Záruku na ojeté vozidlo poskytuje jen 10 % prodejců, přičemž servisní historii vozu si prověřuje jen třetina kupujících. V ČR se téměř polovina ojetých automobilů prodá v autobazarech a jejich podíl dále roste. Průměrná cena za ojetý automobil činí 176 000 Kč, nejpreferovanější značka je Škoda (32 %), průměrný věk ojetiny je 13 let.
Skoro polovina zákazníků se po koupi ojetého vozu potýkala s technickými problémy, na které nebyla prodávajícím předem upozorněna. Nakládání s reklamacemi bylo vesměs tragické – tři čtvrtiny reklamací končí z pohledu zákazníka neúspěšně. Navíc představují nutnost další investice do opravy v řádu 20-50 tisíc Kč. Nejčastější závady byly v elektronice vozidla (14,9 %), v motoru (13,2 %) a na podvozku (6 %). Přibližně 9 % zákazníků následně zjistilo, že vozidlo bylo v minulosti havarované.
Průzkum jasně ukázal, že smluvní záruka u ojetiny není na českém trhu standardem. Pokud ji vůbec prodejce ve smlouvě poskytuje, pohybuje se v řádu 0-6 měsíců. Přitom platí, že pokud není ve smlouvě stanovena smluvní záruka, platí odpovědnost prodávajícího za prokázané vady na vozidle až do 24 měsíců. „Pouze velké autobazary či dealerství poskytují u ojetých vozů delší záruky v rámci speciálního pojištění. Základním předpokladem je ale jasně prověřený původ a servisní historie,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA.
Z analýzy výsledků průzkumu je patrné, že lidé koupi ojetiny celkem dlouho zvažují. Polovina kupujících vybírá vůz déle jak 4 týdny. Kombinace značky, ceny a počtu najetých kilometrů je ve více než 50 % případů důležitější, než např. rok výroby. Ten není pro kupující tolik zásadní a nejméně se kupující zajímají o budoucí provozní a servisní náklady (8,5 %). V prodeji dominují autobazary (41,3 %), následuje koupě od soukromých osob (36 %), autorizovaní dealeři prodají 13 %, dovozy ze zahraničí preferuje 9,7 % kupujících.
Mezi největší nástrahy trhu ojetých vozidel patří nedostatek poskytovaných podkladů k ověření technického stavu vozu a jeho historie. Například servisní knížku vidělo před prodejem jen 15 % kupujících, přičemž podrobnou servisní historii bylo schopno doložit jen 10 % prodejců. Podrobná informace o technickém stavu vozidla a jeho předchozích haváriích a opravách byla součástí jen 11 % kupních smluv.
„Největší hrozbu představují auta, která pocházejí z individuálních dovozů ze zahraničí. Mezi odhlášením auta v zemi původu a přihlášením v ČR dochází velmi často k podvodům. Těmi hlavními jsou přetočení tachometru, omlazení vozidla či změna servisní historie – například zatajení havárií a oprav,“ říká Jiří Grund. „Pokud kupujete auto kompletně s českým původem, máte mnohem více možností, jak si servisní historii jednoduše ověřit,“ doplňuje.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?