Honda.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?