Pokračujeme v seriálu technických pojmů, kde se tentokrát zaměříme na pojem "Čidlo klepání"...
Piezokeramický snímač s malou směrovou citlivostí, umístěný v bloku zážehového motoru a měřící jeho hluk, vyvolávaný průběhem spalování. Signalizuje vznik detonačního spalování, charakterizovaného prudkým růstem tlaku, které při delším působení může poškodit motor. Čidlo je spojeno s elektronickou řídicí jednotkou motoru, která omezí předstih zážehu a zabrání vzniku klepání. Použití více čidel klepání, např. u každého válce, umožňuje selektivní regulaci zapalování každého válce podle jeho okamžitých provozních podmínek. Motor s čidlem klepání může spalovat i palivo nižšího oktanového čísla, jemuž se trvale přizpůsobí předstih zážehu, poněkud se ovšem sníží výkon. K fotografii: Průřez čidlem klepání: 1 - seismická hmota, 2 - těleso čidla, 3 - piezokeramika, 4 - kontakty, 5 - elektrická přípojka.
- AUTO forum -
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?