Švédské automobilce Saab v roce 2010 hrozil zánik, nakonec však jen změnila vlastníka, který má nyní s firmou smělé plány.
S tradiční automobilkou to na přelomu roku vypadalo bledě. V závěru roku 2009 totiž padla dohoda původního vlastníka General Motors (GM) se zájemcem Koenigsegg a zbylé nabídky nepředstavovaly pro management GM přijatelnou výzvu.
V lednu roku 2010 tak měla General Motors na stole tři nabídky na koupi Saabu, nicméně ani jedna z nich nebyla vyhovující, a proto management Saabu přikročil k přípravám na likvidaci automobilky. Hlavním problémem nabídek bylo nedostatečné finanční zajištění.
General Motors vstoupila do Saabu před dvaceti lety, od té doby se však automobilka dostala pouze jeden rok do zisku.
Ze tří zájemců byl v lednu nejvážnějším kandidátem nizozemský Spyker Cars, malý výrobce sportovních vozů, kterému se nakonec podařilo švédskou vládu přesvědčit k poskytnutí záruk za úvěry, a Saab nakonec od GM odkoupila. Cena transakce se vyšplhala na 400 milionů dolarů (7,4 miliardy korun), z nichž přibližně pouze pětina byla uhrazena v hotovosti, zbytek byl splatný v akciích. K převodu vlastnictví automobilky došlo 23. února v 16:30 SEČ.
Automobilka Saab a Spyker Cars od té doby působí sesterské firmy pod záštitou mateřské společnosti Spyker Cars NV, která je kótovaná na nizozemské burze.
„Jsme potěšeni, že budoucnost Saabu je nyní zajištěna. Od dnešního dne bude veškeré naše úsilí směřováno na oživení Saabu a jeho přeměnu na stabilní, ziskovou a sebejistou společnost. Posílíme emocionální prožitek řidiče s jeho Saabem a zaměříme se na silný historický odkaz v oblastech nezávislého myšlení, letecké tradice, ekologického výkonu a motosportu," komentoval akvizici Victor Müller, generální ředitel společnosti Spyker Cars NV.
Prodeje Saabu v roce 2009 klesly na 40 tisíc vozů, o rok dříve jich přitom automobilka prodala více než dvojnásobek. Pro rok 2010 Spyker plánuje, že prodá 50 až 60 tisíc vozů z produkce Saabu.
Automobilka Saab působí v 53 zemích na území celého světa, nevýraznější trhy představují Švédsko, Severní Amerika a Velká Británie.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?