Osobní vozidlo jezdí v průměru pouze 1,5 hodiny denně, zbytek stojí na parkovacím místě. Těch ale v centru Prahy není moc. Řešením jsou mechanické zakladače, které jsou čím dál tím oblíbenější především v zahraničních metropolích. „V Praze už je takto vybavených na 10 tisíc parkovacích míst. Bylo by jich ale potřeba 30krát tolik,“ prohlásil Zdeněk Křenovský, jednatel a ředitel společnosti Krenotech.
Parkovací systémy dávají možnost doslova uklidit vozidla z ulice do podzemí. Pomáhá tomu umístění ve dvou nebo třech úrovních, které zajistí vyšší kapacitu bezpečného parkování. Stačí vozidlem najet na jedno z nich. Příkladem je 12 mechanických zakladačů v Harrachovském paláci v Jindřišské ulici. „Jsou lákadlem pro zájemce o kancelářské prostory ve frekventovaných městech. Harrachovský palác má parkování dobře vyřešené. Bylo by skvělé, kdyby i ostatní kancelářské budovy v centru města nabízely tuto možnost. Oproti klasickým krytým garážím šetří místo, náklady na světla, vytápění nebo ochranku,“ tvrdil Filip Veselý z realitní a konzultační společnosti Office Hunters.
K alternativnímu řešení patří automatické zakladače, které dokáží o minimálně 50 procent zvýšit kapacitu většího parkoviště. Jak to funguje? Vůz se pomocí výtahových systémů a pásů přesune automaticky na volné místo. Díky zadanému kódu ho pak přivoláte zpět. Nevýhodou oproti mechanickým je však vysoká pořizovací cena a náročná údržba. „Automatické zakladače jsou až šestkrát dražší. Vyrábějí se na daný projekt, obsahuje složité technologie. To mechanický systém je velice jednoduchým zařízením, vyrábí se sériově,“ vysvětlil Křenovský, podle kterého v Praze podobné parkovací systémy nejsou nasazovány v potřebné míře. „Může za to neochota investorů nebo některých projektantů. Zejména pak nesmyslné omezení v pražských stavebních předpisech. Přitom mechanické zakladače jsou v zahraniční nejběžnějším řešením. V Praze o ně zjevně není zájem. Městské části řeší hlavně to, jak za parkování vybrat peníze.“Tato technologie řeší problémy v centrech velkých měst, kde se velice špatně nachází volné parkovací místo. Zvlášť u kancelářských budov. „Ideálním způsobem je vyhradit pro management mechanické zakladače. Pro návštěvy pak mít připravené standardní parkovací místa. Byl by to velice praktický krok,“ dodal Veselý. Podle Křenovského parkovací místa chybějí hlavně u rezidenčních parcel. „V každém centru města nebo na sídlišti jsou meziblokové mezery, kde je možné zřídit mechanické zakladače a tím zřídit podzemní parkoviště. Na horní ploše pak může vypěstovat zeleň,“ popisoval Křenovský.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.