Šéf českého Fordu hovoří nejen o prodeji a praktikách konkurence, ale i o svém vztahu k automobilům.
Vážený pane řediteli, vítejte u pilotního rozhovoru serveru AUTO NEWS NETWORK s předními osobnostmi českého a zahraničního automobilového světa.
Od okamžiku uvedení nového modelu Fiesty na trh, je jich na silnici jako máku. Co na to srovnání meziročního prodeje a je vedení Fordu spokojeno? Nová Fiesta je skutečně stále častější jev na našich silnicích, jen v loňském roce se pro ni rozhodlo 2 254 českých zákazníků, což bylo o 20% více, než v roce 2003. Máme samozřejmě radost, že nová Fiesta, která patří mezi nejprostornější malá rodinná auta, si díky špičkové kvalitě, spolehlivosti a bohaté standardní výbavě nachází stále více příznivců. Fiesta mimochodem svou nabídkou vnitřního prostoru a užitnými vlastnostmi nahrazuje českému zákazníkovi někdejší Ford Escort. K prodejcům Fordu přichází stále více zákazníků, kteří se nenechají zlákat vidinou závratných slev na vozy, jež v praxi nabízejí pouze onen pocit z uspořených peněz. Zákazníci Ford Motor Company velmi dobře vědí, že pokud s autem chtějí také jezdit a zažít příjemné chvilky, platí zlaté pravidlo, že úspora na kvalitě a užitných vlastnostech vozu se nevyplácí.
Na stranu druhou, jaké hodláte zavést opatření pro podporu prodeje dnes už legendárního Fordu Transit, který byl sesazen z prvního místa konkurenčním VW Transporter? Transit je od svého uvedení na český trh jedničkou ve své třídě, a ani VW Transporter to zatím nezměnil, i když to tak může vypadat. Naším cílem pro Transit, ale i jiné modely, je dosahování skutečných prodejních výsledků a oslovování skutečných zákazníků. V loňském roce bylo u některých automobilových značek na českém trhu velmi populární vylepšování prodejních bilancí o virtuální zákazníky. K této praxi Ford Motor Company neměla a nemá důvod. V letošním roce nabíhá jiná metodika sledování prodejních výsledků, a to formou porovnání údajů v Centrálním registru nových vozidel. Očekávám, že po několika měsících testování budou tyto údaje lépe vypovídat o skutečných vítězích v prodeji osobních i užitkových vozů.
Jaký očekáváte vývoj trhu s novými vozy v České republice podle jednotlivých segmentů? Dle mého názoru se dá předpokládat postupný nárůst celkového trhu s novými automobily (pro letošek očekáváme posílení o cca 7-9 %), s pozvolným přeléváním důrazu z třídy nejmenších vozů (dnes v ČR téměř polovina) do nižší střední třídy (např. Ford Focus, Škoda Octavia, atd).
Ford představí v Ženevě model s vodíkovým pohonem, jak daleko je podle Vás doba, kdy už nebude potřeba benzínu a nafty? A není už GM-Shell v hledání alternativního paliva dále než Ford-BP? Je nesporné, že doba širšího zapojení alternativních zdrojů energie se blíží a vývoj příslušných technologií nabírá na tempu tak, aby v průběhu příštích 30 až 50 let mohlo dojít k jejich postupnému masovějšímu využití. Která firma je ve vývoji takových technologií nejdále se ukáže až tehdy, kdy nastane éra opravdového masového využívání alternativních zdrojů. Jsem přesvědčen, že Ford Motor Company nebude stát v pozadí.
Rádi bychom nahlédli pod pokličku. Pracují konstruktéři a vývojáři Fordu na nějakém zajímavém a netradičním bezpečnostním nebo jiném systému, případně celém konceptu? Plně sdílím Vaši touhu nahlédnout pod pokličku vývojářům Ford Motor Company. Účelem této "pokličky" je právě to, aby vývoj mohl probíhat tak, aby jeho výsledky mohly v pravý čas odbornou i spotřebitelskou veřejnost překvapit. Jedno je ale jisté, všechny budoucí produkty budou plně využívat nezměrný potenciál skupiny Ford Motor Company. A první novinářský den právě probíhajícího autosalonu v Ženevě o budoucích plánech Fordu hodně napoví.
Pokud dovolíte, teď z trochu osobní stránky. Jak dlouho jste členem rodiny Ford a usednete někdy do vozu jiného výrobce? Pro Ford pracuji od roku 1991. Každý dobrý obchodník se snaží vždy důkladně poznat přednosti i nedostatky konkurenční nabídky a porovnat je s vlastnostmi vlastní produkce. Totéž platí i o Fordu, a proto průběžně testuji naše vozy a také vozy konkurence. V poslední době platí, že není vysloveně nepovedených vozů, ale je příjemné moci se znovu a znovu přesvědčit, že současná nabídka vozů s modrým oválem patří k absolutní špičce. Pokud se tak již nestalo, jaký vůz byste chtěl řídit? Chtěl bych řídit Aston Martin DB 9. K jaké skupině řidičů se sám řadíte, ke klidným a rozvážným, a nebo rád proženete Vaše koně pod kapotou? Rád s rozvahou proženu koně pod kapotou.
Jste fanouškem F1, rallye a nebo spíše golfu? Mrzí vás překvapivé ukončení F1 programu koncernu Ford, prezentovaného týmem Jaguar Racing? Z motoristických sportů mi je nejbližší rallye, myslím, že s ohledem na podmínky v jakých se závodí, musí být závodní jezdci rallye všestrannější než piloti F1. Zpravidla mne nemrzí to, co jsem nemohl ovlivnit. Pane Vošický, děkujeme za zajímavý a podnětný rozhovor, Váš čas i zájem a přejeme hodně úspěchů jak Vám osobně, tak společnosti Ford Motor Company, spol. s r.o., v jejímž čele stojíte. Foto: Ford Motor Company
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.