Po vzoru západoevrpoských dají nově i tuzemské semafory řidičům vědět, že se blíží konec zeleného signálu. Krátce před rozsvícením oranžové se totiž zelené světlo rozbliká. Semafor tak dá řidičům čas v klidu zabrzdit nebo naopak zrychlit při průjezdu křižovatkou. Píší o tom sobotní Lidové noviny.
S novinkou přišla dopravní mezirezortní expertní skupina vedená poslancem VV Stanislavem Humlem. "Požádalo nás o to sdružení autodopravců. Ti si stěžovali, že když blikne na semaforu oranžová, řidiči kamionu zbývají jen tři vteřiny na to, zastavit, což většinou nejde. Kamion tak buď křižovatku projede na červenou, nebo zabrzdí až na přechodu," vysvětluje vznik novinky Huml. Jeho komise se na úpravě českých semaforů jednoznačně shodla a novinku doporučila ministerstvu dopravy. To nyní svolá jakýsi poradní sbor expertů, kteří novou úpravu zhodnotí. Pokud se k ní vyjádří kladně, ministerstvo ji zapracuje do zákona, který odešle do sněmovny. Jestli půjde vše hladce, české semafory by se mohly rozblikat už příští rok.
"Pokud se ukáže, že tato věc jedné skupině pomůže a nezkomplikuje život té druhé, tak není důvod, proč se tímto směrem nevydat," řekl LN mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Novinka ale příliš nenadchla experty na světelnou signalizaci. Ti varují před tím, že blikající zelená může některé křižovatky dovést ke kolapsu. "Já se toho děsím. Blikající zelená může totiž snížit kapacitu křižovatek. Mnoho aut kvůli ní začne brzdit a křižovatkou tak projede méně vozů," říká Tomáš Pospíšek z firmy Cross Zlín, která semafory vyrábí.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.