Každým rokem se zveřejňuje hodnocení nebezpečnosti silnic v rámci programu EuroRAP (European Road Assessment Programme) a to nyní ukázalo, jak je to se silnicemi u nás v České republice.
Výzkum prokázal, že úplně nejhůře s bezpečnostní na silnicích je to v Pardubickém kraji. Dokonce je tam i nejnebezpečnější cesta, silnice I. třídy č. 43 mezi obcemi Svitavi a Štíty. Nejvíc nebezpečných míst je nejen v kraji Pardubickém, ale i v Moravskoslezském, Zlínském a Libereckém. Bohužel ani severní část Středočeského kraje na tom není o moc lépe. Silnice I/9 mezi Mělníkem a Českou Lípou je doslova terčem na nehody. Co se týče opačného konce pořadí, nejlpíl na tom je Olomoucký, Jihomoravský, Karlovarský kraj a Vysočina.
Silnice v Pardubickém kraji „dlouhodobě patří k nejrizikovějším”, říká Karel Kocián ze společnosti AF-Cityplan. Tato společnost má na starosti vypracování map, ukazujících na nebezpečné cesty. Nebezpečnost silnic se přitom v ČR moc nezmění, „to lze brát jako důkaz toho, že v rámci problematiky bezpečnosti silničního provozu nejsou na nejrizikovějších úsecích realizovány žádné hmatatelné změny,” říká dále Kocián. „Program EuroRAP je v České republice prozatím stále omezen na tvorbu rizikových map". Sleduje se na padesát parametrů, mimo jiné povrch silnice, stromy u silnice, překážky a rozhledové poměry".
Na mapách jsou vyznačeny úseky o průměrné délce okolo 20 km s průměrnou nehodovostí, ve které jsou započítány jen nehody s vážným zraněním či úmrtím. Na mapě je celkově zobrazeno 6 500 km dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. Zveřejněné mapy nehodovosti přitom zohledňují data sesbíraná za poslední tři roky.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?