Barvy aut a co znamenají? V Česku dominují dvě

ar1, 23. února 2017, 10:28 Google+

V Česku dominovaly bílá se šedivou, stříbrná a žlutá zcela propadly Černá byla znakem luxusu, červená sportovního srdce.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Na autosalonu v Paříži jsme nabírali první dojmy z nového SUV Škoda Kodiaq.

Na autosalonu v Paříži jsme nabírali první dojmy z nového SUV Škoda Kodiaq. | foto: Jan Matoušek, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Bílý odstín nového vozidla byl v loňském roce již pošesté za sebou celosvětovou jedničkou. Rozhodlo se pro něj 37 procent kupujících. Miláčkem byla u čínských řidičů, kde jí dalo přednost 57 procent novopečených majitelů nového automobilu. Vysoké oblibě se těšila také v ostatních asijských státech (48 %) a Africe (47 %). Naopak nejmenší podíl si získala v Severní Americe (25 %), Evropě (27 %) a Rusku (28 %), byť i zde byla barvou první volby.

Osmnáctiprocentní podíl a současně pomyslnou druhou pozici celosvětově získala barva černá. Nejčastěji se pro ni rozhodli japonští kupující (22 %), v těsném závěsu jsou Severní Amerika (21 %) a Evropa (20 %). Výraznou výjimkou byla Indie. Zde se černá nenosí, což potvrdilo to, že se pro ni rozhodla jen 3 procenta majitelů nových aut. „V Evropě byla ovšem černá barva jedničkou u kategorií osobních automobilů, které si majitelé pořizují i s ohledem na potřebu vyjádření své prestiže. U vozidel střední třídy si ji zvolilo 23, v luxusní kategorii dokonce 35 procent kupujících,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Shodně po 11 procentech majitelů nových aut se rozhodlo pro šedivou či stříbrnou barvu. Celosvětově obliba stříbrné klesá, naopak stále více kupujících se rozhoduje pro barvu šedivou. Mezi jednotlivými regiony panují markantní rozdíly. Šedivá byla hitem v Jižní Koreji, přednost jí dalo 19 procent majitelů nových vozů. Stala se tak druhou nejoblíbenější barvou. V Evropě se pro ni rozhodlo 17 procent a v Severní Americe 16 procent automobilistů. Stříbrná byla se 31 procenty barvou první volby v Indii. Druhou příčku obsadila v Jižní Americe (24 %), Rusku (17 %) a Africe (16 %). Naopak až jako čtvrtou ji volili kupující v Evropě, Severní Americe, Číně a Jižní Koreji.

S výrazným odstupem následují barvy červená, modrá či hnědá (resp. béžová). Přízeň nových majitelů aut si získaly shodně po 6 procentech. Červená je nejpopulárnější v Severní Americe, kde se pro ni rozhodla celá desetina kupujících, naopak se jí vyhýbají Číňané (2 %) a také Afričané (4 %). V Evropě zlákala 6 procent majitelů nových vozů. Zde se naopak 9 procent kupujících rozhodlo pro barvu modrou, podobně jako v Rusku. Modrou ale nemají rádi v Číně, do některého z jejích odstínů byl oděn jen každý stý nový automobil. Jen o procento více příznivců si získala v zemích Jižní Ameriky. Hnědá či béžová barva je nejoblíbenější v Číně či Rusku (8 % nových vozidel), naopak jen 2 procenta kupujících ji zvolilo v Africe či Jižní Americe.

Pro žlutou (respektive zlatou) barvu se globálně rozhodla 3 procenta kupců. Nejraději ji mají v Číně (5 %) a Indii (4 %), na opačném konci se nacházejí Evropa, Japonsko, Jižní Korea a Afrika (po 1 %).

Zelená barva se objevila jen na každém stém novém automobilu. Výjimkou byli Rusové, kde se pro ni rozhodlo 5 procent kupujících, v ostatních částech světa se jednalo o jedno, maximálně dvě (Severní Amerika a Indie) procenta. 

Češi měli nejraději bílou a šedou. Jsou však velké rozdíly mezi jednotlivými značkami

V roce 2016 nejčastěji vyjel nový osobní automobil z prodejny v bílé barvě (29,5 %). Druhá příčka patřila barvě šedé (21,1 %) a třetí pak modré (13,6 %). V těsném závěsu pak následovaly černá (12 %) a červená (11,1 %). Hnědá si získala 6,8 % kupujících, zelenožlutá 2,7 %, zelená 1,9 %. Další barvy byly na nových automobilech spíše raritou. Oranžová se vyskytla na 0,7 % vozidel, fialová, stříbrná a žlutá shodně jen na každém tisícím novém vozidle. Oproti evropskému průměru jsou u nás výrazně oblíbenější barvy červená, modrá a zelená, naopak citelně méně se prodává aut černých a stříbrných.

Zajímavé je srovnání popularity barev u nově registrovaných vozidel v roce 2011. Jedničkou byla s 19,4 procenty šedá barva, druhé bílé patřilo o dvě procenta méně. Třetí příčka patřila červené (15,6 %), následovala modrá (12,9 %) a v těsném sledu černá (12,1 %). Překvapivé může být, že před pěti lety bylo každé čtrnácté nově registrované auto stříbrné. Oproti loňsku bylo dvojnásobně více aut v zelené (3,9 %).  

Nejvíce bílých se u nás poprvé zaregistrovalo vozidel značky Škoda, Audi, Renault, Peugeot, Citroën, Hyundai, Kia, Volkswagen či Volvo. „Uvedené značky si ve velkém pořizují podnikající subjekty. Bílá barva je ideálním podkladem pro následné provádění polepů firemními nápisy,“ konstatuje Roman Budský. Černá byla symbolem luxusu. Dominovala u nových vozů BMW, Porsche a Mercedes-Benz. Modrou jako jedničku zvolili noví majitelé luxusní značky Rolls Royce. Zelená byla nejoblíbenější u těch, kdo si pořídili novou Ladu či Lamborghini. Šedou měli nejvíce v oblibě kupci nových Fordů a Jaguarů. No a červená? Tu tradičně nejčastěji volili alfisté a majitelé nových Ferrari, nejoblíbenější byla také u nově registrovaných vozů Mazda či Honda.

Vytisknout

Diskuze: Barvy aut a co znamenají? V Česku dominují dvě

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Chrysler 300

Dodge Charger a Chryslery 300 mají problémy. Zlobí je hnací hřídel

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud