V květnu roku 1972 založila automobilka BMW novou divizi s názvem BMW Motorsport GmbH. Divize označovaná písmenkem "M" nejen vytvořila mnoho úchvatných modelů pro závodní a silniční použití, ale také inspirovala konkurenci k podobnému kroku.
Během prezentace nové divize M v roce 1972 prohlásil člen představenstva Robert A. Lutz: "Naše společnost (BMW) je jako člověk. Dokud se věnuje sportu, tak je v kondici, dobře trénovaná, plná entusiasmu a výkonnosti." První vůz divize M byl model M1, který je označován za první supersport, který byl použitelný na denní použití. Model M1 poháněl uprostřed uložený řadový šestiválec s výkonem 277 koní.Dalším modelem byl model M535i, vycházející z řady 5 generace E12. Vůz byl vlastně předchůdcem modelu M5, který se poprvé objevil v roce 1985 v generaci E28. Pod kapoty modelu M5 se postupně řadový šestiválec, vidlicový osmiválec (e39), Vidlicový desetiválec (e60) a v aktuální generaci vozu (f10) opět vidlicový osmiválec.Asi nejznámější model Mkové divize je model M3, ten byl poprvé představen v roce 1986 na základech generace E30. První generace M3 měla čtyřválec o výkonu 200 koní. Pod kapotu modelu M3 generace e46 se dostal dnes už legendární motor S54 s objemem 3,2 litru a výkonu až 355 koní (M3 CSL), který vyhrál šestkrát za sebou ocenění motor roku.Divize M dlouhou dobu vsázela pouze na atmosfericky plněné motory. Kvůli přísnějším emisním limitům však postupně přechází na motory přeplňované - přeplňovaný řadový šestiválec v modelu 1M, resp. přeplňované vidlicové osmiválce v modelech M5, X5M a X6M. Dynamické parametry nové generace modelu M5 dokazují, že s přeplňováním si pánové z M divize umí také poradit.Kromě přeplňování zbořila divize M také další tabu v podobě ladění naftových motorů. Nový, třikrát přeplňovaný naftový třílitr nabízí maximální výkon 380 koní. Nový naftový motor je nabízen v modelech M550d xDrive a X5 resp. X6 M50d. Jako první z část oslav čtyřicetiletého výročí uveřejnilo BMW řadu fotek nejznámějších modelů s písmenkem M.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.