Autem. No jistě, ale označení tohoto předmětu na čtyřech kolech, je to asi jediné, co spojuje auto obyčejného smrtelníka s autem prezidentů.
Asi největší pozdvižení způsobilo vozidlo dnes již bývalého prezidenta USA G. Bushe. Ten se vozil v šestitunové limuzíně, která sice ladnými křivkami neoplývala, zato byla bezpečnější než sovětský tank. Toto vozidlo je nejlépe zabezpečené auto proti útoku, které bylo kdy vyrobeno.
Obří soukromý tank je dlouhý 6,3 metrů a má hmotnost 6,3 tuny. Předjede ho však každý sváteční řidič. Maximální rychlost, kterou dosahuje je 120km/h. Co přesně toto autíčko umí je doslova státním tajemství, je pouze známo, že palivová nádrž je chráněna proti explozi a pokud na něj někdo zaútočí, dokáže kolem sebe vytvořit kouřovou clonu. Že má neprůstřelné sklo snad nemusím ani zmiňovat. Zajímavostí je, že díky nočnímu vidění nemusí mít v noci zapnuté světla. Pokud by byl řidič indisponován, je možné vozidlo ovládat dálkově přes satelit. A aby to bylo ještě více zmatené, vozy jsou celkem dva, nikdy tak není jistota ve kterém přesně prezident sedí.
Američané se pravděpodobně poučili z tragického dne 22.listopadu 1963, kdy byl v otevřeném kabrioletu zastřelen jeden z jejich snad nejvíce oblíbených prezidentů J.F. Kennedy. Představa, že by dnes jel nějaký americký prezident v otevřeném vozidle se rovná sebevraždě.
Jestli si Bush odvezl sebou do prezidentského důchodu i svoje pancéřové vozítko se zatím neví. Uvidíme, jestli bude nový prezident Obama odvážnější.
A jak je na tom Česká republika? Ani naši prezidenti se nemají v historickém přehledu za co stydět. V jejich prezidentském parku se vystřídalo řada českých i zahraničních značek. Například tatíček Masaryk jezdil nejdříve v Laurinu a Klementu, ale poměrně brzy ho vyměnil za otevřený vůz Praga Grand. Později se ustálil na značce Škoda.
Jedno auto českému prezidentovi má také na účtě Adolf Hitler, který daroval Háchovi pancéřový vůz Mercedes-Benz 770. Správně odhadoval, že na otevřený vůz z dob tatíčka Masaryka není ten nejvhodnější čas…
Vozový park na určitou dobu také ovládli ruské značky GAZ 12-ZIM a ZIL111. Po revoluci se na Rusko raději rychle zapomnělo. Václav Havel měl své první prezidentské auto Renault 21, které dostal jako dárek od portugalského prezidenta Soarese. O rok později ho vyměnil za BMW 750i, a za dva roky nato si pořídil Mercedes-Benz 600SE. Václav Klaus výhradně jezdí ve Škodě Superb.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.