Každým rokem se zveřejňuje hodnocení nebezpečnosti silnic v rámci programu EuroRAP (European Road Assessment Programme) a to nyní ukázalo, jak je to se silnicemi u nás v České republice.
Výzkum prokázal, že úplně nejhůře s bezpečnostní na silnicích je to v Pardubickém kraji. Dokonce je tam i nejnebezpečnější cesta, silnice I. třídy č. 43 mezi obcemi Svitavi a Štíty. Nejvíc nebezpečných míst je nejen v kraji Pardubickém, ale i v Moravskoslezském, Zlínském a Libereckém. Bohužel ani severní část Středočeského kraje na tom není o moc lépe. Silnice I/9 mezi Mělníkem a Českou Lípou je doslova terčem na nehody. Co se týče opačného konce pořadí, nejlpíl na tom je Olomoucký, Jihomoravský, Karlovarský kraj a Vysočina.
Silnice v Pardubickém kraji „dlouhodobě patří k nejrizikovějším”, říká Karel Kocián ze společnosti AF-Cityplan. Tato společnost má na starosti vypracování map, ukazujících na nebezpečné cesty. Nebezpečnost silnic se přitom v ČR moc nezmění, „to lze brát jako důkaz toho, že v rámci problematiky bezpečnosti silničního provozu nejsou na nejrizikovějších úsecích realizovány žádné hmatatelné změny,” říká dále Kocián. „Program EuroRAP je v České republice prozatím stále omezen na tvorbu rizikových map". Sleduje se na padesát parametrů, mimo jiné povrch silnice, stromy u silnice, překážky a rozhledové poměry".
Na mapách jsou vyznačeny úseky o průměrné délce okolo 20 km s průměrnou nehodovostí, ve které jsou započítány jen nehody s vážným zraněním či úmrtím. Na mapě je celkově zobrazeno 6 500 km dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. Zveřejněné mapy nehodovosti přitom zohledňují data sesbíraná za poslední tři roky.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?