Autem. No jistě, ale označení tohoto předmětu na čtyřech kolech, je to asi jediné, co spojuje auto obyčejného smrtelníka s autem prezidentů.
Asi největší pozdvižení způsobilo vozidlo dnes již bývalého prezidenta USA G. Bushe. Ten se vozil v šestitunové limuzíně, která sice ladnými křivkami neoplývala, zato byla bezpečnější než sovětský tank. Toto vozidlo je nejlépe zabezpečené auto proti útoku, které bylo kdy vyrobeno.
Obří soukromý tank je dlouhý 6,3 metrů a má hmotnost 6,3 tuny. Předjede ho však každý sváteční řidič. Maximální rychlost, kterou dosahuje je 120km/h. Co přesně toto autíčko umí je doslova státním tajemství, je pouze známo, že palivová nádrž je chráněna proti explozi a pokud na něj někdo zaútočí, dokáže kolem sebe vytvořit kouřovou clonu. Že má neprůstřelné sklo snad nemusím ani zmiňovat. Zajímavostí je, že díky nočnímu vidění nemusí mít v noci zapnuté světla. Pokud by byl řidič indisponován, je možné vozidlo ovládat dálkově přes satelit. A aby to bylo ještě více zmatené, vozy jsou celkem dva, nikdy tak není jistota ve kterém přesně prezident sedí.
Američané se pravděpodobně poučili z tragického dne 22.listopadu 1963, kdy byl v otevřeném kabrioletu zastřelen jeden z jejich snad nejvíce oblíbených prezidentů J.F. Kennedy. Představa, že by dnes jel nějaký americký prezident v otevřeném vozidle se rovná sebevraždě.
Jestli si Bush odvezl sebou do prezidentského důchodu i svoje pancéřové vozítko se zatím neví. Uvidíme, jestli bude nový prezident Obama odvážnější.
A jak je na tom Česká republika? Ani naši prezidenti se nemají v historickém přehledu za co stydět. V jejich prezidentském parku se vystřídalo řada českých i zahraničních značek. Například tatíček Masaryk jezdil nejdříve v Laurinu a Klementu, ale poměrně brzy ho vyměnil za otevřený vůz Praga Grand. Později se ustálil na značce Škoda.
Jedno auto českému prezidentovi má také na účtě Adolf Hitler, který daroval Háchovi pancéřový vůz Mercedes-Benz 770. Správně odhadoval, že na otevřený vůz z dob tatíčka Masaryka není ten nejvhodnější čas…
Vozový park na určitou dobu také ovládli ruské značky GAZ 12-ZIM a ZIL111. Po revoluci se na Rusko raději rychle zapomnělo. Václav Havel měl své první prezidentské auto Renault 21, které dostal jako dárek od portugalského prezidenta Soarese. O rok později ho vyměnil za BMW 750i, a za dva roky nato si pořídil Mercedes-Benz 600SE. Václav Klaus výhradně jezdí ve Škodě Superb.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.