Švédské automobilce Saab v roce 2010 hrozil zánik, nakonec však jen změnila vlastníka, který má nyní s firmou smělé plány.
S tradiční automobilkou to na přelomu roku vypadalo bledě. V závěru roku 2009 totiž padla dohoda původního vlastníka General Motors (GM) se zájemcem Koenigsegg a zbylé nabídky nepředstavovaly pro management GM přijatelnou výzvu.
V lednu roku 2010 tak měla General Motors na stole tři nabídky na koupi Saabu, nicméně ani jedna z nich nebyla vyhovující, a proto management Saabu přikročil k přípravám na likvidaci automobilky. Hlavním problémem nabídek bylo nedostatečné finanční zajištění.
General Motors vstoupila do Saabu před dvaceti lety, od té doby se však automobilka dostala pouze jeden rok do zisku.
Ze tří zájemců byl v lednu nejvážnějším kandidátem nizozemský Spyker Cars, malý výrobce sportovních vozů, kterému se nakonec podařilo švédskou vládu přesvědčit k poskytnutí záruk za úvěry, a Saab nakonec od GM odkoupila. Cena transakce se vyšplhala na 400 milionů dolarů (7,4 miliardy korun), z nichž přibližně pouze pětina byla uhrazena v hotovosti, zbytek byl splatný v akciích. K převodu vlastnictví automobilky došlo 23. února v 16:30 SEČ.
Automobilka Saab a Spyker Cars od té doby působí sesterské firmy pod záštitou mateřské společnosti Spyker Cars NV, která je kótovaná na nizozemské burze.
„Jsme potěšeni, že budoucnost Saabu je nyní zajištěna. Od dnešního dne bude veškeré naše úsilí směřováno na oživení Saabu a jeho přeměnu na stabilní, ziskovou a sebejistou společnost. Posílíme emocionální prožitek řidiče s jeho Saabem a zaměříme se na silný historický odkaz v oblastech nezávislého myšlení, letecké tradice, ekologického výkonu a motosportu," komentoval akvizici Victor Müller, generální ředitel společnosti Spyker Cars NV.
Prodeje Saabu v roce 2009 klesly na 40 tisíc vozů, o rok dříve jich přitom automobilka prodala více než dvojnásobek. Pro rok 2010 Spyker plánuje, že prodá 50 až 60 tisíc vozů z produkce Saabu.
Automobilka Saab působí v 53 zemích na území celého světa, nevýraznější trhy představují Švédsko, Severní Amerika a Velká Británie.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?