Po vzoru západoevrpoských dají nově i tuzemské semafory řidičům vědět, že se blíží konec zeleného signálu. Krátce před rozsvícením oranžové se totiž zelené světlo rozbliká. Semafor tak dá řidičům čas v klidu zabrzdit nebo naopak zrychlit při průjezdu křižovatkou. Píší o tom sobotní Lidové noviny.
S novinkou přišla dopravní mezirezortní expertní skupina vedená poslancem VV Stanislavem Humlem. "Požádalo nás o to sdružení autodopravců. Ti si stěžovali, že když blikne na semaforu oranžová, řidiči kamionu zbývají jen tři vteřiny na to, zastavit, což většinou nejde. Kamion tak buď křižovatku projede na červenou, nebo zabrzdí až na přechodu," vysvětluje vznik novinky Huml. Jeho komise se na úpravě českých semaforů jednoznačně shodla a novinku doporučila ministerstvu dopravy. To nyní svolá jakýsi poradní sbor expertů, kteří novou úpravu zhodnotí. Pokud se k ní vyjádří kladně, ministerstvo ji zapracuje do zákona, který odešle do sněmovny. Jestli půjde vše hladce, české semafory by se mohly rozblikat už příští rok.
"Pokud se ukáže, že tato věc jedné skupině pomůže a nezkomplikuje život té druhé, tak není důvod, proč se tímto směrem nevydat," řekl LN mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Novinka ale příliš nenadchla experty na světelnou signalizaci. Ti varují před tím, že blikající zelená může některé křižovatky dovést ke kolapsu. "Já se toho děsím. Blikající zelená může totiž snížit kapacitu křižovatek. Mnoho aut kvůli ní začne brzdit a křižovatkou tak projede méně vozů," říká Tomáš Pospíšek z firmy Cross Zlín, která semafory vyrábí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.