Švédské automobilce Saab v roce 2010 hrozil zánik, nakonec však jen změnila vlastníka, který má nyní s firmou smělé plány.
S tradiční automobilkou to na přelomu roku vypadalo bledě. V závěru roku 2009 totiž padla dohoda původního vlastníka General Motors (GM) se zájemcem Koenigsegg a zbylé nabídky nepředstavovaly pro management GM přijatelnou výzvu.
V lednu roku 2010 tak měla General Motors na stole tři nabídky na koupi Saabu, nicméně ani jedna z nich nebyla vyhovující, a proto management Saabu přikročil k přípravám na likvidaci automobilky. Hlavním problémem nabídek bylo nedostatečné finanční zajištění.
General Motors vstoupila do Saabu před dvaceti lety, od té doby se však automobilka dostala pouze jeden rok do zisku.
Ze tří zájemců byl v lednu nejvážnějším kandidátem nizozemský Spyker Cars, malý výrobce sportovních vozů, kterému se nakonec podařilo švédskou vládu přesvědčit k poskytnutí záruk za úvěry, a Saab nakonec od GM odkoupila. Cena transakce se vyšplhala na 400 milionů dolarů (7,4 miliardy korun), z nichž přibližně pouze pětina byla uhrazena v hotovosti, zbytek byl splatný v akciích. K převodu vlastnictví automobilky došlo 23. února v 16:30 SEČ.
Automobilka Saab a Spyker Cars od té doby působí sesterské firmy pod záštitou mateřské společnosti Spyker Cars NV, která je kótovaná na nizozemské burze.
„Jsme potěšeni, že budoucnost Saabu je nyní zajištěna. Od dnešního dne bude veškeré naše úsilí směřováno na oživení Saabu a jeho přeměnu na stabilní, ziskovou a sebejistou společnost. Posílíme emocionální prožitek řidiče s jeho Saabem a zaměříme se na silný historický odkaz v oblastech nezávislého myšlení, letecké tradice, ekologického výkonu a motosportu," komentoval akvizici Victor Müller, generální ředitel společnosti Spyker Cars NV.
Prodeje Saabu v roce 2009 klesly na 40 tisíc vozů, o rok dříve jich přitom automobilka prodala více než dvojnásobek. Pro rok 2010 Spyker plánuje, že prodá 50 až 60 tisíc vozů z produkce Saabu.
Automobilka Saab působí v 53 zemích na území celého světa, nevýraznější trhy představují Švédsko, Severní Amerika a Velká Británie.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.