V angličtině existuje krásný termín pocket rocket, tedy kapesní raketa. Označují se tak zástupci dvou nejmenších kategorií automobilů, v jejichž útrobách se ale většinou nachází o dost silnější motor než v případě sériové verze. Ruku v ruce s tím pak jdou i úpravy podvozku nebo aerodynamiky. My jsme pro vás vybrali pětici dostupných vozů této kategorie, to kdybyste neměli do čeho investovat vánoční peněžní dar.
Citroën Saxo VTS
Pokud chcete vidět, jak moc se mor jménem tuning vyřádil na dnes ceněných automobilech, podívejte se na nabídku Citroënů Saxo VTS. Najít nezasažený kousek je téměř zázrak, prakticky každý druhý má vše od jiných kol, přes úpravy podvozku a neony až po mnohdy amatérské úpravy motoru. Přitom právě zážehová šestnáctiventilová šestnáctistovka o výkonu 87 kW (118 k) s točivým momentem 145 Nm je na autě to možná nejlepší.
S pohotovostní hmotností 995 kilogramů si totiž v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou poradí naprosto dokonale. Za vše mluví maximální rychlost 205 km/h i zrychlení na 100 km/h za 8,7 sekundy. Pak je tady podvozek, společný ještě s o něco slabší verzí VTR, se širším rozchodem kol, jiným uchycením ramen nebo čtveřicí kotoučových brzd. Vizuálně se až na rozšířené blatníky, jiná kola nebo sportovní sedadla příliš nezměnilo. Od roku 2000 přibyla do nabídky slabší čtrnáctistovka o výkonu 55 kW (75 k), točivá šestnáctistovka je ale určitě lepší volbou. Jen ta nabídka nezasažených automobilů…
Fiat Panda 100HP
Návrat Fiatu Panda znamenal také restart italské automobilky v segmentu městských hatchbacků a mimo jiné i zisk titulu Evropské auto roku 2004. Oproti konkurenci navíc pětidveřový hatchback nabídl nebývale vzdušnou kabinu i rozmanitou nabídku verzí. Nechyběla čtyřkolka, verze s pohonem na zemní plyn nebo malý sporťák. A právě on je ideálním kandidátem na zesměšnění nejrůznějších manažerských sedanů německé produkce. Ne tedy ve zrychlení, ale na klikatých okreskách.
Jak už název napovídá, v útrobách vozu pracuje motor o výkonu 74 kW (101 k). Tím motorem je čtyřválcová zážehová čtrnáctistovka s točivým momentem 131 Nm. Docela raritou je šestistupňový manuál, přenášející výkon na přední kola a především pořádně přepracovaný (a o hodně tužší) podvozek. Pohonná jednotka se pere s pohotovostní hmotností jen 1050 kilogramů, stovku tak Panda pokoří za 9,5 sekundy a rozjede se až na 185 km/h. Nevýhodou může být snad jen malé odlišení interiéru od běžného provedení, karosérie je ale nápadná více než dost. Cena nového vozu šla ke 400 tisícům korunám, ojetinu pořídíte klidně i čtyřikrát levněji.
Ford SportKa
Kapesní Ford si hned od začátku výroby dokázal získat srdce mnoha vyznavačů pohybu v městském provozu, pro modrý ovál pak byl důležitý především svou příslušností k tehdy revolučnímu designovému jazyku New Edge. V roce 2002, tedy šest let po premiéře výchozího Ka, ukázal Ford deriváty StreetKa a SportKa. A zatímco kabriolet jsme doporučovali jako ideální letní vůz za pár korun, třídveřový hatchback musíme do výběru zařadit nyní.
Pod kapotou mu totiž tepe zážehová šestnáctistovka o výkonu 70 kW (95 k) s točivým momentem 135 Nm, což se nemusí zdát mnoho, avšak v kombinaci s hmotností jen 944 kilogramů, pětistupňovým manuálem a výborně naladěným podvozkem (mimo jiné tužší tlumiče, širší rozchod vpředu) ujel jinak poměrně nenápadný vůz lecčemu. Na stovku mu to trvá 9,7 sekundy, maximální rychlost je 174 km/h. Vedle techniky si Ford pohrál i se vzhledem, přičemž vypíchnout můžeme třeba 16palcová litá kola, a dokázal, že ostré modely dělat nezapomněl. A ačkoliv jako nový stál vůz skoro 400 tisíc, dnes se dá pořídit za zlomek této sumy.
Suzuki Ignis Sport
Současné Suzuki Ignis mělo v minulosti předchůdce, vyráběného dokonce ve dvou generacích. V obou případech se jednalo o velice zajímavý hatchback překvapivě kompaktních rozměrů (délka do 3,8 metru), navíc lehce říznutý tehdy teprve rozvíjejícím se segmentem SUV či crossoverů. Opravdové nadšence ale v případě Ignisu zajímá prakticky jen jeden model, nesoucí příznačné označení Sport. Jedná se o třídveřový hatchback, poháněný atmosférickou patnáctistovkou o výkonu 80 kW (109 k) s točivým momentem 140 Nm.
Tyto hodnoty se ale různě po světě odlišovaly – v Británii a Japonsku, kde se auto prodávalo jako Swift Sport, byl výkon 85 kW (116 k), ve Švýcarsku byla dostupná dokonce verze se 110 kW (150 k). Zpět ale k evropské specifikaci s pohotovostní hmotností 935 kilogramů, rozvorem 2360 milimetrů, kratší pětistupňovou manuální převodovkou, o 50 milimetrů sníženým tužším podvozkem a sportovním výfukem. V této kombinaci stačilo ke zrychlení na 100 km/h 8,9 sekundy, maximálně pak hatchback jede 185 km/h. Vizuálně nechybí bodykit, 15palcová bílá kola Enkei nebo sedadla Recaro. Výroba skončila v roce 2005, se závodním derivátem pak Suzuki slavilo úspěch i na poli rally.
Volkswagen Lupo GTI
Označení GTI je v historii Volkswagenu spojeno především s Golfem a možná i proto se občas trochu neprávem zapomíná na nejmenšího nositele tohoto označení. Mezi lety 2000 až 2005 se jím stalo Lupo, u nás nikdy oficiálně neprodávaný prcek a dvojče Seatu Arosa. Technicky bylo GTI vyspělé, vždyť jeho šestnáctiventilová šestnáctistovka dávala 92 kW (125 k) a 152 Nm, což v kombinaci s pohotovostní hmotností 975 kilogramů a pěti-, respektive od roku 2001 šestistupňovou manuální převodovkou stačilo na zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy a maximální rychlost 205 km/h.
Na rozdíl od některých výše představených vozů se Lupo chlubí i pořádně agresivním bodykitem, zahrnujícím vedle jiných nárazníků, nástavců prahů a střešního spoileru též neobvyklou dvojitou koncovku výfuku. Některé komponenty, jako například kapota nebo dveře, jsou navíc vyrobeny z hliníku. Za 15palcovými koly pak najdeme i vzadu kotoučové brzdy. Uvnitř čekají mimo jiné sportovní sedačky s červeným prošíváním nebo kožený potah volantu, řadicí páky a ruční brzdy. Podvozek sedí o 20 milimetrů níže k vozovce a celkově je naladěn na sportovnější notu. Největší nevýhodou vozu je jeho cena, už jako nové se dalo v Německu pořídit za v přepočtu 600 tisíc korun a ojetý kousek se v dobrém stavu dostane klidně i nad 300 tisíc korun. A levnější nebudou, protože vyrobených aut není mnoho.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.