Po vzoru západoevrpoských dají nově i tuzemské semafory řidičům vědět, že se blíží konec zeleného signálu. Krátce před rozsvícením oranžové se totiž zelené světlo rozbliká. Semafor tak dá řidičům čas v klidu zabrzdit nebo naopak zrychlit při průjezdu křižovatkou. Píší o tom sobotní Lidové noviny.
S novinkou přišla dopravní mezirezortní expertní skupina vedená poslancem VV Stanislavem Humlem. "Požádalo nás o to sdružení autodopravců. Ti si stěžovali, že když blikne na semaforu oranžová, řidiči kamionu zbývají jen tři vteřiny na to, zastavit, což většinou nejde. Kamion tak buď křižovatku projede na červenou, nebo zabrzdí až na přechodu," vysvětluje vznik novinky Huml. Jeho komise se na úpravě českých semaforů jednoznačně shodla a novinku doporučila ministerstvu dopravy. To nyní svolá jakýsi poradní sbor expertů, kteří novou úpravu zhodnotí. Pokud se k ní vyjádří kladně, ministerstvo ji zapracuje do zákona, který odešle do sněmovny. Jestli půjde vše hladce, české semafory by se mohly rozblikat už příští rok.
"Pokud se ukáže, že tato věc jedné skupině pomůže a nezkomplikuje život té druhé, tak není důvod, proč se tímto směrem nevydat," řekl LN mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Novinka ale příliš nenadchla experty na světelnou signalizaci. Ti varují před tím, že blikající zelená může některé křižovatky dovést ke kolapsu. "Já se toho děsím. Blikající zelená může totiž snížit kapacitu křižovatek. Mnoho aut kvůli ní začne brzdit a křižovatkou tak projede méně vozů," říká Tomáš Pospíšek z firmy Cross Zlín, která semafory vyrábí.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?