BMW M - 40 let dokonalosti

Pavel Dvořák, 18. května 2012, 08:44 Google+

V květnu roku 1972 založila automobilka BMW novou divizi s názvem BMW Motorsport GmbH. Divize označovaná písmenkem "M" nejen vytvořila mnoho úchvatných modelů pro závodní a silniční použití, ale také inspirovala konkurenci k podobnému kroku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
M

M | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Během prezentace nové divize M v roce 1972 prohlásil člen představenstva Robert A. Lutz: "Naše společnost (BMW) je jako člověk. Dokud se věnuje sportu, tak je v kondici, dobře trénovaná, plná entusiasmu a výkonnosti."

První vůz divize M byl model M1, který je označován za první supersport, který byl použitelný na denní použití. Model M1 poháněl uprostřed uložený řadový šestiválec s výkonem 277 koní.

Dalším modelem byl model M535i, vycházející z řady 5 generace E12. Vůz byl vlastně předchůdcem modelu M5, který se poprvé objevil v roce 1985 v generaci E28. Pod kapoty modelu M5 se postupně řadový šestiválec, vidlicový osmiválec (e39), Vidlicový desetiválec (e60) a v aktuální generaci vozu (f10) opět vidlicový osmiválec.

Asi nejznámější model Mkové divize je model M3, ten byl poprvé představen v roce 1986 na základech generace E30. První generace M3 měla čtyřválec o výkonu 200 koní. Pod kapotu modelu M3 generace e46 se dostal dnes už legendární motor S54 s objemem 3,2 litru a výkonu až 355 koní (M3 CSL), který vyhrál šestkrát za sebou ocenění motor roku.

Divize M dlouhou dobu vsázela pouze na atmosfericky plněné motory. Kvůli přísnějším emisním limitům však postupně přechází na motory přeplňované - přeplňovaný řadový šestiválec v modelu 1M, resp. přeplňované vidlicové osmiválce v modelech M5, X5M a X6M. Dynamické parametry nové generace modelu M5 dokazují, že s přeplňováním si pánové z M divize umí také poradit.

Kromě přeplňování zbořila divize M také další tabu v podobě ladění naftových motorů. Nový, třikrát přeplňovaný naftový třílitr nabízí maximální výkon 380 koní. Nový naftový motor je nabízen v modelech M550d xDrive a X5 resp. X6 M50d.
 
Jako první z část oslav čtyřicetiletého výročí uveřejnilo BMW řadu fotek nejznámějších modelů s písmenkem M.

Vytisknout

Diskuze: BMW M - 40 let dokonalosti

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

A

Nové A-čko od Mercedesu s motorom 1,5 dCi od Renaultu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud