Švédské automobilce Saab v roce 2010 hrozil zánik, nakonec však jen změnila vlastníka, který má nyní s firmou smělé plány.
S tradiční automobilkou to na přelomu roku vypadalo bledě. V závěru roku 2009 totiž padla dohoda původního vlastníka General Motors (GM) se zájemcem Koenigsegg a zbylé nabídky nepředstavovaly pro management GM přijatelnou výzvu.
V lednu roku 2010 tak měla General Motors na stole tři nabídky na koupi Saabu, nicméně ani jedna z nich nebyla vyhovující, a proto management Saabu přikročil k přípravám na likvidaci automobilky. Hlavním problémem nabídek bylo nedostatečné finanční zajištění.
General Motors vstoupila do Saabu před dvaceti lety, od té doby se však automobilka dostala pouze jeden rok do zisku.
Ze tří zájemců byl v lednu nejvážnějším kandidátem nizozemský Spyker Cars, malý výrobce sportovních vozů, kterému se nakonec podařilo švédskou vládu přesvědčit k poskytnutí záruk za úvěry, a Saab nakonec od GM odkoupila. Cena transakce se vyšplhala na 400 milionů dolarů (7,4 miliardy korun), z nichž přibližně pouze pětina byla uhrazena v hotovosti, zbytek byl splatný v akciích. K převodu vlastnictví automobilky došlo 23. února v 16:30 SEČ.
Automobilka Saab a Spyker Cars od té doby působí sesterské firmy pod záštitou mateřské společnosti Spyker Cars NV, která je kótovaná na nizozemské burze.
„Jsme potěšeni, že budoucnost Saabu je nyní zajištěna. Od dnešního dne bude veškeré naše úsilí směřováno na oživení Saabu a jeho přeměnu na stabilní, ziskovou a sebejistou společnost. Posílíme emocionální prožitek řidiče s jeho Saabem a zaměříme se na silný historický odkaz v oblastech nezávislého myšlení, letecké tradice, ekologického výkonu a motosportu," komentoval akvizici Victor Müller, generální ředitel společnosti Spyker Cars NV.
Prodeje Saabu v roce 2009 klesly na 40 tisíc vozů, o rok dříve jich přitom automobilka prodala více než dvojnásobek. Pro rok 2010 Spyker plánuje, že prodá 50 až 60 tisíc vozů z produkce Saabu.
Automobilka Saab působí v 53 zemích na území celého světa, nevýraznější trhy představují Švédsko, Severní Amerika a Velká Británie.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?