Když vás policie zastaví při jízdě na červenou, dá vám pokutu. Většina řidičů tiše zaplatí, a to i kdyby jeli ještě na zelenou. Ne každý ví, jak se může bránit, pokud mu přijde udělení pokuty nespravedlivé.
Žádný zákon neudává řidiči povinnost pokutu okamžitě zaplatit bez nároku na odvolání. Pokud si nejste svým přestupkem jisti, můžete pokutu odmítnout. V takové chvíli bude váš případ předán správnímu řízení.
Pak si vás pozvou na ústní projednání nebo ve vašem případu rozhodnou na tzv. zkráceném řízení na úřadě s rozšířenou působností. Proti takovému rozhodnutí se můžete odvolat do 15 dnů a pokud tak učiníte, následuje výše zmíněné ústnímu projednání, kde se k celé záležitosti vyjádříte.
Úřad bude mít povinnost dohledat proti vám důkazy, jako je například doklad o překročení rychlosti, fotografie pořízená semaforem, jak přejíždíte na červenou ( u nás zatím většina semaforů tímto systémem není vybavena) a další. Po celou dobu vyšetřování se na vás vztahuje presumpce nevinny - tzn. dokud vám nedokáží opak, přestupku jste se nedopustili a jste nevinní. Přitom důkazní břemeno je na straně správního orgánu.
To znamená, že vy nejste povinni dokazovat svoji nevinnu, ačkoliv je vždy lepší, když máte například svědka. Naopak vinnu vám musí dokázat pracovníci úřadu, pokud se jim to nepodaří, vyhrajete řízení a vyhnete se pokutě. V opačném případě nejenže pokutu stejně zaplatíte, ale musíte také ještě uhradit poplatek za správní řízení, který činí 1 000 Kč. Tato povinnost uhradit poplatek platí skutečně jen v případě, že byste řízení prohráli.
Pokud nebudete ani s výsledkem správního řízení spokojeni, můžete se odvolat k odvolacímu orgánu - to je krajský úřad nebo Ministerstvo dopravy v Praze. V případě nespokojnosti s rozhodnutí tohoto orgánu se ještě můžete odvolat k soudu, ale na tento případ se vztahují už soudní poplatky a nutné výdaje například za právníky. V takové chvíli se vám už asi ale vyplatí pokutu zaplatit.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.