Po vzoru západoevrpoských dají nově i tuzemské semafory řidičům vědět, že se blíží konec zeleného signálu. Krátce před rozsvícením oranžové se totiž zelené světlo rozbliká. Semafor tak dá řidičům čas v klidu zabrzdit nebo naopak zrychlit při průjezdu křižovatkou. Píší o tom sobotní Lidové noviny.
S novinkou přišla dopravní mezirezortní expertní skupina vedená poslancem VV Stanislavem Humlem. "Požádalo nás o to sdružení autodopravců. Ti si stěžovali, že když blikne na semaforu oranžová, řidiči kamionu zbývají jen tři vteřiny na to, zastavit, což většinou nejde. Kamion tak buď křižovatku projede na červenou, nebo zabrzdí až na přechodu," vysvětluje vznik novinky Huml. Jeho komise se na úpravě českých semaforů jednoznačně shodla a novinku doporučila ministerstvu dopravy. To nyní svolá jakýsi poradní sbor expertů, kteří novou úpravu zhodnotí. Pokud se k ní vyjádří kladně, ministerstvo ji zapracuje do zákona, který odešle do sněmovny. Jestli půjde vše hladce, české semafory by se mohly rozblikat už příští rok.
"Pokud se ukáže, že tato věc jedné skupině pomůže a nezkomplikuje život té druhé, tak není důvod, proč se tímto směrem nevydat," řekl LN mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Novinka ale příliš nenadchla experty na světelnou signalizaci. Ti varují před tím, že blikající zelená může některé křižovatky dovést ke kolapsu. "Já se toho děsím. Blikající zelená může totiž snížit kapacitu křižovatek. Mnoho aut kvůli ní začne brzdit a křižovatkou tak projede méně vozů," říká Tomáš Pospíšek z firmy Cross Zlín, která semafory vyrábí.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?