V Česku dominovaly bílá se šedivou, stříbrná a žlutá zcela propadly Černá byla znakem luxusu, červená sportovního srdce.
Bílý odstín nového vozidla byl v loňském roce již pošesté za sebou celosvětovou jedničkou. Rozhodlo se pro něj 37 procent kupujících. Miláčkem byla u čínských řidičů, kde jí dalo přednost 57 procent novopečených majitelů nového automobilu. Vysoké oblibě se těšila také v ostatních asijských státech (48 %) a Africe (47 %). Naopak nejmenší podíl si získala v Severní Americe (25 %), Evropě (27 %) a Rusku (28 %), byť i zde byla barvou první volby.
Osmnáctiprocentní podíl a současně pomyslnou druhou pozici celosvětově získala barva černá. Nejčastěji se pro ni rozhodli japonští kupující (22 %), v těsném závěsu jsou Severní Amerika (21 %) a Evropa (20 %). Výraznou výjimkou byla Indie. Zde se černá nenosí, což potvrdilo to, že se pro ni rozhodla jen 3 procenta majitelů nových aut. „V Evropě byla ovšem černá barva jedničkou u kategorií osobních automobilů, které si majitelé pořizují i s ohledem na potřebu vyjádření své prestiže. U vozidel střední třídy si ji zvolilo 23, v luxusní kategorii dokonce 35 procent kupujících,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Shodně po 11 procentech majitelů nových aut se rozhodlo pro šedivou či stříbrnou barvu. Celosvětově obliba stříbrné klesá, naopak stále více kupujících se rozhoduje pro barvu šedivou. Mezi jednotlivými regiony panují markantní rozdíly. Šedivá byla hitem v Jižní Koreji, přednost jí dalo 19 procent majitelů nových vozů. Stala se tak druhou nejoblíbenější barvou. V Evropě se pro ni rozhodlo 17 procent a v Severní Americe 16 procent automobilistů. Stříbrná byla se 31 procenty barvou první volby v Indii. Druhou příčku obsadila v Jižní Americe (24 %), Rusku (17 %) a Africe (16 %). Naopak až jako čtvrtou ji volili kupující v Evropě, Severní Americe, Číně a Jižní Koreji.
S výrazným odstupem následují barvy červená, modrá či hnědá (resp. béžová). Přízeň nových majitelů aut si získaly shodně po 6 procentech. Červená je nejpopulárnější v Severní Americe, kde se pro ni rozhodla celá desetina kupujících, naopak se jí vyhýbají Číňané (2 %) a také Afričané (4 %). V Evropě zlákala 6 procent majitelů nových vozů. Zde se naopak 9 procent kupujících rozhodlo pro barvu modrou, podobně jako v Rusku. Modrou ale nemají rádi v Číně, do některého z jejích odstínů byl oděn jen každý stý nový automobil. Jen o procento více příznivců si získala v zemích Jižní Ameriky. Hnědá či béžová barva je nejoblíbenější v Číně či Rusku (8 % nových vozidel), naopak jen 2 procenta kupujících ji zvolilo v Africe či Jižní Americe.
Pro žlutou (respektive zlatou) barvu se globálně rozhodla 3 procenta kupců. Nejraději ji mají v Číně (5 %) a Indii (4 %), na opačném konci se nacházejí Evropa, Japonsko, Jižní Korea a Afrika (po 1 %).
Zelená barva se objevila jen na každém stém novém automobilu. Výjimkou byli Rusové, kde se pro ni rozhodlo 5 procent kupujících, v ostatních částech světa se jednalo o jedno, maximálně dvě (Severní Amerika a Indie) procenta.
Češi měli nejraději bílou a šedou. Jsou však velké rozdíly mezi jednotlivými značkami
V roce 2016 nejčastěji vyjel nový osobní automobil z prodejny v bílé barvě (29,5 %). Druhá příčka patřila barvě šedé (21,1 %) a třetí pak modré (13,6 %). V těsném závěsu pak následovaly černá (12 %) a červená (11,1 %). Hnědá si získala 6,8 % kupujících, zelenožlutá 2,7 %, zelená 1,9 %. Další barvy byly na nových automobilech spíše raritou. Oranžová se vyskytla na 0,7 % vozidel, fialová, stříbrná a žlutá shodně jen na každém tisícím novém vozidle. Oproti evropskému průměru jsou u nás výrazně oblíbenější barvy červená, modrá a zelená, naopak citelně méně se prodává aut černých a stříbrných.
Zajímavé je srovnání popularity barev u nově registrovaných vozidel v roce 2011. Jedničkou byla s 19,4 procenty šedá barva, druhé bílé patřilo o dvě procenta méně. Třetí příčka patřila červené (15,6 %), následovala modrá (12,9 %) a v těsném sledu černá (12,1 %). Překvapivé může být, že před pěti lety bylo každé čtrnácté nově registrované auto stříbrné. Oproti loňsku bylo dvojnásobně více aut v zelené (3,9 %).
Nejvíce bílých se u nás poprvé zaregistrovalo vozidel značky Škoda, Audi, Renault, Peugeot, Citroën, Hyundai, Kia, Volkswagen či Volvo. „Uvedené značky si ve velkém pořizují podnikající subjekty. Bílá barva je ideálním podkladem pro následné provádění polepů firemními nápisy,“ konstatuje Roman Budský. Černá byla symbolem luxusu. Dominovala u nových vozů BMW, Porsche a Mercedes-Benz. Modrou jako jedničku zvolili noví majitelé luxusní značky Rolls Royce. Zelená byla nejoblíbenější u těch, kdo si pořídili novou Ladu či Lamborghini. Šedou měli nejvíce v oblibě kupci nových Fordů a Jaguarů. No a červená? Tu tradičně nejčastěji volili alfisté a majitelé nových Ferrari, nejoblíbenější byla také u nově registrovaných vozů Mazda či Honda.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.