Osobní vozidlo jezdí v průměru pouze 1,5 hodiny denně, zbytek stojí na parkovacím místě. Těch ale v centru Prahy není moc. Řešením jsou mechanické zakladače, které jsou čím dál tím oblíbenější především v zahraničních metropolích. „V Praze už je takto vybavených na 10 tisíc parkovacích míst. Bylo by jich ale potřeba 30krát tolik,“ prohlásil Zdeněk Křenovský, jednatel a ředitel společnosti Krenotech.
Parkovací systémy dávají možnost doslova uklidit vozidla z ulice do podzemí. Pomáhá tomu umístění ve dvou nebo třech úrovních, které zajistí vyšší kapacitu bezpečného parkování. Stačí vozidlem najet na jedno z nich. Příkladem je 12 mechanických zakladačů v Harrachovském paláci v Jindřišské ulici. „Jsou lákadlem pro zájemce o kancelářské prostory ve frekventovaných městech. Harrachovský palác má parkování dobře vyřešené. Bylo by skvělé, kdyby i ostatní kancelářské budovy v centru města nabízely tuto možnost. Oproti klasickým krytým garážím šetří místo, náklady na světla, vytápění nebo ochranku,“ tvrdil Filip Veselý z realitní a konzultační společnosti Office Hunters.
K alternativnímu řešení patří automatické zakladače, které dokáží o minimálně 50 procent zvýšit kapacitu většího parkoviště. Jak to funguje? Vůz se pomocí výtahových systémů a pásů přesune automaticky na volné místo. Díky zadanému kódu ho pak přivoláte zpět. Nevýhodou oproti mechanickým je však vysoká pořizovací cena a náročná údržba. „Automatické zakladače jsou až šestkrát dražší. Vyrábějí se na daný projekt, obsahuje složité technologie. To mechanický systém je velice jednoduchým zařízením, vyrábí se sériově,“ vysvětlil Křenovský, podle kterého v Praze podobné parkovací systémy nejsou nasazovány v potřebné míře. „Může za to neochota investorů nebo některých projektantů. Zejména pak nesmyslné omezení v pražských stavebních předpisech. Přitom mechanické zakladače jsou v zahraniční nejběžnějším řešením. V Praze o ně zjevně není zájem. Městské části řeší hlavně to, jak za parkování vybrat peníze.“Tato technologie řeší problémy v centrech velkých měst, kde se velice špatně nachází volné parkovací místo. Zvlášť u kancelářských budov. „Ideálním způsobem je vyhradit pro management mechanické zakladače. Pro návštěvy pak mít připravené standardní parkovací místa. Byl by to velice praktický krok,“ dodal Veselý. Podle Křenovského parkovací místa chybějí hlavně u rezidenčních parcel. „V každém centru města nebo na sídlišti jsou meziblokové mezery, kde je možné zřídit mechanické zakladače a tím zřídit podzemní parkoviště. Na horní ploše pak může vypěstovat zeleň,“ popisoval Křenovský.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.