Autem. No jistě, ale označení tohoto předmětu na čtyřech kolech, je to asi jediné, co spojuje auto obyčejného smrtelníka s autem prezidentů.
Asi největší pozdvižení způsobilo vozidlo dnes již bývalého prezidenta USA G. Bushe. Ten se vozil v šestitunové limuzíně, která sice ladnými křivkami neoplývala, zato byla bezpečnější než sovětský tank. Toto vozidlo je nejlépe zabezpečené auto proti útoku, které bylo kdy vyrobeno.
Obří soukromý tank je dlouhý 6,3 metrů a má hmotnost 6,3 tuny. Předjede ho však každý sváteční řidič. Maximální rychlost, kterou dosahuje je 120km/h. Co přesně toto autíčko umí je doslova státním tajemství, je pouze známo, že palivová nádrž je chráněna proti explozi a pokud na něj někdo zaútočí, dokáže kolem sebe vytvořit kouřovou clonu. Že má neprůstřelné sklo snad nemusím ani zmiňovat. Zajímavostí je, že díky nočnímu vidění nemusí mít v noci zapnuté světla. Pokud by byl řidič indisponován, je možné vozidlo ovládat dálkově přes satelit. A aby to bylo ještě více zmatené, vozy jsou celkem dva, nikdy tak není jistota ve kterém přesně prezident sedí.
Američané se pravděpodobně poučili z tragického dne 22.listopadu 1963, kdy byl v otevřeném kabrioletu zastřelen jeden z jejich snad nejvíce oblíbených prezidentů J.F. Kennedy. Představa, že by dnes jel nějaký americký prezident v otevřeném vozidle se rovná sebevraždě.
Jestli si Bush odvezl sebou do prezidentského důchodu i svoje pancéřové vozítko se zatím neví. Uvidíme, jestli bude nový prezident Obama odvážnější.
A jak je na tom Česká republika? Ani naši prezidenti se nemají v historickém přehledu za co stydět. V jejich prezidentském parku se vystřídalo řada českých i zahraničních značek. Například tatíček Masaryk jezdil nejdříve v Laurinu a Klementu, ale poměrně brzy ho vyměnil za otevřený vůz Praga Grand. Později se ustálil na značce Škoda.
Jedno auto českému prezidentovi má také na účtě Adolf Hitler, který daroval Háchovi pancéřový vůz Mercedes-Benz 770. Správně odhadoval, že na otevřený vůz z dob tatíčka Masaryka není ten nejvhodnější čas…
Vozový park na určitou dobu také ovládli ruské značky GAZ 12-ZIM a ZIL111. Po revoluci se na Rusko raději rychle zapomnělo. Václav Havel měl své první prezidentské auto Renault 21, které dostal jako dárek od portugalského prezidenta Soarese. O rok později ho vyměnil za BMW 750i, a za dva roky nato si pořídil Mercedes-Benz 600SE. Václav Klaus výhradně jezdí ve Škodě Superb.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.