Švédské automobilce Saab v roce 2010 hrozil zánik, nakonec však jen změnila vlastníka, který má nyní s firmou smělé plány.
S tradiční automobilkou to na přelomu roku vypadalo bledě. V závěru roku 2009 totiž padla dohoda původního vlastníka General Motors (GM) se zájemcem Koenigsegg a zbylé nabídky nepředstavovaly pro management GM přijatelnou výzvu.
V lednu roku 2010 tak měla General Motors na stole tři nabídky na koupi Saabu, nicméně ani jedna z nich nebyla vyhovující, a proto management Saabu přikročil k přípravám na likvidaci automobilky. Hlavním problémem nabídek bylo nedostatečné finanční zajištění.
General Motors vstoupila do Saabu před dvaceti lety, od té doby se však automobilka dostala pouze jeden rok do zisku.
Ze tří zájemců byl v lednu nejvážnějším kandidátem nizozemský Spyker Cars, malý výrobce sportovních vozů, kterému se nakonec podařilo švédskou vládu přesvědčit k poskytnutí záruk za úvěry, a Saab nakonec od GM odkoupila. Cena transakce se vyšplhala na 400 milionů dolarů (7,4 miliardy korun), z nichž přibližně pouze pětina byla uhrazena v hotovosti, zbytek byl splatný v akciích. K převodu vlastnictví automobilky došlo 23. února v 16:30 SEČ.
Automobilka Saab a Spyker Cars od té doby působí sesterské firmy pod záštitou mateřské společnosti Spyker Cars NV, která je kótovaná na nizozemské burze.
„Jsme potěšeni, že budoucnost Saabu je nyní zajištěna. Od dnešního dne bude veškeré naše úsilí směřováno na oživení Saabu a jeho přeměnu na stabilní, ziskovou a sebejistou společnost. Posílíme emocionální prožitek řidiče s jeho Saabem a zaměříme se na silný historický odkaz v oblastech nezávislého myšlení, letecké tradice, ekologického výkonu a motosportu," komentoval akvizici Victor Müller, generální ředitel společnosti Spyker Cars NV.
Prodeje Saabu v roce 2009 klesly na 40 tisíc vozů, o rok dříve jich přitom automobilka prodala více než dvojnásobek. Pro rok 2010 Spyker plánuje, že prodá 50 až 60 tisíc vozů z produkce Saabu.
Automobilka Saab působí v 53 zemích na území celého světa, nevýraznější trhy představují Švédsko, Severní Amerika a Velká Británie.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.