Šéf českého Fordu hovoří nejen o prodeji a praktikách konkurence, ale i o svém vztahu k automobilům.
Vážený pane řediteli, vítejte u pilotního rozhovoru serveru AUTO NEWS NETWORK s předními osobnostmi českého a zahraničního automobilového světa.
Od okamžiku uvedení nového modelu Fiesty na trh, je jich na silnici jako máku. Co na to srovnání meziročního prodeje a je vedení Fordu spokojeno? Nová Fiesta je skutečně stále častější jev na našich silnicích, jen v loňském roce se pro ni rozhodlo 2 254 českých zákazníků, což bylo o 20% více, než v roce 2003. Máme samozřejmě radost, že nová Fiesta, která patří mezi nejprostornější malá rodinná auta, si díky špičkové kvalitě, spolehlivosti a bohaté standardní výbavě nachází stále více příznivců. Fiesta mimochodem svou nabídkou vnitřního prostoru a užitnými vlastnostmi nahrazuje českému zákazníkovi někdejší Ford Escort. K prodejcům Fordu přichází stále více zákazníků, kteří se nenechají zlákat vidinou závratných slev na vozy, jež v praxi nabízejí pouze onen pocit z uspořených peněz. Zákazníci Ford Motor Company velmi dobře vědí, že pokud s autem chtějí také jezdit a zažít příjemné chvilky, platí zlaté pravidlo, že úspora na kvalitě a užitných vlastnostech vozu se nevyplácí.
Na stranu druhou, jaké hodláte zavést opatření pro podporu prodeje dnes už legendárního Fordu Transit, který byl sesazen z prvního místa konkurenčním VW Transporter? Transit je od svého uvedení na český trh jedničkou ve své třídě, a ani VW Transporter to zatím nezměnil, i když to tak může vypadat. Naším cílem pro Transit, ale i jiné modely, je dosahování skutečných prodejních výsledků a oslovování skutečných zákazníků. V loňském roce bylo u některých automobilových značek na českém trhu velmi populární vylepšování prodejních bilancí o virtuální zákazníky. K této praxi Ford Motor Company neměla a nemá důvod. V letošním roce nabíhá jiná metodika sledování prodejních výsledků, a to formou porovnání údajů v Centrálním registru nových vozidel. Očekávám, že po několika měsících testování budou tyto údaje lépe vypovídat o skutečných vítězích v prodeji osobních i užitkových vozů.
Jaký očekáváte vývoj trhu s novými vozy v České republice podle jednotlivých segmentů? Dle mého názoru se dá předpokládat postupný nárůst celkového trhu s novými automobily (pro letošek očekáváme posílení o cca 7-9 %), s pozvolným přeléváním důrazu z třídy nejmenších vozů (dnes v ČR téměř polovina) do nižší střední třídy (např. Ford Focus, Škoda Octavia, atd).
Ford představí v Ženevě model s vodíkovým pohonem, jak daleko je podle Vás doba, kdy už nebude potřeba benzínu a nafty? A není už GM-Shell v hledání alternativního paliva dále než Ford-BP? Je nesporné, že doba širšího zapojení alternativních zdrojů energie se blíží a vývoj příslušných technologií nabírá na tempu tak, aby v průběhu příštích 30 až 50 let mohlo dojít k jejich postupnému masovějšímu využití. Která firma je ve vývoji takových technologií nejdále se ukáže až tehdy, kdy nastane éra opravdového masového využívání alternativních zdrojů. Jsem přesvědčen, že Ford Motor Company nebude stát v pozadí.
Rádi bychom nahlédli pod pokličku. Pracují konstruktéři a vývojáři Fordu na nějakém zajímavém a netradičním bezpečnostním nebo jiném systému, případně celém konceptu? Plně sdílím Vaši touhu nahlédnout pod pokličku vývojářům Ford Motor Company. Účelem této "pokličky" je právě to, aby vývoj mohl probíhat tak, aby jeho výsledky mohly v pravý čas odbornou i spotřebitelskou veřejnost překvapit. Jedno je ale jisté, všechny budoucí produkty budou plně využívat nezměrný potenciál skupiny Ford Motor Company. A první novinářský den právě probíhajícího autosalonu v Ženevě o budoucích plánech Fordu hodně napoví.
Pokud dovolíte, teď z trochu osobní stránky. Jak dlouho jste členem rodiny Ford a usednete někdy do vozu jiného výrobce? Pro Ford pracuji od roku 1991. Každý dobrý obchodník se snaží vždy důkladně poznat přednosti i nedostatky konkurenční nabídky a porovnat je s vlastnostmi vlastní produkce. Totéž platí i o Fordu, a proto průběžně testuji naše vozy a také vozy konkurence. V poslední době platí, že není vysloveně nepovedených vozů, ale je příjemné moci se znovu a znovu přesvědčit, že současná nabídka vozů s modrým oválem patří k absolutní špičce. Pokud se tak již nestalo, jaký vůz byste chtěl řídit? Chtěl bych řídit Aston Martin DB 9. K jaké skupině řidičů se sám řadíte, ke klidným a rozvážným, a nebo rád proženete Vaše koně pod kapotou? Rád s rozvahou proženu koně pod kapotou.
Jste fanouškem F1, rallye a nebo spíše golfu? Mrzí vás překvapivé ukončení F1 programu koncernu Ford, prezentovaného týmem Jaguar Racing? Z motoristických sportů mi je nejbližší rallye, myslím, že s ohledem na podmínky v jakých se závodí, musí být závodní jezdci rallye všestrannější než piloti F1. Zpravidla mne nemrzí to, co jsem nemohl ovlivnit. Pane Vošický, děkujeme za zajímavý a podnětný rozhovor, Váš čas i zájem a přejeme hodně úspěchů jak Vám osobně, tak společnosti Ford Motor Company, spol. s r.o., v jejímž čele stojíte. Foto: Ford Motor Company
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?